23948sdkhjf

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Den sank på dramatisk vis i november 2018. Nå skal det avgjøres om den 12.000 tunge flytedokken skal bli liggende på havbunnen eller ikke.

Prestisjeskipet «Norwegian Gannet» var på vei inn i den enorme flytedokken da den plutselig sank i november 2018. Da hadde dokken blitt fraktet til kystbasen CCB utenfor Bergen og blitt rustet opp for mellom 10 og 15 millioner kroner.

Les også: Fraktet mindre fisk – får mindre i støtte

Nå skal fylkesmannen ta stilling til om den skal heves eller om den skal bli liggende i en skråning på mellom 10 og 60 meters dyp.

Dette skriver Sysla.no.

Kystverket mener at dokken må heves fordi den utgjør en miljøfare, og at den kan sammenliknes med et tankskip. Fjell kommune på sin side mente at dokken kunne bli liggende, slik CCB selv ønsket. Nå skal den endelige avgjørelsen tas hos fylkesmannen i nye Vestland fylke. Flytedokken er 207 meter lang, 44 meter bred og har totalvekt på 12.000 tonn.

CCB frykter store kostnader hvis dokken skal heves, og minner overfor Sysla.no hva det kostet å heve fregatten KNM «Helge Ingstad». Totalsummen for hevingen av fregatten kostet hele 765 millioner kroner.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

Laksepakkeri slår seg på nytt konkurs

DESS Aqua signerte med TESS

Har funnet erstatningsverft

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Nyhetsbrev

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Mild vinter – må permittere

Her er robothunden Spot

Gir bonus til alle ansatte

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Eksportnedgang i januar

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Ukas vits: Damesko

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

Send til en kollega

0.125