23948sdkhjf

Elektriske ferjer blir forsinket

Hordaland fylke har bestemt at de skal ha 17 elektriske ferjer i drift innen 2020. Nå viser det seg at det bare er 10 av ferjene som får elektrisk framdrift innen tidsfristen.

Dette skriver NRK Hordaland.

Elektrisk ferjedrift er Norge langt framme på, men det har vært en del barnesykdommer i startfasen. Nå melder Hordaland fylke at bare 10 av i alt 17 elektriske ferjer som skal trafikkere fylkesveinettet, blir klare til 1. januar 2020.

NRK skriver at merkostnadene med å drifte de elektriske ferjene er beregnet til 241 millioner kroner i 2020. I tillegg kommer det mer 600 millioner kroner i investeringer til kaianlegg og ladestasjoner.

I et skriv til fylkespolitikerne opplyser trafikkselskapet Skyss at sju av ferjene fortsatt vil gå på gamlemåten når man går inn i 2020. Bakgrunnen for forsinkelsene skal være at manglende ferdigstillelse fra nettselskapene og at klargjøring og montering av ladestruktur også mangler.

I kontrakten framgår det ifølge NRK at sanksjoner ikke vil bli iverksatt første halvår, selv om målet var å få alle de elektriske ferjene i drift fra 1. januar 2020.

Videre heter det fra Skyss at forsinklelsene ikke vil gå utover kundene fordi strekningen vil gå med «gammeldagse» ferjer som nå. Videre heter det i kontrakten med operatøren at det vil bli en overgangsperiode på seks måneder før alle ferjene MÅ gå på eldrift.

Eksplosjonen om bord på ferja «Ytterøyingen» for et par ukers tid siden, har ført til forsinkelsen på det såkalte Fjeldberg-sambandet. Det er uvisst hvor lang tid det vil ta å reparere ferja, og Skyss venter fortsatt på undersøkelsesresultatene fra eksplosjonen.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094