23948sdkhjf

«Hovedårsakene til fregattulykken fortsatt uavklart»

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

«Havarikommisjonen har ikke klart å identifisere hovedårsakene til kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og TS «Sola».

Dette skriver Bjarne Gunnar Vandeskog i en kronikk, som er publisert hos Skipsrevyen.no. Han er førstemanuensis ved Institutt for Maritime Studier ved Høgskolen på Vestlandet.

Les også: ”Helge Ingstad”-kran skal redde tråler i Tromsø

Vandeskog forsker på sikkerhet til sjøs og underviser unge som ønsker å bli navigatører. Det er med dette som bakteppe at han har lest Havarikommisjonens rapport om KNM «Helge Ingstad»-ulykken. Til tross for at rapporten har gode beskrivelser og analyser, så mener han det er foruroligende at den «unnlater å identfisere to av de viktigste årsakene til ulykken», som han skriver i kronikken.

Han sier at hans tolkning av ulykken sammenfaller mye med kommisjonens analyse, men han mener at det ikke er tilstrekkelig å skrive at «hovedårsaken til ulykken var at offiserene på «Helge Ingstad» ikke oppdaget tankskipet i tide».

Vandeskog skriver i kronikken på Skipsrevyen.no at fregatt-mannskapet ble oppmerksom i god nok tid til å styre unna, men at det ikke skjedde. Fordi de ikke visste at hadde farvann på styrbord side. Han mener at de som var på brua på krigsskipet ikke hadde en god nok forståelse av sin egen posisjon, og at de derfor ikke svingte unna, slik det både var mulig, nødvendig å ikke minst det de var lovpålagt å gjøre.

KRITISK: «Havarikommisjonen har ikke klart å identifisere hovedårsakene til kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» TS «Sola», mener førsteamanuensis Bjarne Vandeskog ved Institutt for Maritime Studier ved Høgskolen på Vestlandet. FOTO: PRIVAT 

Vandeskog peker også på at fregatten heller ikke senket farten da mannskapet på brua forsto at det var «fare på ferde». Han mener at Havarikommisjonens rapport overhode ikke vektlegger disse to forholdene.

I kronikken går Vandeskog gjennom det som er kjent fra lydlogger osv like før kollisjonen, og mener at «Helge Ingstad» hadde alle forutsetninger og ressurser som skulle til for å verifisere skipets posisjon: Radar, ECDIS og AIS. Men disse ble ikke brukt, og dermed visste de ikke hvor de var. Det forhindret dem i å foreta unna-manøver, skriver Vandeskog.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Ikke grunnlag for omlastningsterminal på Veidnes

Spennende stålhistorie for 100-årig Harstad-bedrift

Minst en omkommet på hangarskip

Produksjonstall for november 2019

Forventer inntektsfall på tre milliarder

Saltvann årsak til ferjeeksplosjon

Nyhetsbrev

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

«Lance» kom seg løs – igjen

Stabile år i vente for olje- og gassnæringen

To store kontrakter på Ærfugl-feltet

Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

Kværner med nye samarbeidspartnere på FPSO-kontrakter

Ferje grunnstøtte

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Fikk Equinor-kontrakt på Hywind Tampen

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Nå skal litium også resirkuleres

Salg av bedrift gjør ansatte urolige

«NorthConnect er lønnsomt»

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Tror på dobling av landbasert oppdrett

IKM gjør enda et oppkjøp

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.155