23948sdkhjf

Grønn milepæl for Westcon

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Den målrettete satsingen på nullutslippsfartøy har gitt resultater for Westcon Power & Automation. Nå skal selskapet levere batterisystemet til verdens første elektriske hurtigbåt, og håper på flere grønne kontrakter i 2020.

Les også: Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Like før jul ble det klart at Westcon Power & Automation (WPA) skal levere batteri-, kontroll og fremdriftssystemer på den helelektriske katamaranen som verftet Brødrene Aa skal bygge. Batteripakken ombord tilsvarer 40 Teslaer. Fartøyet blir verdens første helelektriske hurtigbåt, og føyer seg inn i rekken av innovative båter der WPAs løsninger bidrar til å kutte utslipp.

- Hurtigbåten er en elektrisk katamaran som lydløst og utslippsfritt skal gå i cruisetrafikk i Lysefjorden. Og med kraft- og automasjonssystemer utviklet og designet på Karmøy, kommer den til å kutte forbruk av diesel og tilhørende utslipp tilsvarende 270.000 liter årlig. Vi er stolte av å bidra med vår teknologi og våre løsninger om bord på nok et fartøy som er med på å flytte grenser, sier Frode Skaar, leder for marked og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation.

Hurtigbåten, som starter i trafikk allerede i april 2020, skal eies og driftes av Rødne Trafikk. Båten skal romme 297 passasjerer og et mannskap på fem. Og ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort: Rekkevidden er rundt 50 nautiske mil, og farten blir opp mot 19 knop.

- Teknologien utvikles stadig slik at vi nå kan levere batteribaserte systemer som gjør at fartøyet kan holde høyere hastigheter og over lengre avstander enn tidligere. Dette er to nøkkelfaktorer som vil være med å gjøre elektrisk fremdrift til et reelt alternativ for stadig flere rederier i Norge og internasjonalt fremover, sier Skaar.

Les også: En båt med innovasjonshøyde

Når WPAs omsetning passerer en halv milliard kroner for fjoråret, hvorav 70 prosent knytter seg til grønn teknologi, er dette et resultat av flere års målrettet arbeid. Selskapets batteri- og styringssystemer sørger for at turistbåten «Future of the Fjords» seiler lydløst og utslippsfritt i Nerøyfjorden. I 2018 ble den kåret til «Ship of the Year». Og med WPAs teknologi ble fartøyet «Viking Energy» bygd om til batterihybrid-drift, som verdens første fartøy godkjent for DP-operasjoner (se faktaboks). Selskapet er også med når verdens første hydrogenferge skal leveres i 2021.

I tillegg til den nylige avtalen om leveranser til hurtigbåten til Rødne Trafikk, ligger WPA an til å levere til flere innovative fartøy. Selskapet er med i to ulike industrigrupperinger som har utviklet innovative, utslippsfrie hurtigbåtkonsepter, og disse er med i kommende anbudsutlysninger på ruter blant annet i fylkeskommunene Trøndelag og Vestland.

- Klimaendringene er den største utfordringen verden står overfor. Sammen med våre kunder har vi vist, gjennom blant annet en rekke prestisjeprosjekter, hvordan grønn teknologi er en lønnsom del av løsningen. Vi møter en stor interesse for løsningene både i Norge og internasjonalt og vi ser frem til å utstyre enda flere utslippsfrie fartøy i fremtiden, sier Skaar.

 

Kilde: Pressemelding fra Westcon Power & Automaation
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

Fallulykke hos Hydro

Konsgberg kutter 85 stillinger

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

Avtakende optimisme i olje- og gassnæringen

Nyhetsbrev

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Listhaug kortest sittende olje- og energiminister

Kroater kjøper Kleven Verft

Ny storkontrakt for Sletta Verft

Ukas vits: Fridag

Nest beste trucksalg på mange år

Gikk konk, mistet jobben – fått ny jobb

Fallulykke førte til dødsfall

Unngår oppsigelser

Vil ha færre oppdrettsanlegg på Vestlandet

Velger TESS som leverandør

Håper på snarlig Kleven-salg

GIEK bidro med 5,6 milliarder kroner til grønn skipsfinansiering

SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Rekordomsetning for kompressorer

Tråler-slep i gang

Osloferjene blir elektriske

Livbåten fortsatt forsvunnet

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Ukens vits: Julegaven

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

RS Components lanserer nytt industrielt digitalt multimeter

Frekvensomformerkurs – Danfoss-skolen

Webinar: How to reduce scrap in foundries

Sew-Eurodrive til EuroExpo Industrimesse, Tromsø

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

RS Components lanserer unikt IEC-apparatinntak fra Recom

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ASI Automatikk Nyttårshilsen

RS Components lanserer redundansmoduler fra TDK-Lambda

Månedens referanse – Desember 2019

Nyeste teknologi løfteutstyr for profesjonelt bruk

Flere unge er positive til olje

Send til en kollega

0.156