23948sdkhjf

SE BILDENE: Ny milepæl på Johan Castberg

Enorme dimensjoner er beskrivende for ankersystemet som nå skal på plass på oljefeltet Johan Castberg i Barentshavet, og nok en milepæl er nådd. Et flytende produksjonsskip (FPSO) skal ankres opp for å prosessere og lagre olje fra de 30 brønnene på havbunnen når produksjonen kommer i gang i 2022.

"Island Victory" har fått jobben med å legge ut ankersystem for produksjonsskipet. Dette er et av de mest omfattende oppankringsprosjektene globalt i 2020, og Ocean Installer er med hele veien som samarbeidspartner og oppdragsgiver, sammen med sluttkunden Equinor.

- Vi har brukt mye tid på mobilisering i forkant grunnet vekt og logistikk på det som ble lastet. Hvert sugeanker veier mellom 90 og 105 tonn, og har en høyde på mellom 13 og 17 meter. "Island Victory" tar hele fem slike kjemper om bord på en gong, forteller kapteinen om bord, og held fram:

- I tillegg er vekten på kjettingen vi benytter 600 kg pr meter, og den er 170 mm tykk. Om man sammenlikner med ei 84 mm kjetting som er mer standard for offshore ankerhåndtering, så er ikke vekta bare det doble, men fire ganger så tung.

På den første turen til Johan Castberg ble fem anker og fem kjettingliner lastet om bord. Målet er å sette ned to anker pr dag, samt sette ankerline på hvert anker. De regner med tre turer fram og tilbake til Polarbase for å få lastet på alle ankerne, og når alle 15 er i bunnen så starter installasjonen av wire og toppkjetting som skal legges på bunnen til produksjonsskipet kommer og blir koplet opp.

 

TUNGT: Tunge løft for den nye kranen på "Island Victory" i forbindelse med installasjonen på Johan Castberg. FOTO: SELVESTE PREBEN VON SCHLANBUSCH/ISLAND OFFSHORE

- Vår jobb er å forberede alt til produksjonsskipet ankommer feltet, og i tillegg til å sette alt av anker og liner, så skal også bunnforholdene dokumenteres. Hver meter med kjetting vi legger på bunnen blir dokumentert på film av to arbeids-ROV’er (fjernstyrte undervassfarkoster) som blir opererte av C-Innovation. Disse farkostene er utstyrte med armer, slik at de kan jobbe i tillegg til å observere det som skjer under havoverflaten, og vi benytter disse i alle operasjoner, forklarer "Island Victory"-kapteinen.

Som et forebyggende tiltak i forhold til COVID-19 har de gått med mindre besetning enn normalt på denne jobben, for å unngå at folk må dele lugar. 67 mann utgjør operasjonsteamet til Ocean Installer og Equinor sammen med mannskapet på fartøyet, og den erfarne kapteinen kan ikke få rose prosjektteamet nok:

- Det er lenge siden jeg har vært med på et prosjekt som har gått så knirkefritt. Prosjektteamet har samarbeidet tett hele veien; vi er godt forberedt og gjengen om bord er samkjørte grunnet felles trening i simulator på forhånd. Stemningen er upåklagelig!

MÅ TÅLE:Vekten på kjettingen som ble benyttet er 600 kg pr meter, og den er 170 mm tykk. FOTO: NILS R. OTTERLEI/ISLAND OFFSHORE

Før Island Victory tok til på Johan Castberg, var de på oppdrag for samme klient og sluttkunde på Askeladd, der de blant annet satt store manifolder på havbunnen, samt utførte survey- og subseaarbeid. Dette prosjektet markerte første rekordløftet med offshorekranen på Island Victory, med 175,2 tonn i ett løft da manifolden ble løftet over skutesiden og satt ned på havbunnen.

Jobben på Johan Castberg skal etter planen være ferdig i begynnelsen av juli, og Island Victory begnnyer da å forberede seg til neste jobb i Mexicogulfen som tar til i august.

 

Kilde: Pressemelding fra Island Offshore

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125