23948sdkhjf

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Lerøy Havfisks nye hekktråler er overlevert fra Vard Søviknes. Nå er fartøyet straks klar for fiske, før den setter kurs for skipsdåp i Båtsfjord.

Kontrakten for bygging av det nye fartøyet ble inngått i april 2018. Fartøyet er designet av Vard Design i Ålesund, i tett samarbeid med Lerøy Havfisk.

Les også: «Aida» er klar for jobb

Utviklingen av hekktråleren er basert på de erfaringene som er opparbeidet innen design, bygging og operasjon av flere nye trålere de siste årene. Intensjonen med det nye fartøyets design er å ytterligere fremme både kost- og produksjonseffektivitet om bord, samt ytterligere kvalitetsøkning på fisken og en mest muligmiljøvennlig operasjon.

Fartøyets skrog er bygget ved Vard Braila i Romania. Skroget kom til Vard Søviknes i juli 2019, og etter utrustning, testing og ferdigstilling ble hekktråleren overlevert til Lerøy Havfisks datterselskap Finnmark Havfiske, onsdag 15. januar 2020.

Fartøyet har fått navnet «Kongsfjord», og vil bli døpt i Båtsfjord 15. februar. Verftsdirektør Frode Klokk sier:

-Vi setter stor pris på det gode samarbeidet vi har med Lerøy Havfisk, hvor alle har fokus på å finne gode løsninger, og utvikle fartøy som tar nye steg både innen miljø, sikkerhet, kost- og produksjonseffektiviteten om bord. «Kongsfjord» er en høyteknologisk hekktråler, som vi alle er stolte av å ha fått være med å bygge. Jeg ønsker å rette en stor takk for innsatsen til rederi, prosjektteamene, ansatte og alle som har bidratt i prosjektet.

Les også: Wärtsilä med gassmotor til norskbygget skip

Det nye fartøyet er av VARD 8 02 design, og er basert på Lerøy Havfisks hekktråler Nordtind, som ble levert fra VARD i januar 2018. «Kongsfjord» har en lengde på 80 meter og en bredde på 17 meter. Fartøyet har et avansert skrogdesign, som gir effektiv drift både under tråling og transitt. Med et høyt fokus på god fangsthåndtering, sikkerhet for mannskap og bærekraftig operasjon, er også dette fartøyet utrustet med ny og effektiv teknologi for å utføre havfiske mest mulig miljøvennlig.

«Kongsfjord» har et isforsterket skrog med skrogform som er ytterlig optimalisert for redusert drivstofforbruk i både seiling og tråling. Det er installert en avansert fiskefabrikk med to separate lasterom for kjøling og frysing av fisk om bord, og tråleren har en frysekapasitet påover80 tonn pr. døgn.

Fartøyet har også en nyutviklet løsning for fangsthåndtering, med tanker for inntak av levende fisk, som ivaretar fiskens velferd frem til prosessering, og gir høy kvalitet på fisken. Hodet og innmat blir lagret i ensilasje tanker og levert på land, for å sikre at all biomasse av fangsten blir utnyttet. Hekktråleren er utstyrt med Vard Electros SeaQ Micro Grid-løsning, som muliggjør variabelt turtall på hovedmotor samtidig som akselgeneratoren gir en stabil spenning og frekvens til fartøyets elektriske systemer.

Omformere til de elektriske vinsjene er direkte tilkoblet SeaQ Micro Grid, som gir høyere effektivitet. I tillegg har fartøyet et integrert energilagringssystem, og har muligheter for både batteridrift, diesel-mekanisk og diesel-elektrisk fremdrift.

Les også: Milliard-skip endelig solgt

Fartøyets hybride fremdriftssystem, sammen med VARD’s SeaQ Power Management System og en løsning for eksosrensing sikrer lave utslipp av CO2, NOx og støy. Systemet brukes i alle operasjoner og medfører redusert forbruk både under tråling, i transitt og under lossing i havn. Utover dette har den teknologisk avanserte tråleren frekvensstyring av alle store komponenter, energieffektive LED-lys og   elektriske vinsjer med regenerering av energi tilknyttet batteribanken og VARDs SeaQ Power Management System. «Kongsfjord» har en SeaQ Bridge om bord. Den består av et bredt utvalg av navigasjons-, kommunikasjons- og automasjonsutstyr, der alt kan kontrolleres og styres fra stolen på broen. Broløsningen er fleksibel, intuitiv og enkel å operere, og skipperen kan selv velge hvilket oppsett en ønsker til enhver tid.

VARD har tidligere utviklet og levert fire fartøy til Lerøy Havfisk. «Gadus Poseidon», «Gadus Njord» og «Gadus Neptun» ble levert i 2013 og 2014, og «Nordtind» som ble døpt og overlevert i januar 2018.

 

Kilde: Pressemelding fra Vard
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

Laksepakkeri slår seg på nytt konkurs

DESS Aqua signerte med TESS

Har funnet erstatningsverft

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Nyhetsbrev

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Mild vinter – må permittere

Her er robothunden Spot

Gir bonus til alle ansatte

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Eksportnedgang i januar

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Ukas vits: Damesko

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

Send til en kollega

0.125