23948sdkhjf
>

Skal bygge to ny cruiseskip i Norge

Det italienske verftskonsernet Fincantieri opplyser i en pressemelding at ett av Vards verft i Norge skal bygge to nye ekspedisjonsskip for Ponant.

Det italienske selskpet har nemlig skrevet en intensjonsavtale med cruiserederiet Ponant om bygging av nye ekspedisjonsskip, og at disse skal bygges ved ett av Vard-verftene i Norge.Avtalen innebærer ifølge pressemeldingen design og bygging av to skip. Avtalen skal være verd om lag 300 millioner Euro – noe som noe mer enn tre milliarder kroner.

Les også: Verft utsatt for dataangrep – kan bli permitterte

Fincantieri forteller i en pressemelding at avtalen for design og bygging av to skip er på rundt 300 millioner euro,i overkant av 3 milliarder kroner.  Skipene blir en videreutvikling av ekspedisjonsskipene i luksussegmentet som Vard Søviknes har bygd for det franske cruiseselskapet Ponant, et datterselskap av Artemis Group som er holdingselskap til Pinault-familien.

I intensjonssavtalen er det også en opsjon for ytterligere ett skip. For at avtalen skal settes ut i livet er det noen tekniske og økonomiske forhold som må avklares. Vard, Fincantieris norske datterselskap, har bygget fire enheter i klassen "PONANT EXPLORERS" i 2018 og 2019 og skal levere de to siste av serien i 2020. Vard Søviknes vil også levere Le Commandant Charcot , det første hybridelektriske polare ekspedisjonsskipet drevet med LNG, til Ponant i 2021.

De to nye fartøyene skal ifølge pressemeldingen begge leveres i 2022 og vil være en videreutvikling av ekspedisjonsskipene i PONANT EXPLORERS-klassen. Skipene vil være på om lag 11 000 bruttotonn med kapasitet til å romme rundt 230 passasjerer om bord. Skipene skal utstyres med innovativ teknologi med hensyn til miljø og sikkerhet for passasjerene, og vil få den mest omfattende batteripakken i markedet, noe som tillater utslippsfri drift i havner og i miljøfølsomme områder.

Avtalen som nå er inngått gir også muligheter for et videre samarbeid mellom Ponant, Fincantieri og Vard for utvikling av andre miljøvennlige prosjekter.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.172