23948sdkhjf

Foreslår fond til utvikling av null-utslippsteknologi

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

- Kraftig reduksjoner i utslipp fra internasjonal skipsfart er viktig for å nå verdens klimamål. For å lykkes må vi satse på forskning og utvikling av lav- og nullutslippsløsninger i mye større skala enn vi gjør i dag. En samlet internasjonal skipsfartsnæring foreslår derfor å opprette et fond som skal finansiere lav- og nullutslippsløsninger for internasjonal skipsfart.

Det sier Lasse Kristoffersen, som er visepresident i ICS og president i Norges Rederiforbund.

Les også: Vil bygge grønne skip - foreslår tiltak for fornyelse av nærskipsfarten

Han opplyser at det foreslås at fondet opprettes i regi av FNs organ for regulering av internasjonal skipsfart, IMO. Inntektene i fondet skal komme fra skipsfarten selv, ved at alle skip betaler 2 dollar per tonn drivstoff de kjøper. Over en 10-årsperiode vil dette bidra til 50 milliarder kroner til forskning og utvikling.

Lasse Kristoffersen er visepresident i ICS og president i Norges Rederiforbundet. Han mener forslaget er et viktig og offensivt grep som viser at næringen tar utslippskutt på alvor. 

- Det er første gang en samlet internasjonal næring foreslår å pålegge seg selv en avgift på drivstoff. Fondet vil bidra med viktig kapital til utvikling av nye lav- og nullutslippsløsninger for skip i internasjonal fart. Samtidig sender det et viktig signal om det i fremtiden vil koste mer å forbruke fossilt drivstoff og at hele næringen nå må starte omstillingen til en nullutslippsfremtid, sier Kristoffersen. 

Skipsfart er den mest klimaeffektive måten å frakte varer på. Mer enn 80 prosent av verdens godstransport går på kjøl og internasjonal skipsfart står for om lag 2,5 prosent av de globale menneskeskapte CO2-utslippene. I fjor vedtok IMO at skipsfarten innen 2050 skal kutte sine utslipp med 50 prosent målt fra 2008-nivå, og bli karbonfri så raskt som mulig innen dette århundret. I praksis betyr dette at vi må utvikle helt ny teknologi og alternative drivstoff, eller energibærere, som kan redusere utslippene med 70- 90 prosent per skip målt mot dagens løsninger. Dette må til dersom vi skal nå målet om halvering av de absolutte utslippene innen 2050, samtidig som vi tar høyde for veksten i internasjonal handel.

Les også: Over 30.000 ventes til Nor-Shipping

I forslaget som næringen nå fremmer for myndighetene legges det opp til å etablere et internasjonalt maritimt forsknings og utviklingsråd (IMRB) som skal forvalte fondet under ledelse av FNs internasjonale skipsfartsorganisasjon, IMO. 

- Dette vil bli et fond som i sine mekanismer minner om det norske NOx-fondet, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Rederiforbundet. -NOx fondet har bidratt til at Norge i dag er langt fremme i utvikling av lav- og nullutslippsteknologi innen ferger og offshoreskip. Fortsatt mangler vi teknologi som gjør det mulig å seile utslippsfritt over lange avstander. Forslaget til fondsløsning vil sette helt ny fart i utviklingen av teknologi og løsninger i stor skala. Det vil bidra til en kraftig økning av midlene til forskning, utvikling og utrulling av nullutslippsteknologi, noe som er helt avgjørende for at vi skal nå målene om vesentlige reduksjoner i utslippene, sier Solberg.

Forslaget må nå behandles av de ulike medlemslandene i IMO. - Skipsfarten både i Norge og internasjonalt er klare til å bidra, nå er det opp til politikerne å gripe muligheten og vedta forslaget, sier Solberg.

 

Kilde: Pressemelding fra Norges Rederiforbund
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Semco Maritime vant kontrakt

Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Sivertsen ny fiskeriminister

Pipelife-sjef fikk lokal prestisjetung pris

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Bru trolig ny olje- og energiminister

Nyhetsbrev

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Satte omsetningsrekord

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Klemt i hjel i vindpark

1

Livbåten funnet

Fallulykke hos Hydro

Konsgberg kutter 85 stillinger

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Avtakende optimisme i olje- og gassnæringen

Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ASI Automatikk om smart plast produkter

VERLINDE VX elektrisk talje

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Send til en kollega

0.142