23948sdkhjf

Neste X-BOW cruiseskip fra Ulstein får navnet "Sylvia Earle"

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Operatør Aurora Expeditions’ neste X-BOW-ekspedisjonscruiseskip skal hete «Sylvia Earle» for å hedre en anerkjent marinbiolog, oseanograf og oppdagelsesreisende. Skipet er ett av fartøyene i skipsrederens, SunStone Ships, INFINITY-klasse.

Les også: Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

Disse blir bygd på CMHI og er designet av Ulstein Design & Solutions AS.

Sylvia Earle er «en dyktig marinbiolog, oseanograf, bevaringsekspert og oppdagelsesreisende; den første kvinnen som ble sjefsforsker i US National Oceanic and Atmospheric Administration og den første som av Time Magazine ble kåret til «Hero for the Planet» i 1998. Fartøyet hedrer Sylvias mangeårige bevaringsinnsats for å beskytte havområder og havdyr, ifølge cruiseoperatøren.

«Sylvia Earl» er designet av Ulstein Design & Solutions AS og er ett av de potensielt 10 fartøyene i SunStone Ships’ «INFINITY»-klasse. Den første leveransen i denne serien, «Greg Mortimer», ble også driftet av Aurora Expeditions. Skrogformene ULSTEIN X-BOW har blitt brukt på offshorefartøy i mer enn et 10-år, og på mer enn 100 skip, men «Greg Mortimer» var det første i cruisebransjen. Skipsdåpen og jomfruturen i oktober 2019 vakte derfor stor oppmerksomhet over hele verden.

Ifølge Aurora Expeditions, vil passasjerskipet for 126 personer være det andre i flåten som seiler med den patenterte X-BOW. Det «omvendte» baugdesignet, i kombinasjon med dynamiske stabilisatorer, gir svært god stabilitet og komfort ved havkryssinger. X-BOW skjærer gjennom bølgene, minimerer vibrasjoner og forstyrrelser, og overfart i bølger går raskere. Dette bidrar til å redusere drivstofforbruket vesentlig.

Les også: En snakkis i cruisemiljøet

I tillegg til å forbedre komforten til sjøs, fører X-BOW til en forbedret seeropplevelse ved at passasjerene kommer mye nærmere det omkringliggende miljøet enn man kan oppnå på skip med tradisjonell bulb. Baugen på «Sylvia Earle» vil være utstyrt med en unik glasatrium-salong over to plan, som gir fantastisk utsikt framover. I polare strøk innebærer dette at passasjerer vil kunne glede seg over de majestetiske isfjellene idet de dukker opp i horisonten.

Ulstein har levert skipsdesign, utstyrspakker og byggeoppfølging. Skipene blir bygd ved CMHI-verftet i Kina, og «Sylvia Earle» er planlagt levert i 2021.

- Som en del av vår holdning til forsvarlig reising, kommer vi til å fortsette med å kalle opp de nye skipene etter oppdagelsesreisende som brenner for sitt miljøengasjement. I tråd med Sylvias visjon og prestasjoner, vil «Sylvia Earle» ha et stort fokus på marin utdanning og bevaring. Aurora Expeditions’ skip er utrustet med noen av de minst forurensende motorene i verden, som en kombinasjon av lavt energiforbruk, høy drivstoffeffektivitet og en strømlinjeformet design. Den moderne Tier 3-motoren gir 80 prosent reduksjon i utslipp sammenliknet med de eldre Tier 1-motorene og kan bruke virtuell forankring for å holde posisjon i stedet for å slippe anker på den sårbare havbunnen. Avsaltingsanlegg om bord konverterer sjøvann til ferskvann som kan drikkes. Skipene fører derfor med mindre ferskvann noe som reduserer drivstofforbruket ytterligere, sier operatøren.

Mer om: Cruseskip | Ulstein | X-BOW
Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

TESS utvider

Batterirapport gir klare anbefalinger

Lundin blir grønnere

Ukens vits: Glassmesteren

Redningsaksjon kan føre til tap av 500 jobber

Ytterligere ståltoll fra Trump

Nyhetsbrev

Semco Maritime vant kontrakt

Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Sivertsen ny fiskeriminister

Pipelife-sjef fikk lokal prestisjetung pris

Bru trolig ny olje- og energiminister

Satte omsetningsrekord

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Klemt i hjel i vindpark

1

Livbåten funnet

Konsgberg kutter 85 stillinger

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Gundersen Galvano AS har fått ny nettside.

Modulære DC strømforsyninger

ASI Automatikk om smart plast produkter

VERLINDE VX elektrisk talje

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

Send til en kollega

0.157