23948sdkhjf

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Lerøy Havfisks nye hekktråler er overlevert fra Vard Søviknes. Nå er fartøyet straks klar for fiske, før den setter kurs for skipsdåp i Båtsfjord.

Kontrakten for bygging av det nye fartøyet ble inngått i april 2018. Fartøyet er designet av Vard Design i Ålesund, i tett samarbeid med Lerøy Havfisk.

Les også: «Aida» er klar for jobb

Utviklingen av hekktråleren er basert på de erfaringene som er opparbeidet innen design, bygging og operasjon av flere nye trålere de siste årene. Intensjonen med det nye fartøyets design er å ytterligere fremme både kost- og produksjonseffektivitet om bord, samt ytterligere kvalitetsøkning på fisken og en mest muligmiljøvennlig operasjon.

Fartøyets skrog er bygget ved Vard Braila i Romania. Skroget kom til Vard Søviknes i juli 2019, og etter utrustning, testing og ferdigstilling ble hekktråleren overlevert til Lerøy Havfisks datterselskap Finnmark Havfiske, onsdag 15. januar 2020.

Fartøyet har fått navnet «Kongsfjord», og vil bli døpt i Båtsfjord 15. februar. Verftsdirektør Frode Klokk sier:

-Vi setter stor pris på det gode samarbeidet vi har med Lerøy Havfisk, hvor alle har fokus på å finne gode løsninger, og utvikle fartøy som tar nye steg både innen miljø, sikkerhet, kost- og produksjonseffektiviteten om bord. «Kongsfjord» er en høyteknologisk hekktråler, som vi alle er stolte av å ha fått være med å bygge. Jeg ønsker å rette en stor takk for innsatsen til rederi, prosjektteamene, ansatte og alle som har bidratt i prosjektet.

Les også: Wärtsilä med gassmotor til norskbygget skip

Det nye fartøyet er av VARD 8 02 design, og er basert på Lerøy Havfisks hekktråler Nordtind, som ble levert fra VARD i januar 2018. «Kongsfjord» har en lengde på 80 meter og en bredde på 17 meter. Fartøyet har et avansert skrogdesign, som gir effektiv drift både under tråling og transitt. Med et høyt fokus på god fangsthåndtering, sikkerhet for mannskap og bærekraftig operasjon, er også dette fartøyet utrustet med ny og effektiv teknologi for å utføre havfiske mest mulig miljøvennlig.

«Kongsfjord» har et isforsterket skrog med skrogform som er ytterlig optimalisert for redusert drivstofforbruk i både seiling og tråling. Det er installert en avansert fiskefabrikk med to separate lasterom for kjøling og frysing av fisk om bord, og tråleren har en frysekapasitet påover80 tonn pr. døgn.

Fartøyet har også en nyutviklet løsning for fangsthåndtering, med tanker for inntak av levende fisk, som ivaretar fiskens velferd frem til prosessering, og gir høy kvalitet på fisken. Hodet og innmat blir lagret i ensilasje tanker og levert på land, for å sikre at all biomasse av fangsten blir utnyttet. Hekktråleren er utstyrt med Vard Electros SeaQ Micro Grid-løsning, som muliggjør variabelt turtall på hovedmotor samtidig som akselgeneratoren gir en stabil spenning og frekvens til fartøyets elektriske systemer.

Omformere til de elektriske vinsjene er direkte tilkoblet SeaQ Micro Grid, som gir høyere effektivitet. I tillegg har fartøyet et integrert energilagringssystem, og har muligheter for både batteridrift, diesel-mekanisk og diesel-elektrisk fremdrift.

Les også: Milliard-skip endelig solgt

Fartøyets hybride fremdriftssystem, sammen med VARD’s SeaQ Power Management System og en løsning for eksosrensing sikrer lave utslipp av CO2, NOx og støy. Systemet brukes i alle operasjoner og medfører redusert forbruk både under tråling, i transitt og under lossing i havn. Utover dette har den teknologisk avanserte tråleren frekvensstyring av alle store komponenter, energieffektive LED-lys og   elektriske vinsjer med regenerering av energi tilknyttet batteribanken og VARDs SeaQ Power Management System. «Kongsfjord» har en SeaQ Bridge om bord. Den består av et bredt utvalg av navigasjons-, kommunikasjons- og automasjonsutstyr, der alt kan kontrolleres og styres fra stolen på broen. Broløsningen er fleksibel, intuitiv og enkel å operere, og skipperen kan selv velge hvilket oppsett en ønsker til enhver tid.

VARD har tidligere utviklet og levert fire fartøy til Lerøy Havfisk. «Gadus Poseidon», «Gadus Njord» og «Gadus Neptun» ble levert i 2013 og 2014, og «Nordtind» som ble døpt og overlevert i januar 2018.

 

Kilde: Pressemelding fra Vard

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.219