23948sdkhjf

Alfa Lift - smart design for havvindinstallasjoner

Rederiet OHT feiret nylig kjølstrekk på sitt nye ‘Alfa Lift’-installasjonsfartøy, spesialdesignet for installasjon av havvindfundament i den tidlige utbyggingen av nye havvindparker. Ulstein har utviklet skipsløsninger for å arbeide innen alle fasene i utviklingen av havvindfarmer.

Ulstein har bakgrunn fra offshore olje- og gassindustrien, med design og bygging av skip for arbeid i noen av verdens tøffeste områder og for svært krevende operasjoner. Ulstein har nå blitt en ledende aktør innen den voksende havvindindustrien.

Les også: Skip ødela kaianlegg

For å kunne bidra til å redusere LCOE (Levelised Cost of Energy) i framtidige havvindprosjekt, er det avgjørende med kunnskaper om hvordan man best kan integrere de tekniske, driftsmessige og kommersielle aspektene i fartøydesiget. Nye havvindparker blir etablerte lenger fra land, i grovere sjø og på dypere vann. Dette øker behovet for høyere lasteevne, komfort og stor innredning, fartøyet sin fleksibilitet og driftssikkerhet.

Det blir stilt enda større krav til skipenes kapasitet og yteevne når utviklingen i energiproduksjon fra havvind går i retning av større turbiner og dypere vann. Både for fartøy som vert brukte til kartlegging eller tilrettelegging av havbunnen, installasjonsfartøy, service- og driftsfartøy og kabelleggingsfartøy, er det en generell trend at fartøyene blir større og dyrere.

Ulsteins ‘Alfa-Lift’-design for Offshore Hevy Transport (OHT) er et motsvar på denne trenden. Ut fra Archimedes’ prinsipp kan Alfa Lift-designet gi høyere yteevne enn eksisterende fartøydesign uten at det går ut over den økonomiske inntjeningen i operasjonene.

Alfa Lift-fartøyet skal med sine 48 0000 dødvekttonn frakte og installere fundamentene til havvindfarmer. Fleksibiliteten som ligger i designet åpner for mugligheten til å utføre tungtransport, installasjons- og avviklingsaktiviteter i andre markeder. Fartøyet er helt spesielt ved at det selv kan utføre tunge kranløft med hoveddekket nedsenket.

Les også: Ber Hurtigruten avslutte «hotell-driften» av skip

Det er gjort tiltak for å redusere skipets miljøpåverkning. Skipet har en batteripakke som bidrar til å redusere det totale drivstofforbruket og utslippene. I tillegg har skipet avgassrensesystem, og motorene er i samsvar med IMOs Tier III-krav, som innebærer reduksjon i NOx-utslipp.

Fartøyets kapasitet er i samsvar med framtidens krav til havvindindustrien. Det kan transportere og installere opp til 10 fundament, hvert av dem på 1500 tonn, eller 11 vindturbintårn, hvert på 2000 tonn, og tilhørende overgangsstykke for de største forventede framtidige vindturbingeneratorene. Fartøyet er for tiden under bygging på CMHI-verftet, Kina, og er planlagt for levering 2021. OHT har opsjoner for opptil tre skip av samme design ved verftet.

Ulstein har utviklet flere andre fartøy for havvind eller walk-to-work-arbeid, disse inkluderer blant andre tungløftsfartøyet Stella Synergy for Jumbo, Kasteelborg for Wagenborg, Heeremas Aegir tungløftsfartøy og Van Oords steininstallasjonsfartøy Bravenes. I tillegg er flere serviceoperasjonsskip kontraherte av eller er i arbeid for Bernhard Schulte Offshore, Acta Marine og Seaway 7.. Ulstein Verft bygger også kabelleggingsskipet Nexans Aurora.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078