23948sdkhjf

2019 var krevende for Ulstein

Ulstein Group hadde i 2019 en omsetning på 2,57 milliarder kroner og et driftsresultat på minus 204,4 millioner kroner. Konsernresultatet for 2019 ble svakt, i hovedsak på grunn av tap på store prototyp-prosjekt.

- 2019 var et krevende år der omstilling for økt konkurransekraft har vært høyt prioritert. Ulstein har lykkes med å etablere seg i nye marknadssegment med kontrakter innen ekspedisjonscruise, RoPax og havvind, men etableringen i nye segment har tatt tid og vært kostbart, forteller konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group i en pressemelding.

- Koronapandemien har ikke hatt direkte innviorkning på regnskapet for 2019, men vil være med på å påvirke usikkerhetsfaktorene for Ulstein framover. Hvor lang tid det vil ta før cruisenæringen er tilbake i en normalsituasjon med kontrahering ved norske og utanlandske verft er uvisst, sier Ulstein.

Havvind og cruise

I dokkhallen til Ulstein Verft ligger kabelskipet Nexans Aurora, som etter levering i 2021 skal utføre kabelinstallasjoner på havvindfarmen Seagreen utanfor Skottland. Skroget til et nytt ekspedisjonscruiseskip, National Geographic Resolution, kommer til Ulstein Verft høsten 2020 for sluttføring og levering i fjerde kvartal 2021. Søsterskipet National Geographic Endurance ble levert i mars 2020, men ligger til kai ved Ulstein Verft, en effekt av koronapandemien.

Seks ekspedisjonscruiseskip designet av Ulstein for SunStone Ships blir bygd ved CMHI-verftet i Kina, det første, Greg Mortimer, ble levert i 2019. Ved CMHI er også havvindinstallasjonsskipet Alfa Lift for det norske rederiet Offshore Heavy Transport under bygging, også disse er designet av Ulstein.

- Vi hadde stor tro på cruiseindustrien, men Covid-19 gjør at nye ordrer innen dette segmentet ligger på vent. Vi hadde allerede inngått en rekke slike design- og skipsbyggingskontrakter, og gleder oss nå over å se de mange X-BOW-cruiseskipene etter hvert som de skrider fram i byggeprosessen.

Havvind

- Vi har også levert mange havvind-skip de seneste årene, der den seneste leveringen var serviceoperasjonsskipet Windea Jules Verne i juni 2020, som nå har startet arbeid på havvindfarmen Merkur Offshore utanfor Tyskland. I tillegg kommer de to store havvindskipene i ordreboka, det ene for Nexans, som er under bygging ved Ulstein Verft og det andre for OHT, som er under bygging ved CMHI. Med referanser fra alle faser av en havvindfarm, fra planlegging, forberedelse, oppstart og service fram til avvikling, er vi godt posisjonerte til å være en fortrukket leverandør inean dette området. Vi tilbyr også konsulent- og servicetjenester som skal øke den operasjonelle lønnsomheten til kundene våre, sier Gunvor Ulstein.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094