23948sdkhjf

Hydrogen kan være svaret på null-utslipp

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Norge leder utviklingen av null- og lavutslippsteknologi for maritim drift. Og hydrogen kan være svaret som gir null utslipp.

Les også: Full splid om ferjefri E39

Dette skriver Statens Vegvesen på vegnett.no.

Reduksjon av utslipp fra ferjene har lenge stått høyt oppe på lista for Statens vegvesen. Nullutslipp i ferjedriften er nå teknologisk mulig. Allerede i 2022 vil utslippene fra ferjer i norske farvann være halvert sammenlignet med 2015-nivå.

Sist ut er bruk av hydrogen som drivstoff i ferjedriften. Hydrogen kan være løsningen for å oppnå nullutslipp på lengre ferjestrekninger. Den første hydrogenferja settes i drift i 2021 på Hjelmeland-Nesvik. Vegvesenet utreder nå å erstatte ferja over Vestfjorden med hydrogenferje fra 2023.

– Dagens kontrakt på ferjesambandet Bodø – Røst – Værøy – Moskenes på Vestfjorden løper ut 2022. Fra 2023 utreder vi muligheten for hydrogenferjer på sambandet, sier Camilla Røhme i Vegdirektoratet.

Les også: Stålkoloss av et kunstverk på plass

Hydrogen tas nå i bruk både i kraft-, varme og transportsystemer. Årsaken er at det kan framstilles og brukes helt uten direkte utslipp av CO2. Gassen kan framstilles på flere måter, det vanligste er vannelektrolyse eller reformering av naturgass. Reformering av naturgass gir ikke «ren» hydrogen før karbonfangst (CCS) er på plass.

– Vår jobb nå er å lage et best mulig beslutningsgrunnlag til overordnet myndighet, som skal sette rammene for drift av sambandet. Det er til syvende og sist regjeringen som bestemmer om vi skal sette krav til hydrogen som energibærer på Vestfjorden, sier Røhme.

Næringslivet er teknisk klare for hydrogen, det var klar beskjed fra næringen på leverandørkonferansen i Bodø i slutten av august. Hydrogen er foreløpig et dyrt drivstoff, men prisen vil gå ned etter hvert som flere tar det i bruk.

– Norsk maritim næring har investert mye i utvikling av null- og lavutslippsteknologi for maritim drift. Norge er ledende på null- og lavutslippsteknologi, sier Røhme.

Les også: Prototypen for hydrogen et skritt nærmere

Hun ser gjerne at det blir stilt krav til bruk av hydrogen på flere ferjesamband, hurtigbåter og andre kystgående segmenter for å få fart på utviklingen av et norsk marked for hydrogen.

I slutten av 2019 vil det være mer enn 240 fartøy med batterier om bord. De fleste av disse er ferjer eller passasjerskip, men det settes stadig mer batterier om bord på offshorefartøy. Fiskeflåten er trolig neste gruppe som får batteri ombord. Elektrisk strøm som drivstoff har blitt billigere enn diesel.

- Satsingen på elektrifisering av ferjeflåten har skapt et marked, og flere norske produsenter er nå i gang med produksjon av batterier. I tillegg til å levere til det norske m – Da vi startet med LNG, var det liten interesse for gassen. Nå finnes det et godt marked for næringen som tok sjansen på LNG. Senere gikk vi videre til El-ferjer, og det samme skjedde igjen, sier Røhme.

Hun understreker at Statens vegvesen må fortsette å etterspørre ny teknologi etter den første piloten for å sikre en videre utvikling og markedsetablering.

Les mer her.

Kilde: Vegnett.no
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Salg gjør ansatte urolige

«NorthConnect er lønnsomt»

IKM gjør enda et oppkjøp

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

Tror på dobling av landbasert oppdrett

Nyhetsbrev

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Brønnbåt døpt sist helg

Kongen åpner Johan Sverdrup

Fiskebåt fikk hjelp av helikopterrotorer

Ukens vits: Sint på mamma

«Lance» satt seg fast i isen - igjen

Kongsberg-teknologi skal redde folk fra å drukne

Brannårsak fortsatt ikke funnet

To nye ferger skal designes i Norge

Mange sysselsatte i oljeleverandørkjeden

Prysmian skal lage kabler for Equinor

Tråleren tømmes

«Oppturen i norsk økonomi snart over»

"Lance" fortsetter innover isen

Båt nummer to fra Hukkelberg Boats til Lerøy Aurora

Savnet oppdrettsansatt er "antatt omkommet"

Mistet beinet – vant i retten

Kom seg løs fra isen

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ASSFALG desember-kampanje hos iTec

Industri Futurum, fremtiden produsert i Norge

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Svensk kunde får renovert to Jakobsen Planslibemaskiner

Snøkanonslange

TAON Hydraulikk har en ny webside på vei!

Hydroscand åpner ny avdeling

Tibnor utvider lengdeprogrammet for bjelker  

Heisbeslag

Partnering avtale med TESS Vest

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Julekampanje fra Hydac

Airlift velger Hansen Protection

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Vedlikehold av egne maskiner

Protech satser stort på metall

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Nye løsninger for drain gullies og fire walls på FPSOer

Månedens referanse – November 2019

Ameka har levert ny valsemaskin

Reduser kostbar nedetid med partikkelteller for oljekvalitet

Slik kan brannvernrapporten gi deg bedre økonomisk styring

Spilde Mek Verksted leverer oppgradert kjent landemerke

Rullebukker 5000 kg, elektrisk høydejustering

Send til en kollega

0.207