23948sdkhjf

«Hovedårsakene til fregattulykken fortsatt uavklart»

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

«Havarikommisjonen har ikke klart å identifisere hovedårsakene til kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og TS «Sola».

Dette skriver Bjarne Gunnar Vandeskog i en kronikk, som er publisert hos Skipsrevyen.no. Han er førstemanuensis ved Institutt for Maritime Studier ved Høgskolen på Vestlandet.

Les også: Fregatt-etterforskning ikke ferdig

Vandeskog forsker på sikkerhet til sjøs og underviser unge som ønsker å bli navigatører. Det er med dette som bakteppe at han har lest Havarikommisjonens rapport om KNM «Helge Ingstad»-ulykken. Til tross for at rapporten har gode beskrivelser og analyser, så mener han det er foruroligende at den «unnlater å identfisere to av de viktigste årsakene til ulykken», som han skriver i kronikken.

Han sier at hans tolkning av ulykken sammenfaller mye med kommisjonens analyse, men han mener at det ikke er tilstrekkelig å skrive at «hovedårsaken til ulykken var at offiserene på «Helge Ingstad» ikke oppdaget tankskipet i tide».

Vandeskog skriver i kronikken på Skipsrevyen.no at fregatt-mannskapet ble oppmerksom i god nok tid til å styre unna, men at det ikke skjedde. Fordi de ikke visste at hadde farvann på styrbord side. Han mener at de som var på brua på krigsskipet ikke hadde en god nok forståelse av sin egen posisjon, og at de derfor ikke svingte unna, slik det både var mulig, nødvendig å ikke minst det de var lovpålagt å gjøre.

KRITISK: «Havarikommisjonen har ikke klart å identifisere hovedårsakene til kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» TS «Sola», mener førsteamanuensis Bjarne Vandeskog ved Institutt for Maritime Studier ved Høgskolen på Vestlandet. FOTO: PRIVAT 

Vandeskog peker også på at fregatten heller ikke senket farten da mannskapet på brua forsto at det var «fare på ferde». Han mener at Havarikommisjonens rapport overhode ikke vektlegger disse to forholdene.

I kronikken går Vandeskog gjennom det som er kjent fra lydlogger osv like før kollisjonen, og mener at «Helge Ingstad» hadde alle forutsetninger og ressurser som skulle til for å verifisere skipets posisjon: Radar, ECDIS og AIS. Men disse ble ikke brukt, og dermed visste de ikke hvor de var. Det forhindret dem i å foreta unna-manøver, skriver Vandeskog.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Vil ha færre oppdrettsanlegg på Vestlandet

Velger TESS som leverandør

Rekordomsetning for kompressorer

Håper på snarlig Kleven-salg

GIEK bidro med 5,6 milliarder kroner til grønn skipsfinansiering

SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Nyhetsbrev

Tråler-slep i gang

Osloferjene blir elektriske

Livbåten fortsatt forsvunnet

Norske selskap er blitt tildelt bærekraftpris

Kjempekrav etter konkurs

Norsk tankskip kolliderte med fiskebåt

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Nok en kontrakt for Viknaslipen

Få konkurser innen olje og fisk

Milliardkontrakt til Aker Solutions

New York Times: Reis til “The Twist” på Kistefos

Aker Solutions tildelt kontrakt

Tar i bruk roboter for effektiv varelevering

Ny høy tildeling på norsk sokkel

Borerigg truffet av stor bølge

Salgsrekord i fjor

Fregatt-etterforskning ikke ferdig

Vil nullstille toll på stål og aluminium

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

D-glide fra ASI Automatikk

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

RS Components lanserer nytt industrielt digitalt multimeter

Frekvensomformerkurs – Danfoss-skolen

Webinar: How to reduce scrap in foundries

Sew-Eurodrive til EuroExpo Industrimesse, Tromsø

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

RS Components lanserer unikt IEC-apparatinntak fra Recom

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ASI Automatikk Nyttårshilsen

RS Components lanserer redundansmoduler fra TDK-Lambda

Månedens referanse – Desember 2019

Nyeste teknologi løfteutstyr for profesjonelt bruk

Flere unge er positive til olje

R. STAHL TRANBERG kjøper opp IMT helikopterdekkbelysning

Ny Sandvik Coromant-spennhylse med mekanisk låsegrensesnitt

TAON Hydraulikk ønsker et godt nyttår 2020.

ABC-Maskin AS ønsker God Jul og Godt Nytt År!

Vi holder åben mellem jul og nytår!

God Jul

Vi holder åben mellem jul og nytår!

Send til en kollega

0.141