23948sdkhjf

Mye gikk galt 8. november i fjor

Det meste gikk galt, både på KNM «Helge Ingstad», tankskipet TS «Sola» og på Sjøtrafikksentralen 8. november i fjor.

Det skriver Aftenposten i en artikkel mandag morgen.

Bare 10 måneder etter at besetningen på fregatten KNM «Helge Ingstad» har vært gjennom en av de mest grundige testene et marinemannskap kan gå gjennom, kolliderer og synker fregatten i Hjeltefjorden 8. november i fjor. Hvordan er det mulig? Det er nå halvannen måned til Havarikommisjonen skal levere sin rapport.

Aftenposten skriver mandag at man allerede har gjort grep i Marinen som følge av ulykken 8. november i fjor. En av utfordringene som oppsto den natten var at mannskapet på fregatten oppfattet TS «Sola» som Stureterminalen, og at de som sto på brua på KNM «Helge Ingstad» ikke var erfarne nok, og at noen av dem var under opplæring. Forsvaret har derfor satt i gang «prosjekt navigatør», noe som innebærer at all utvelgelse og alle kvalifikasjoner til navigatører skal gjennomgås. I tillegg skal det fra etter ulykken være ekstra erfarne personer på brua. Dette er personer som kjenner fartøyet ut og inn og kan trå til når en krisisk situasjon oppstår. Aftenposten skriver at det ikke er funnet tekniske feil på fregatten.

Tanskipet TS «Sola» får kritikk av veivalg gjennom Hjeltefjorden, og at skipet ikke ga god nok plass til passeringen på babord side. Mye tyder også på at «Sola» ikke burde gått fra kai på Stureterminalen før den hadde fått klarsignal fra Sjøtrafikksentralen i Fedje om at seilingsleden nordover var klarert. Tanksipet seiler på feil side at leden, og setter dermed sitt eget skip og andre fartøy i fare. I tillegg hadde «Sola» på dekksbelysning, noe som Havarikommisjonen allerede har kritisert, og som gjorde at mannskapet på fregatten, som kom i for stor fart, trodde de så Stureterminalen – og ikke tankskipet.

Sjøtrafikksentralen på Fedje får også mye av skylden for det som skjedde om natten 8. november i fjor. Lydloggen viser at de ansatte på sentralen ikke har hatt full oversikt over alle fartøyene som var i sundet på det gitte tidspunktet.

Aftenposten skriver videre: «Ifølge Havarikommisjonens foreløpige rapport kan ulykken skyldes at trafikkbildet i Hjeltefjorden denne natta ser ut til å ha vært kritisk for de involverte».

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078