23948sdkhjf

GROHE Goes ZERO – CO2-nøytral produksjon i 2020

Sanitærleverandøren GROHE har med initiativet 'GROHE goes ZERO' dedikert seg til å bli den første produsenten i VVS-bransjen med en CO2-nøytral produksjon.

Alle GROHEs fabrikker er konvertert til grønn elektrisitet og nå starter virksomheten også å støtte to prosjekter for å kompensere for uunngåelige CO2-utslipp.

Les også: Sirkulær økonomi og internasjonal stålbransje

Bærekraft har vært et viktig element i GROHEs forretningsstrategi i snart 20 år. Allerede i år 2000 dedikerte merkevaren seg til sine prinsipper og retningslinjer for deres arbeid med bærekraft, og forbedret deretter kontinuerlig produkter, prosesser og tjenester med hensikten for å beskytte miljøet og verne om resursene. Siden den gang har GROHE satt nye industristandarder ved å bruke sin 360-graders tilnærming til bærekraft igjennom verdikjeden deres: fra ansatte, til produkter og leverandører. Med målet om å bli den første ledende produsenten i sanitærbransjen som oppnår en CO2-nøytral produksjon i 2020, har GROHE nok en gang innfridd løftet sitt. I juli ble alle de fem fabrikk- og logistikksenterne i Tyskland konvertert til utelukkende grønn energi som en del av initiativet 'GROHE goes ZERO'.

- Det er viktigere enn noensinne at produsenter som GROHE tar ansvar og streber etter å bli mer bærekraftige, sier Thomas Fuhr, CEO GROHE AG.

- I flere år har vi investert i forskning og utvikling for å produsere smarte og bærekraftige løsninger, men også i å skape en resursbesparende verdikjede. Med «GROHE goes ZERO» setter vi nå et eksempel for hele bransjen: Vi adresserer aktivt CO2-utfordringen med å konstant unngå utslipp, og dersom det ikke er mulig forsøker vi å kompensere for dette på andre måter, fortsetter Fuhr.

Leverandøren har satt i gang flere initiativer på sine fabrikker for å støtte reduksjonen av CO2 og bevaring av ressurser: Merket har investert i kombinert kraftvarmeanlegg som øker energieffektiviteten. GROHE har fått tildelt Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauens, kjent i Norge som DGNB, et sølvsertifikat for fabrikken i Thailand som utelukkende består av solceller. Dette minsker CO2-utslippet til GROHE med nesten 2000 tonn hvert år. I tillegg bruker GROHE også avansert teknologi i produksjonen sin for å redusere ressurssvinn, slik som materialbesparende 3D-printing av metall som ble lansert tidligere i år.

Resultatet av dette er at GROHE har klart å øke energieffektiviteten sin med 24% og redusere klimagassutslippene sine med omtrent 40 prosent siden innføringen av bærekraftprogrammet i 2014. Dette betyr at den globale merkevaren allerede har overskredet 2021-målet for en reduksjon på 20prosent.

Fra april 2020 vil sanitærleverandøren støtte to kompensasjonprosjekter for å oppveie for uunngåelige CO2-utslipp: I Nord-India vil et vannkraftverk erstatte strøm som hovedsakelig kommer fra kullkraftverk. I det afrikanske landet Malawi pågår et prosjekt for å reparere og vedlikeholde borehull som brukes til å utvinne drikkevann. I tillegg til å utligne CO2, bidrar prosjektene også til en mer bærekraftig, miljømessig og sosial utvikling i umiddelbar nærhet av prosjektområdene.

- Med «GROHE goes ZERO» styrker vi vår posisjon i markedet som en av de mest bærekraftige merkevarene i sanitærbransjen. Samtidig har vi på ingen måte oppnådd alle våre målsetninger innen bærekraft; vi kan og skal bli enda bedre, sier Thomas Fuhr.

 

Kilde: Pressemelding fra GROHE

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.11