23948sdkhjf

Neste X-BOW cruiseskip fra Ulstein får navnet "Sylvia Earle"

Operatør Aurora Expeditions’ neste X-BOW-ekspedisjonscruiseskip skal hete «Sylvia Earle» for å hedre en anerkjent marinbiolog, oseanograf og oppdagelsesreisende. Skipet er ett av fartøyene i skipsrederens, SunStone Ships, INFINITY-klasse.

Les også: 2019 var krevende for Ulstein

Disse blir bygd på CMHI og er designet av Ulstein Design & Solutions AS.

Sylvia Earle er «en dyktig marinbiolog, oseanograf, bevaringsekspert og oppdagelsesreisende; den første kvinnen som ble sjefsforsker i US National Oceanic and Atmospheric Administration og den første som av Time Magazine ble kåret til «Hero for the Planet» i 1998. Fartøyet hedrer Sylvias mangeårige bevaringsinnsats for å beskytte havområder og havdyr, ifølge cruiseoperatøren.

«Sylvia Earl» er designet av Ulstein Design & Solutions AS og er ett av de potensielt 10 fartøyene i SunStone Ships’ «INFINITY»-klasse. Den første leveransen i denne serien, «Greg Mortimer», ble også driftet av Aurora Expeditions. Skrogformene ULSTEIN X-BOW har blitt brukt på offshorefartøy i mer enn et 10-år, og på mer enn 100 skip, men «Greg Mortimer» var det første i cruisebransjen. Skipsdåpen og jomfruturen i oktober 2019 vakte derfor stor oppmerksomhet over hele verden.

Ifølge Aurora Expeditions, vil passasjerskipet for 126 personer være det andre i flåten som seiler med den patenterte X-BOW. Det «omvendte» baugdesignet, i kombinasjon med dynamiske stabilisatorer, gir svært god stabilitet og komfort ved havkryssinger. X-BOW skjærer gjennom bølgene, minimerer vibrasjoner og forstyrrelser, og overfart i bølger går raskere. Dette bidrar til å redusere drivstofforbruket vesentlig.

Les også: Koronasmittet på verft

I tillegg til å forbedre komforten til sjøs, fører X-BOW til en forbedret seeropplevelse ved at passasjerene kommer mye nærmere det omkringliggende miljøet enn man kan oppnå på skip med tradisjonell bulb. Baugen på «Sylvia Earle» vil være utstyrt med en unik glasatrium-salong over to plan, som gir fantastisk utsikt framover. I polare strøk innebærer dette at passasjerer vil kunne glede seg over de majestetiske isfjellene idet de dukker opp i horisonten.

Ulstein har levert skipsdesign, utstyrspakker og byggeoppfølging. Skipene blir bygd ved CMHI-verftet i Kina, og «Sylvia Earle» er planlagt levert i 2021.

- Som en del av vår holdning til forsvarlig reising, kommer vi til å fortsette med å kalle opp de nye skipene etter oppdagelsesreisende som brenner for sitt miljøengasjement. I tråd med Sylvias visjon og prestasjoner, vil «Sylvia Earle» ha et stort fokus på marin utdanning og bevaring. Aurora Expeditions’ skip er utrustet med noen av de minst forurensende motorene i verden, som en kombinasjon av lavt energiforbruk, høy drivstoffeffektivitet og en strømlinjeformet design. Den moderne Tier 3-motoren gir 80 prosent reduksjon i utslipp sammenliknet med de eldre Tier 1-motorene og kan bruke virtuell forankring for å holde posisjon i stedet for å slippe anker på den sårbare havbunnen. Avsaltingsanlegg om bord konverterer sjøvann til ferskvann som kan drikkes. Skipene fører derfor med mindre ferskvann noe som reduserer drivstofforbruket ytterligere, sier operatøren.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094