23948sdkhjf

Nye kystruteskip blir forsinket

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

To av skipene som skal settes inn på strekningen Bergen-Kirkenes blir seks måneder forsinket fra verftet i Spania.

Det skriver NTB. Det skal være betalingsproblemer som er hovedårsaken til forsinkelsen fra det spanske verftet. Forsinkelsen kan bli på opptil seks måneder. De to skipene skulle etter planen settes i drift fra 1. januar neste år, men blir nå forsinket.

Les også: Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

Det er det norske rederiet Havila som skal drifte fire nye skip på strekningen Bergen-Kirkenes – i konkurranse med Hurtigruten. To av disse skipene blir nå forsinket.

I tillegg til betalingsmislighold, skal det også være nødvendig med endringer av konstruksjoner på grunn av at skipene er blitt for tunge.

Rederiet risikerer dagbøter dersom ikke skipene er klare som avtalt, skriver NTB.

– Samferdselsdepartementet legger så langt til grunn at Havila er klare til å starte drift på kystruten fra 1.1.2021 iht. inngått avtale. Vi er i løpende dialog med Havila om dette, skriver seniorrådgiver Kjell Brataas.

Hurtigruten har i dag 11 fartøy som trafikkerer strekningen mellom Bergen og Kirkenes. Når konkurrenten er i full drift vil Hurtigruten ha sju skip i drift på strekningen.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kongsberg med kontrakt verd 450 millioner

Gundersen Galvano tar over bedrift

GIEK-garanti viktig for at Aibel fikk havvindkontrakt i Nordsjøen

Full gass for Ærfugl fase 2

VIDEO: 2,500 tonn stål til fastlandets største pågående byggeprosjekt

Ukens vits: Jobbintervju

Nyhetsbrev

Kjøper to brønnbåtrederier

Nikkel-verket blir trolig lagt ned

SE VIDEO: Mye kjent i Havarikommisjonens rapport

Kollisjonsrapporten legges fram i dag

Mer enn 100 mister jobben

Identifiserer fire nøkkelnæringer for et grønt og konkurransekraftig næringsliv

Smijernsportene – kunsten mange går forbi

Dugnadsånd i krisetider

Omsetningsvekst for skip og oljeplattformer

Skal lyssette Njord-plattformen

Alfa Lift - smart design for havvindinstallasjoner

Global usikkerhet gjør europeisk stålindustri sårbar

Positive tall for Kongsberg Automotive

Første høring i Norges WTO-sak mot USA om stål og aluminium

- Jeg er ferdig med «Helge Ingstad»

Investerer til tross for krevende situasjon

Behov for ansatte

Stort olje- og gassfunn i Nordsjøen

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

MOVEMBER startet i morgen - iTec fra bart til fart

CORREA NORMA-L 80 til One Machining AS

Stansefabrikken på Elmia Subcontractor 2019

AMADA stiller ut ved Blechexpo 2019

Produktnyheter fra Bergsli-Hantek/Elesa!

Ledig kapasitet på CNC i Rogaland hos Kverneland Aqua

Norsecraft Tec AS og Teknor AS inngår partneravtale

Megger MIT1025 10kV Isolasjonstester

Meidell har et omfattende delelager

Send til en kollega

0.19