23948sdkhjf

Alfa Lift - smart design for havvindinstallasjoner

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rederiet OHT feiret nylig kjølstrekk på sitt nye ‘Alfa Lift’-installasjonsfartøy, spesialdesignet for installasjon av havvindfundament i den tidlige utbyggingen av nye havvindparker. Ulstein har utviklet skipsløsninger for å arbeide innen alle fasene i utviklingen av havvindfarmer.

Ulstein har bakgrunn fra offshore olje- og gassindustrien, med design og bygging av skip for arbeid i noen av verdens tøffeste områder og for svært krevende operasjoner. Ulstein har nå blitt en ledende aktør innen den voksende havvindindustrien.

Les også: Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

For å kunne bidra til å redusere LCOE (Levelised Cost of Energy) i framtidige havvindprosjekt, er det avgjørende med kunnskaper om hvordan man best kan integrere de tekniske, driftsmessige og kommersielle aspektene i fartøydesiget. Nye havvindparker blir etablerte lenger fra land, i grovere sjø og på dypere vann. Dette øker behovet for høyere lasteevne, komfort og stor innredning, fartøyet sin fleksibilitet og driftssikkerhet.

Det blir stilt enda større krav til skipenes kapasitet og yteevne når utviklingen i energiproduksjon fra havvind går i retning av større turbiner og dypere vann. Både for fartøy som vert brukte til kartlegging eller tilrettelegging av havbunnen, installasjonsfartøy, service- og driftsfartøy og kabelleggingsfartøy, er det en generell trend at fartøyene blir større og dyrere.

Ulsteins ‘Alfa-Lift’-design for Offshore Hevy Transport (OHT) er et motsvar på denne trenden. Ut fra Archimedes’ prinsipp kan Alfa Lift-designet gi høyere yteevne enn eksisterende fartøydesign uten at det går ut over den økonomiske inntjeningen i operasjonene.

Alfa Lift-fartøyet skal med sine 48 0000 dødvekttonn frakte og installere fundamentene til havvindfarmer. Fleksibiliteten som ligger i designet åpner for mugligheten til å utføre tungtransport, installasjons- og avviklingsaktiviteter i andre markeder. Fartøyet er helt spesielt ved at det selv kan utføre tunge kranløft med hoveddekket nedsenket.

Les også: Neste X-BOW cruiseskip fra Ulstein får navnet "Sylvia Earle"

Det er gjort tiltak for å redusere skipets miljøpåverkning. Skipet har en batteripakke som bidrar til å redusere det totale drivstofforbruket og utslippene. I tillegg har skipet avgassrensesystem, og motorene er i samsvar med IMOs Tier III-krav, som innebærer reduksjon i NOx-utslipp.

Fartøyets kapasitet er i samsvar med framtidens krav til havvindindustrien. Det kan transportere og installere opp til 10 fundament, hvert av dem på 1500 tonn, eller 11 vindturbintårn, hvert på 2000 tonn, og tilhørende overgangsstykke for de største forventede framtidige vindturbingeneratorene. Fartøyet er for tiden under bygging på CMHI-verftet, Kina, og er planlagt for levering 2021. OHT har opsjoner for opptil tre skip av samme design ved verftet.

Ulstein har utviklet flere andre fartøy for havvind eller walk-to-work-arbeid, disse inkluderer blant andre tungløftsfartøyet Stella Synergy for Jumbo, Kasteelborg for Wagenborg, Heeremas Aegir tungløftsfartøy og Van Oords steininstallasjonsfartøy Bravenes. I tillegg er flere serviceoperasjonsskip kontraherte av eller er i arbeid for Bernhard Schulte Offshore, Acta Marine og Seaway 7.. Ulstein Verft bygger også kabelleggingsskipet Nexans Aurora.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

TESS utvider

Lundin blir grønnere

Batterirapport gir klare anbefalinger

Ytterligere ståltoll fra Trump

Ukens vits: Glassmesteren

Redningsaksjon kan føre til tap av 500 jobber

Nyhetsbrev

Semco Maritime vant kontrakt

Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Sivertsen ny fiskeriminister

Pipelife-sjef fikk lokal prestisjetung pris

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Bru trolig ny olje- og energiminister

Satte omsetningsrekord

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Klemt i hjel i vindpark

1

Livbåten funnet

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Gundersen Galvano AS har fått ny nettside.

Modulære DC strømforsyninger

ASI Automatikk om smart plast produkter

VERLINDE VX elektrisk talje

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

Send til en kollega

0.203