23948sdkhjf

«Hovedårsakene til fregattulykken fortsatt uavklart»

«Havarikommisjonen har ikke klart å identifisere hovedårsakene til kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og TS «Sola».

Dette skriver Bjarne Gunnar Vandeskog i en kronikk, som er publisert hos Skipsrevyen.no. Han er førstemanuensis ved Institutt for Maritime Studier ved Høgskolen på Vestlandet.

Les også: «Helge Ingstad»: Politi-innstilling i juni

Vandeskog forsker på sikkerhet til sjøs og underviser unge som ønsker å bli navigatører. Det er med dette som bakteppe at han har lest Havarikommisjonens rapport om KNM «Helge Ingstad»-ulykken. Til tross for at rapporten har gode beskrivelser og analyser, så mener han det er foruroligende at den «unnlater å identfisere to av de viktigste årsakene til ulykken», som han skriver i kronikken.

Han sier at hans tolkning av ulykken sammenfaller mye med kommisjonens analyse, men han mener at det ikke er tilstrekkelig å skrive at «hovedårsaken til ulykken var at offiserene på «Helge Ingstad» ikke oppdaget tankskipet i tide».

Vandeskog skriver i kronikken på Skipsrevyen.no at fregatt-mannskapet ble oppmerksom i god nok tid til å styre unna, men at det ikke skjedde. Fordi de ikke visste at hadde farvann på styrbord side. Han mener at de som var på brua på krigsskipet ikke hadde en god nok forståelse av sin egen posisjon, og at de derfor ikke svingte unna, slik det både var mulig, nødvendig å ikke minst det de var lovpålagt å gjøre.

KRITISK: «Havarikommisjonen har ikke klart å identifisere hovedårsakene til kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» TS «Sola», mener førsteamanuensis Bjarne Vandeskog ved Institutt for Maritime Studier ved Høgskolen på Vestlandet. FOTO: PRIVAT 

Vandeskog peker også på at fregatten heller ikke senket farten da mannskapet på brua forsto at det var «fare på ferde». Han mener at Havarikommisjonens rapport overhode ikke vektlegger disse to forholdene.

I kronikken går Vandeskog gjennom det som er kjent fra lydlogger osv like før kollisjonen, og mener at «Helge Ingstad» hadde alle forutsetninger og ressurser som skulle til for å verifisere skipets posisjon: Radar, ECDIS og AIS. Men disse ble ikke brukt, og dermed visste de ikke hvor de var. Det forhindret dem i å foreta unna-manøver, skriver Vandeskog.

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.094