23948sdkhjf

2500 år gammel maritim teknologi møter oljeekspertise på havets bunn

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

På bunnen av Svartehavet har arkeologer funnet rundt 60 skipsvrak, inkludert et kosakk-skip fra 1600-tallet og romerske handelsskip med amforaer. Norsk offshorekompetanse har bidratt med ekspertise, høyteknologi og gode HMS-holdninger i prosjektet.

I løpet av 2016 og 2017 har MMT AB sammen med Reach Subsea AS deltatt med undersjøisk teknologi, prosjektering og ROV-fartøy (fjernstyrt undervannsfartøy) til det stiftelsesfinansierte prosjektet Black Sea MAP. MMT AB og Reach Subsea AS har levert båter som er utstyrt med noe av det mest avanserte innen robotteknologi (ROV), akustisk sjøbunnskartlegging og undervannsfotografering, samt laser scanning. Deriblant den nyutviklede Surveyor Interceptor ROV-en, som er kapabel til å oppnå hastigheter opp mot 6 knop, og samle inn enorme mengder kvalitetsdata. Dette er omtrent tre ganger raskere enn noen annen ROV på markedet i dag.

Les også: Nytt «big data»-prosjekt skal muliggjøre flere olje- og gassfunn

VRAK: Skipsvrakene er utrolig godt bevarte selv om de har ligget på havbunnen i opptil et par tusen år. FOTO: RODRIGO PACHEO RUIZ 

I tillegg er rundt 80 sedimentkjerner samlet inn for analyse. Og som en bonus for prosjektet, er det funnet mer enn 60 nye vrak. Disse har blitt inspisert og dokumentert med en arbeidsklasse-ROV ned til over 2000 meters dybde. Denne ROV-en har vært utstyrt med det nyeste innen 3D-fotografering. Black Sea MAPs team består av forskere fra University of Southampton senter for maritim arkeologi (CMA) som har etablert et formelt partnerskap med Det bulgarske institutt for arkeologi med museum og Det bulgarske senter for undervannsarkeologi (CUA). Prosjektet opereres med tillatelse fra det bulgarske kulturdepartementet og utenriksdepartementet i streng overholdelse av UNESCOs konvensjon om beskyttelse av undervanns kulturarv (2001).

Partnerinstitusjoner inkluderer sjøarkeologisk forskningsinstitutt ved Södertörn Universitet i Sverige, University of Connecticut i USA, Det hellenske senter for marinforskning i Hellas, og MMT. To andre sentrale elementer i prosjektet er utdanning og dokumentar. I tråd med prosjektets vitenskap og teknologi ble det valgt åtte studenter (pr/år) i skolealder (16 år) for å delta i vitenskapsteamet om bord, samt oppleve og til og med delta i mange av dataanalysene og innsamling av sedimentprøver. I tillegg til fikk de se hvordan alle avdelinger jobber om bord på et slikt avansert fartøy. De fikk også lov å prøve seg som ROV-piloter

Siden kommunikasjon av vitenskap er like viktig som å gjøre det, så er prosjektet på fulltid dokumentert av Black Sea Films. Filmteamet har bestått av personer som i sin tid laget den prisbelønte BBC-serien «Blue Planet» og «Planet Earth». MMT og Reach Subsea har med sin offshoreerfaring fra olje- og gassnæringen, samt de senere års utvikling på det fornybare energifeltet, bidratt med høyteknologi og ekspertise i form av prosjektstyring og ledelse, men også med høyt fokus på HMS (helse, miljø og sikkerhet) Høyteknologien MMT og Reach Subsea har bidratt med er ROV-er og utstyr, men også erfaringen med å bruke dette utstyret.

Les også: Standardisert kjøpsatferd

 

AMFORAER: Det ble funnet en mengde amforaer, en type keramikkvase med to håndtak og en lang hals smalere enn kroppen. Grekerne og romerne brukte dem til å lagre og transportere druer, olivenolje, vin, olje, oliven, korn, fisk og andre næringsmidler. FOTO: JOAKIM HOLMLUND

Når det gjelder f.eks 3D undervannsfotografering, er det mange utfordringer. Det gjelder partikler i vannet, lys/skygge-forhold og store vanndyp. Gamle vrak skal man ikke komme borti med en stor ROV, for selv om en ROV på fire tonn er vektløst i vann, så har den fortsatt en enorm masse i bevegelse. Det er relativt «ufarlig» å dulte borti en gul undervannstruktur i stål fra moderne tid, men å dulte borti et 2500 år gammelt skipsvrak på 2000 meter dyp er noe man vil unngå.

Black Sea MAP stilte selv med erfarent prosesseringspersonell og også med enorm datakraft på sine datamaskiner. Dette er utstyr som de norske offshoreekspertene mener de selv burde ha hatt, så det var kompetanseoverføring begge veier i prosjektet.

En typisk dag i prosjektet kartla Surveyor Interceptor ROV havbunnen fra midnatt til morgenkvisten. Det ble da funnet kanskje ett vrak eller to, eller indikasjon på vrak. Deretter ble det dykket med arbeids-ROV på den samme lokasjonen. Det var ofte stor stemning i kontrollrommet fordi det gjerne åpenbarte seg noen fantastiske vrak da lysene fra ROV-en traff konturene av et skip. Det ble gjort en såkalt as-found survey, og deretter startet 3D-fotograferingen. Mange hundre bilder blir tatt av vraket fra forskjellige vinkler. Utpå ettermiddagen ble det laget en 3D-modell av vraket – printet ut fra 3D-printere om bord.

På grunn av de anoksiske forholdene til Svartehavet, det vil si et oksygenfritt miljø under en viss dybde (150 meter), blir vrakene bevart eksepsjonelt godt. Noen av vrakene har master som fortsatt står opptil 25 meter opp. Ror er intakte, keramikkrukker som en gang i tiden var lastet med vin, olivenolje og krydder ligger fortsatt hele der nede. På enkelte skip kan man fortsatt se utrolig flotte utskjæringer i treverket, og faktisk på et vrak så man snekkerverktøy ligge blant annet vrakgods. Utrolig nok var noen tau fortsatt like hele, selv etter 2000 år.

Kilde: Norsk Olje og Gass
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Blir Benteler-leverandør

Påvirkes av handelskrigen

ABB leverer autonom teknologi til Singapore havn

Nytt «big data»-prosjekt skal muliggjøre flere olje- og gassfunn

Resultatfall for Aker BP

- Havmerder kan være kostbare luftslott

Nyhetsbrev

Oljen fra Johan Sverdrup er ankommet Mongstad

1

Nær 17.000 besøkende på OTD

Østerbø Maskin kjøper Meland Elektro

Ukas vits: Å gjemme seg

Ny sjef i Norsk Stål AS

Vil ha milliardinvesteringer langs kysten

- En skandinavisk organisasjon gir synergier

Tungt for Kongsberg Autmotive-ansatte

Milepæl for Lindlbas neste ekspedisjonscruiseskip

Bertel O. Steen forlenger samarbeidet med Revolve NTNU

TESS delte ut 1,5 millioner til gode lokale formål

Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

Kjøstrekk for nytt havvindsfartøy

Nytt kabelleggingsskip tar form

En betongbenk blir verdenssensasjon

Optimisme på OTD

Egen stortingsmelding for maritim næring

Hybrid-levering for Wärtsilä

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyansatte, oktober 2019

RS Components introduserer et allsidig utviklingssett for In

3 Seepex BTVE 5-12 pumper til svært fornøyd kunde.

RS Components inngår en avtale med Maxim Integrated for å gi

Besøk Bergsli-Hantek på messe i Bodø!

Verktøy for styring av kritiske elektriske anlegg

-RM-skjær inngår nå i CoroCut® QD-programmet

Original Char-Lynn motor

Kom på demo! STARUX EziMill - Halvstyrt fres m/smart touch

Ny administrerende direktør i Norsk Stål

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Bodø 23-24 oktober

SEW-EURODRIVE AS åpner servicesenter i Trondheim

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. o...

Send til en kollega

0.267