– Dette er en av de største investeringene i den nye langtidsplanen for Forsvaret. Vi skal få moderne, fleksible fartøy, samtidig som vi styrker norsk maritim industri, uttaler forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap).
Byggingen er planlagt å starte i 2027, med leveranser fra 2030. Anbudskonkurransen gjennomføres i 2026 og er kun åpen for norske aktører.
Stålleverandører
Regjeringens plan om å bygge inntil 28 standardiserte fartøy for Sjøforsvaret representerer et enormt oppdrag. Dette kan gi arbeid i mange år framover for verft over hele landet – særlig for de som har erfaring med forsvarsprosjekter og avansert skipsbygging.
At konkurransen begrenses til norske aktører, gir hele den maritime verdikjeden – fra systemleverandører til stålleverandører og verft – et unikt hjemmemarked å levere til, uten utenlandsk konkurranse i første fase.
Standardisering gir stordriftsfordeler
Den nye fartøyklassen vil være modulbasert og standardisert, noe som gir betydelige fordeler for både drift og vedlikehold. Likt utstyr og systemer på tvers av fartøyene vil gi lavere kostnader, bedre fleksibilitet og effektiv ressursbruk – et konkurransefortrinn for verft med erfaring i systemintegrasjon og serieproduksjon.
– Vi har verdensledende bedrifter i alle ledd av verdikjeden. Denne anskaffelsen vil både bygge kompetanse og skape grunnlag for eksport, sier Harald Solberg i Norsk Industri.
Eksportpotensial og internasjonal interesse
Regjeringen ønsker også at fartøyene skal bli en fremtidig NATO-standard, noe som kan åpne eksportdører for norske skipsverft og systemleverandører. Med Norges sterke posisjon innen avansert maritim teknologi og forsvarsindustri, peker prosjektet mot både nasjonale og internasjonale markedsmuligheter.
– Dette er en unik mulighet for norsk verftsindustri til å befeste sin posisjon som forsvarsleverandør i verdensklasse, avslutter Sandvik.
Regjeringen satser på standardiserte forsvarsfartøy
- Antall fartøy: Inntil 28 nye standardiserte fartøy skal anskaffes til Sjøforsvaret.
 - Formål: Øke fleksibiliteten og operativ evne i det norske forsvaret.
 - Standardisering: Fartøyene skal bygges med like systemer og komponenter for enklere drift og vedlikehold.
 - Byggestart: Planlagt oppstart i 2027, med første leveranser i 2030.
 - Konkurranse: En nasjonal anbudsrunde gjennomføres i 2026 – kun norske bedrifter får delta.
 - Industriell betydning: Betydelig løft for norsk verftsindustri og underleverandører i den maritime sektoren.
 - Eksportambisjon: Regjeringen ønsker at fartøystypen skal kunne eksporteres og bli attraktiv for allierte.
 
Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook – du får nyhetene samtidig som de publiseres

