23948sdkhjf

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Equinor har inngått en avtale med rederiet Eidesvik Offshore om å bygge om forsyningsfartøyet Viking Energy slik at det kan gå lange distanser på ren ammoniakk, uten utslipp av klimagasser. Fartøyet skal forsyne installasjoner på norsk sokkel.

Les også: Økt produksjon fra Fram-feltet

Equinor har tildelt en femårskontrakt med Eidesvik Offshore med oppstart i april 2020, når inneværende kontrakt utløper. Forsyningsfartøyet Viking Energy skal i kontraktsperioden inngå i et forskningsprosjekt som skal utvikle, installere og teste seiling over lange distanser ved hjelp av brenselsceller som benytter utslippsfri ammoniakk som drivstoff. Teknologien skal testes på fartøyet fra 2024.

– Equinor ønsker å redusere utslippene i vår forsyningskjede, og bruk av ammoniakk som drivstoff er en løsning vi har stor tro på. Viking Energy kan bli det første forsyningsfartøyet i verden som kan gå i lange distanser på ren ammoniakk, uten utslipp av klimagasser, sier Cecilie Rønning, direktør for Felles Driftsstøtte i Equinor.

Sammen med partnere i Konkraft lanserte Equinor tidligere tidligere i år en felles ambisjon om å kutte olje- og gassbransjens klimagassutslipp i Norge med 40 prosent innen 2030, og til nær null innen 2050.

Prosjektet vil undersøke om teknologien kan stå for 100 prosent utslippsfri drift over lange distanser.

Les også: Svakere resultat som forventet

Prosjektet har en ambisjon om at 60 til 70 prosent av energibruken om bord skal komme fra ammoniakk i en testperiode på ett år.  Viking Energy vil fortsatt ha mulighet til å benytte LNG som drivstoff, og kraftbehovet blir supplert med batteri.

Equinor er en del av det europeiske innovasjonsprosjektet ShipFC, som koordineres av NCE Maritime Cleantech, og består av et konsortium av 14 europeiske selskaper og institusjoner.

Hovedsamarbeidspartnere i det femårige forskningsprosjektet er NCE Maritime Cleantech, Eidesvik Offshore, Wärtsilä, Prototech og Equinor. Wärtsilä skal levere kraftteknologien og systemer for ammoniakklagring og distribusjon. Prototech skal levere brenselscellesystemet.

– Hvis vi løser dette, kan skipsindustrien for første gang ta i bruk et drivstoff som ikke gir utslipp når det forbrennes. Det er mye jobb som gjenstår, men Equinor vil bidra både med teknologiutvikling og på kundesiden. Aldri før har vi vært så nærme å ta i bruk et utslippsfritt drivstoff på et stort skip uten rekkeviddeangst, sier Henriette Undrum, leder for «Fremtidige verdikjeder» i Equinor.

Les også: Vil redusere netto karbonintensitet med minst 50 % innen 2050

Ammoniakkforskningen på Viking Energy har et totalbudsjett på 230 millioner kroner, hvorav en betydelig del finansieres gjennom støtte fra EU. Partnerne har også hatt god dialog med Innovasjon Norge og Enova om mulighet for å støtte prosjektet økonomisk.

Equinor har siden tidlig 2000-tallet vært en pådriver for å kutte utslippene fra forsyningsfartøy på norsk sokkel. Viking Energy var det første fartøyet Equinor tok inn i porteføljen med LNG-drift i 2003, og første fartøy med hybrid batteridrift i 2016.

I dag er hybrid batteridrift og landstrøm en del av kravene som settes til alle forsyningsfartøy som får langtidskontrakt med Equinor.

I løpet av 2020 vil alle 19 forsyningsfartøyer på langtidskontrakter ha batteri og landstrøm. Drift av fartøy med ammoniakk vil være et nytt steg i arbeidet med å redusere klimaavtrykket fra maritime operasjoner. 

 

Kilde: Pressemelding fra Equinor
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

SSB: Sterke investeringstall

DOF Subsea vant kontrakter

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Nyhetsbrev

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

Har funnet erstatningsverft

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Her er robothunden Spot

Mild vinter – må permittere

Gir bonus til alle ansatte

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Eksportnedgang i januar

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

Send til en kollega

0.157