23948sdkhjf

Fjord Lines nye katamaran er sjøsatt

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Fjord Lines splitter nye katamaran, som skal hete Fjord FSTR, har blitt sjøsatt fra Austals skipsverft på Filippinene. Skipet skal ta over etter HSC Fjord Cat på strekningen Kristiansand-Hirtshals og dobler dermed kapasiteten på den raskeste sjøveien mellom Norge og Danmark.

Les også: «Oslofjord» tilbake fra dokk

Fredag 7. februar var det endelig tid for den store «vannprøven» og sjøsettingen beskrives som en suksess av David Singleton, administrerende direktør i Austal Limited.  

– Skipet vi har bygd for Fjord Line er et imponerende skip, og det er faktisk det første av flere store, høyhastighetsskip som skal bygges på Austals verft på Filippinene, sier han. 

Det australske skipsverftet fikk oppdraget med å bygge skipet sommeren 2017. Byggingen startet våren 2018 og Fjord FSTR er nå i sluttfasen før det skal leveres til Fjord Line.

– Vi gleder oss veldig til å ta imot skipet og er selvfølgelig utrolig spente på hva publikum kommer til å synes om katamaranen, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line. 

Les også: Fjord Line kjøper nytt skip

Den nye katamaranen kommer til å seile like hurtig til Danmark som Fjord Cat, gjør i dag - 2 timer og 15 minutter. Men det er naturligvis også gjort betydelige forbedringer på Fjord FSTR, som gjestene kommer til å legge merke til. 

– Om bord kan passasjerene velge mellom tre forskjellige serveringssteder, vi har et eget barneområde og taxfree-butikken er nesten dobbel så stor som den gjestene kjenner fra Fjord Cat, forteller Ternblom. 

Det ene serveringsområdet er en lounge, som passasjerene betaler litt ekstra for å sitte i. Da medfølger det lett mat og drikke og en fast sitteplass.Gjestene vil også finne en kafé og en bistro om bord.   

Fjord FSTR har plass til dobbelt så mange passasjerer som Fjord Cat, 1200, og er utstyrt med to bildekk som rommer totalt 404 biler. Katamaranen er også utrustet med hele 16 ladestasjoner og er med det den første norske passasjerfergen som tilbyr dette.  

Les også: Fjord Cat klar for rekordtidlig sesongstart

Fjord Lines nye hurtiggående katamaran vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med dagens skip.

– Skipet er bygd med flere innovative funksjoner som forbedrer både seileferdighetene og gjestenes komfort om bord ved hjelp av et ride control-system. Katamaranen er også utstyrt med en ny og optimalisert skrogform, som minimaliserer drivstofforbruk og bølger når det seiler over Skagerrak mellom Norge og Danmark, sier Ternblom. 

Når sesongen starter fra Kristiansand 3. april i år, er det Fjord Cat som sørger for at Fjord Lines passasjerer kommer seg fram og tilbake mellom Norge og Danmark. Deretter tar Fjord FSTR over senere i sesongen. 

Fakta om katamaranen: 

Motorkapasitet: 51.495 hk

Antall knop: 37

Les også: Ny Fjord Line-ferge betyr verfts-oppdrag

Lengde: 109 m

Bredde: 30,5 m

Maks passasjerer: 1.200

Maks antall biler: 404

Overfartstid: 2,15 timer

 

Kilde: Pressemelding fra Fjord LIne
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Laksepakkeri slår seg på nytt konkurs

DESS Aqua signerte med TESS

Har funnet erstatningsverft

1

Ut i Europa med stol-system

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Kleven vil undersøke sin nye eier

Nyhetsbrev

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

En sædcelle til besvær

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Mild vinter – må permittere

Gir bonus til alle ansatte

Her er robothunden Spot

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

Eksportnedgang i januar

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Ukas vits: Damesko

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

Fornybar-boom hos Aibel

Erstatning for takboks på Tesla

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Send til en kollega

0.188