23948sdkhjf

Vellykket prøvetur for MS Fridtjof Nansen

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigrutens nye hybriddrevne ekspedisjonsskip MS Fridtjof Nansen har den siste tida gjennomført prøvetur i fjordene på Sunnmøre. Resultatene er svært gode – og Hurtigruten setter nå det avanserte skipet i drift tidligere enn planlagt.

- Framdriften på prøveturen ble så god at vi kunne returnere om lag et døgn før planlagt tidsskjema, noe vi er veldig fornøyde med. Det ble gjort en kjempeinnsats i forkant av prøveturen med klargjøring, rydding og sjøsikring. Resultatene fra prøveturen er veldig gode, sier prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven Verft.

Les også: Bagasjetyveri fra nytt Hurtigruteskip

MS Fridtjof Nansen er sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen verdens første hybriddrevne cruiseskip. Begge er bygget ved Kleven Verft i Ulsteinvik, og skal seile på ekspedisjonscruise for Hurtigruten – som er verdens største ekspedisjonscruise-rederi.

Prøveturen er en viktig og nødvendig del av innspurten fram mot den planlagte leveringen av skipet.

- Vi har et veldig godt samarbeid med underleverandørene, noe som blant annet gjorde at vi hadde en god framdrift i arbeidet om bord på skipet også mens vi var ute på prøvetur, sier Vattøy.

Jomfruturen for MS Fridtjof Nansen var opprinnelig planlagt fra Hamburg 1. april 2020. Når Hurtigruten nå får skipet levert mot slutten av 2019, har de bestemt seg for å legge til en rekke nye ekspedisjonscruise for det splitter nye skipet før dette. 

Les også: Nye kystruteskip blir forsinket

- Det har gått utrolig bra i høst. Selv gjennom en krevende og usikker tid ved verftet har vi klart å omstille oss på en meget god måte. Det viser at de ansatte har stor lojalitet til verftet og alle har stått på og gjort en enorm innsats, sier Kjetil Bollestad, administrerende direktør ved Kleven Verft.

- Sammen med våre dyktige underleverandører, fikk vi sammen en unik erfaring og kompetanse ved byggingen av søsterskipet MS Roald Amundsen. Ved å ta denne i bruk, er vi nå i rute til å levere før nyttår i år, forteller Bollestad.

Under prøveturen ble teknologien om bord i det avanserte og høyteknologiske skipet satt på prøve, blant annet batteripakkene, thrustersystemet, navigasjonssystemet, støy- og vibrasjonsmålinger, manøvertester, det såkalte dynamic positioning (DP)-systemet. Skipet var også gjennom en fartsprøve.

Etter overleveringen til Hurtigruten, vil MS Fridtjof Nansen bli liggende til kai ved Kleven verft en tid på nyåret, der Hurtigruten vil bruke tiden fram mot de første seilingene i mars til opplæring og klargjøring

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Satte omsetningsrekord

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Bru trolig ny olje- og energiminister

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Nyhetsbrev

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Klemt i hjel i vindpark

1

Livbåten funnet

Fallulykke hos Hydro

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

Konsgberg kutter 85 stillinger

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

Avtakende optimisme i olje- og gassnæringen

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Listhaug kortest sittende olje- og energiminister

Kroater kjøper Kleven Verft

Ny storkontrakt for Sletta Verft

Nest beste trucksalg på mange år

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

RS Components lanserer nytt industrielt digitalt multimeter

Frekvensomformerkurs – Danfoss-skolen

Webinar: How to reduce scrap in foundries

Send til en kollega

0.125