23948sdkhjf

Vil ha flytebruer på ferjesamband

LMG Marine har sendt et brev til fylkesordføreren i Vestland, der det går fram at selskapet kan tilby en løsning med flytebru på det såkalte Fjeldberg-sambandet i fylket.

LMG Marine er en av Norges ledende bedrifter innen marine teknologi, og i brevet vil gjerne selskapet presentere en ny mulighet for kryssing av fjord som er helt ny. Det er ikke ei vanlig bru eller et ferjesamband, men en flytende bru som kan åpne for annen båttrafikk LMG Marine har gått i tospann md Pontemar AS for dette prosjektet, skriver avisa Grenda.no.

Les også: Et gedigent «stål-tre» til besvær

«Selskapene våre har i mange år arbeidet med planer om å etablere og kapitalisere opp et nytt marint entreprenørselskap som kan designe, utvikle og levere kostnadseffektive flytebruer og som kan finansieres innenfor rammene av nye ferjeavløsningsmidler. Markedet for bruer i Norge har de siste årene vært styrt av Statens vegvesen, som samtidig har hatt ansvar for all teknologiutvikling og prosjektplanlegging. Det har gitt lite eller ikke noe rom for alternative bruløsninger, men vi håper at den nye regionsreformen kan åpne for at ideer også fra privat sektor kan gis vekstmuligheter», skrive selskapet i brevet til fylkesordføreren.

Videre går det fram av brevet at LMG Marine er ett av to gjenværende selskap som er med i sluttrunden for bru over Nordfjord ved Anda-Lote. Ifølge selskapet skal deres konsept ha en kostnadsramme som er halvparten av hva det vil koste å bygge ei hengebru. I skrivet forklarer LMG Marin videre at selskapet har tidligere har arbeidet med å designe et forslag til flytebru for Fjeldberg-sambandet, som er 680 meter langt. Det samme gjelder i 730 meter lang bru i Masfjorden.

 

«Nordfjordbrua vil kreve fabrikasjon av 20-25.000 tonn stål i høy kvalitet, mens de to mulige oppstartprosjektene ligger på hver 5-7.000 tonn. Men kostnadseffektiv og forutseende storvolumproduksjon av stålmoduler finnes ikke i Norge eller i Europa i dag. LMG Marin har derfor også sett på mulighetene for å bygge opp slik produksjon i Norge. Markedet vil være bruer, og man ser for seg pris og kvalitet som er lik eller bedre enn stål som blir laget i Kina», heter det i skrivet videre.

Grue.no skriver også at LMG Marin har lokalisert flere interessante steder i Møre og Romsdal og Vestland fylker for å etablere fullautomatisert produksjon av stålmoduler. Produksjonskapasiteten skal ligge på 10.000 til 20.000 tonn pr. år.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.078