23948sdkhjf

Sammen om hybride framdriftssystem

Bømlo Skipsservice og Level Power & Automation inngår en samarbeidsavtale om å levere nøkkelferdige, hybride framdriftssystemer til fartøy, flåter og lektere innen offshore, havbruk og fiskeri i inn- og utland.

Les også: Fikk kontrakt – må ansette 32

Det går fram av en pressemelding.

Både Bømlo Skipsservice og Level Power & Automation vil nå sammen tilby en komplett, hybrid framdriftspakke for å møte den stadig økende etterspørselen etter lav- og nullutslippsløsninger til sjøs. Tjenestetilbudet inkluderer alt fra energianalyse og design, til produkter, installasjon, driftsstøtte og service. Typiske oppdrag vil være ombygging av eksisterende fartøy eller flåter. Dette forteller de i en pressemelding.

- Vi opplever en kraftig økende interesse for hybride framdriftssystem. Derfor er vi veldig fornøyde med å få Level Power & Automation med på laget. Samarbeidet med Level Power & Automation gjør at vi sammen kan ta totalansvaret for komplette hybridsystemer, inklusive elektrisk motor, batteripakke og energisporingssystem, sier daglig leder Sveinung Vestbø i Bømlo Skipsservice i pressemeldingen.

Stort potensial i hybridisering

Les også: Kongsberg skal sørge for bedre mobildekning

Level Power & Automation har hovedkontor i Haugesund og leverer energi- og automatiseringsløsninger innen industri, maritim næring og havbruk. Den nye samarbeidsavtalen gjør at det også kan bli aktuelt med fast tilstedeværelse på Langevåg på sikt.

- Vi ser et stort potensial i hybridisering innen oppdrett og fiskeri i årene som kommer, sier daglig leder Paul Helland i Level Power & Automation.

Markedet skyter fart

De påpeker at fartøyssystemer blir stadig mer komplekse. Ifølge dem vil en nøkkelkomponent i det felles, hybride drivsystemet være Level Power & Automation sitt eget energisporingssystem, LETS (Level Energy Tracking System). Systemet brukes både til å kartlegge energibehov når fartøyets energisystem skal dimensjoneres og til å overvåke både drivstofforbruk, utslipp og elektrisk last på fartøyet i sanntid. Det vil også kunne brukes til sporing av energiforbruket i en hel flåte. Data fra driften vil være tilgjengelig gjennom en skybasert tjeneste.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.267