23948sdkhjf

Har levert luksus-cruiseskipsfartøy

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

VARD har overlevert sitt  andre  fartøy  i  en  serie  på  tre ekspedisjonscruisefartøy til tyske Hapag-Lloyd Cruises. «HANSEATIC inspiration», som er 139 meter lang og nær 16000 gross tonn, er søsterskipet til «HANSEATIC nature» som ble levert i april i år, og «HANSEATIC spirit» som skal leveres i 2021.

Hvert skip er spesielt utviklet for å ta med turister på eksklusive reiser i fjerntliggende områder som Arktis, Antarktis og Amazonas. «HANSEATIC inspiration» har sju passasjerdekk, med totalt 120 luksuslugarer og en kapasitet på inntil 230 passasjerer. Som på sitt søsterskip, er opplevelser, kvalitet og miljøhensynhøyt prioritert; Fartøyene har egen marina for vannsport, spa og fitnessområder, kombinert med et energieffektivt skrogdesign og teknologi om bord. Fartøyet er et resultat av det nære samarbeidet mellom verft og spesialselskaper i VARDs og Fincantieris globale nettverk, samt samarbeidet med kunden Hapag-Lloyd Cruises.

Les også: Korona-tiltak for Vard

«HANSEATIC inspiration» er et VARD 6 07-design, utviklet av Vard Design i Ålesund. Det 139 meter lange og 22 meter brede skroget ble bygget ved Vard Tulcea i Romania, før det ble slept til Vard Langsten i mars i år for ferdigstilling og testing. Flere spesialselskaper har vært involvert, blant annet Fincantieri-selskapet Marine Interiors, og VARDs datterselskaper Vard Electro, Vard Accommodation og Vard Piping. Prøveturer ble gjennomført med godt resultat i august. Utrustningsfasen som ble gjennomført ved Vard Langsten, engasjerte ca. 950 høyt kvalifiserte skipsbyggere fra VARD samt lokale og internasjonale samarbeidspartnere. VARDs skipsbyggingsaktivitet i Norge gir som kjent store ringvirkninger både i den maritime klyngen og i lokalsamfunn.

- Det er en stor glede å overlevere vårt nybygg «HANSEATIC inspiration», det andre fartøyet i den nye HANSEATIC-serien fra VARD til Hapag-Lloyds Cruises, sier verftsdirektør ved Vard Langsten, Ronny Langset.

- Det er alltid en opplevelse å se samarbeidet og interaksjonen mellom alle involverte parter i slike avanserte prosjekter; medet løsningsorientert og hardt arbeid av våre ansatte, klasseselskapet DNVGL, og alle våre leverandører, i et utmerket samspill og samarbeid med vår kunde Hapag-Lloyd Cruises. Hapag-Lloyd Cruises og HANSEATIC-serien setter en ny standard for den optimal passasjer-opplevelse. Vi er overbevist om at «HANSEATIC inspiration» vil begeistre generasjoner av turister i mange, mange år fremover, sier Langset.

Mauro Leboffe, Executive Director for forretningsområdet Cruise i VARD, sier følgende om prosjektet og selskapets spesialisering innen ekspedisjonscruisefartøy:

Les også: Skal levere til kystvaktskipene

- Dette er en sektor i vekst og VARD, med full støtte fra Fincantieris cruise-kompetanse, og gjennom samarbeid med ledende cruiserederier som Hapag-Lloyd Cruises, har befestet sin posisjon som en innovativ og pålitelig partner som leverer fartøy av høy kvalitet til cruisenæringen. Som «HANSEATIC inspiration» tydelig demonstrerer, fokuserer vi på design som kombinerer vakre og funksjonelle løsninger, gjennomført kvalitet, levering på tid og i henhold til krevende spesifikasjoner. Sammen med våre kunder har vi den kompetansen cruisenæringen krever, og ambisjoner om å realisere unike, trygge og begivenhetsrike cruise for passasjerer over hele verden, sier Mauro Leboffe.

«HANSEATIC inspiration» har DNV GL-klasse PC 6, en spesielt høy isklassifisering for passasjerskip. Skipet, som vil operere med et mannskap på ca 175 besetningsmedlemmer, tilbyr fem-stjerners service for sine passasjerer over hele verden.

Skipet skal døpes i Hamburg11. oktober 2019.

 

Kilde: Pressemelding fra Vard
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Åpnet testanlegg for karbonfangst

Kraner til besvær

Equinor forlenger helikopter-kontrakter

Hydro varsler oppsigelser i Sverige

Plattform-skroting kan bli “big business»

Nyhetsbrev

Ble som nye igjen etter rehabilitering

Krise-april for Kongsberg Automotive

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i stål

500 millionerskontrakt til Kongsberg

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Ukas vits: Dekknavn

Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Bygger arktisk tørrdokk

Kraftig nedgang i verdens råstålproduksjon

Smelteverk solgt

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Skal kutte 9000 stillinger

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Avblåser oljeoppkjøp

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Free Webinar: Gear Metrology

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Bodor fiberlaser fra Alvøen AS

R. STAHL TRANBERG med nye websider!

TPC Compact Flanges

Send til en kollega

0.125