23948sdkhjf

Mye gikk galt 8. november i fjor

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det meste gikk galt, både på KNM «Helge Ingstad», tankskipet TS «Sola» og på Sjøtrafikksentralen 8. november i fjor.

Det skriver Aftenposten i en artikkel mandag morgen.

Les også: «Helge Ingstad»: Politi-innstilling i juni

Bare 10 måneder etter at besetningen på fregatten KNM «Helge Ingstad» har vært gjennom en av de mest grundige testene et marinemannskap kan gå gjennom, kolliderer og synker fregatten i Hjeltefjorden 8. november i fjor. Hvordan er det mulig? Det er nå halvannen måned til Havarikommisjonen skal levere sin rapport.

Aftenposten skriver mandag at man allerede har gjort grep i Marinen som følge av ulykken 8. november i fjor. En av utfordringene som oppsto den natten var at mannskapet på fregatten oppfattet TS «Sola» som Stureterminalen, og at de som sto på brua på KNM «Helge Ingstad» ikke var erfarne nok, og at noen av dem var under opplæring. Forsvaret har derfor satt i gang «prosjekt navigatør», noe som innebærer at all utvelgelse og alle kvalifikasjoner til navigatører skal gjennomgås. I tillegg skal det fra etter ulykken være ekstra erfarne personer på brua. Dette er personer som kjenner fartøyet ut og inn og kan trå til når en krisisk situasjon oppstår. Aftenposten skriver at det ikke er funnet tekniske feil på fregatten.

Tanskipet TS «Sola» får kritikk av veivalg gjennom Hjeltefjorden, og at skipet ikke ga god nok plass til passeringen på babord side. Mye tyder også på at «Sola» ikke burde gått fra kai på Stureterminalen før den hadde fått klarsignal fra Sjøtrafikksentralen i Fedje om at seilingsleden nordover var klarert. Tanksipet seiler på feil side at leden, og setter dermed sitt eget skip og andre fartøy i fare. I tillegg hadde «Sola» på dekksbelysning, noe som Havarikommisjonen allerede har kritisert, og som gjorde at mannskapet på fregatten, som kom i for stor fart, trodde de så Stureterminalen – og ikke tankskipet.

Sjøtrafikksentralen på Fedje får også mye av skylden for det som skjedde om natten 8. november i fjor. Lydloggen viser at de ansatte på sentralen ikke har hatt full oversikt over alle fartøyene som var i sundet på det gitte tidspunktet.

Aftenposten skriver videre: «Ifølge Havarikommisjonens foreløpige rapport kan ulykken skyldes at trafikkbildet i Hjeltefjorden denne natta ser ut til å ha vært kritisk for de involverte».

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Hukkelberg med nye båtmodeller

Ønsker å selge livsverket sitt

Vi tar sommerferie!

Kleven er konkurs

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Nyhetsbrev

Norsk tankskip ble kapret

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Tankskip grunnstøtte

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

- Nå er det blodig alvor!

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Avjørende dag for Kleven

Planlegger verdensledende hydrogenanlegg i Storbritannia

Skuffet etter møte med Kleven-eier

- Send meg et brev

Kongsberg tildelt leveransekontrakter verdt 800 millioner kroner

Kværner-kontrakt for resirkulering av plattformer

Gir leverandører med gode arbeidsforhold konkurransefortrinn

Tråler-styrmann siktet for promille

- Vi trenger hjelp!

Regjeringen satser over 80 millioner på utslippsreduserende petroleumsteknologi

Aker Solutions forlenger storkontrakt

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Se alle Bedriftenes egne nyheter

EC.PP bunnintegrert banemålesystem.

Kampanje måleutstyr fra Helios, sommer og høst 2020

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

More than five decades of experience with motion plastics®

RS lanserer termokameraer med enkel pek-og-klikk-funksjon

Sekskantskrue 933

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Bearing technology from ASI Automatikk.

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Process Engineering Norge ønsker deg en god sommer

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Komplett pumpestasjon inkludert rensing av sjøvann

Økt kapasitetskrav for stansede deler på Swegon

LVD EasyForm til Stranda Stålindustri

Nye produkter fra ASI Automatikk

Reliability and High Connectivity!

Sohome signerer rammeavtale

Send til en kollega

0.143