23948sdkhjf

Mye gikk galt 8. november i fjor

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det meste gikk galt, både på KNM «Helge Ingstad», tankskipet TS «Sola» og på Sjøtrafikksentralen 8. november i fjor.

Det skriver Aftenposten i en artikkel mandag morgen.

Les også: SE VIDEO: Mye kjent i Havarikommisjonens rapport

Bare 10 måneder etter at besetningen på fregatten KNM «Helge Ingstad» har vært gjennom en av de mest grundige testene et marinemannskap kan gå gjennom, kolliderer og synker fregatten i Hjeltefjorden 8. november i fjor. Hvordan er det mulig? Det er nå halvannen måned til Havarikommisjonen skal levere sin rapport.

Aftenposten skriver mandag at man allerede har gjort grep i Marinen som følge av ulykken 8. november i fjor. En av utfordringene som oppsto den natten var at mannskapet på fregatten oppfattet TS «Sola» som Stureterminalen, og at de som sto på brua på KNM «Helge Ingstad» ikke var erfarne nok, og at noen av dem var under opplæring. Forsvaret har derfor satt i gang «prosjekt navigatør», noe som innebærer at all utvelgelse og alle kvalifikasjoner til navigatører skal gjennomgås. I tillegg skal det fra etter ulykken være ekstra erfarne personer på brua. Dette er personer som kjenner fartøyet ut og inn og kan trå til når en krisisk situasjon oppstår. Aftenposten skriver at det ikke er funnet tekniske feil på fregatten.

Tanskipet TS «Sola» får kritikk av veivalg gjennom Hjeltefjorden, og at skipet ikke ga god nok plass til passeringen på babord side. Mye tyder også på at «Sola» ikke burde gått fra kai på Stureterminalen før den hadde fått klarsignal fra Sjøtrafikksentralen i Fedje om at seilingsleden nordover var klarert. Tanksipet seiler på feil side at leden, og setter dermed sitt eget skip og andre fartøy i fare. I tillegg hadde «Sola» på dekksbelysning, noe som Havarikommisjonen allerede har kritisert, og som gjorde at mannskapet på fregatten, som kom i for stor fart, trodde de så Stureterminalen – og ikke tankskipet.

Sjøtrafikksentralen på Fedje får også mye av skylden for det som skjedde om natten 8. november i fjor. Lydloggen viser at de ansatte på sentralen ikke har hatt full oversikt over alle fartøyene som var i sundet på det gitte tidspunktet.

Aftenposten skriver videre: «Ifølge Havarikommisjonens foreløpige rapport kan ulykken skyldes at trafikkbildet i Hjeltefjorden denne natta ser ut til å ha vært kritisk for de involverte».

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kjøper britisk IOR-selskapet

ABB med verdens første undervannskraftsystem

Skal bygge enda en brønnbåt

Skal oppgradere fartøy

Sterke investeringstall

Gründerprisen til Sustaintech AS

Nyhetsbrev

Stålkoloss av et kunstverk på plass

Batteriferjer er upløyd mark for brannvesenet

SE VIDEO: Spektakulær stålbru i værutsatt område

Overskudd på 115 millioner for ferjeselskap

Klart for Norsk Havbruksdag

Stålgigant med massivt kutt i Europa

Vant lokal inkluderingspris

Lakse-sporing ved hjelp av blockchain

Styrker skipsdesignselskap ved oppkjøp

Gode oljeproduksjonstall for oktober

Vurderer gigantisk subsea-fusjon

Investerte 60 millioner i nye lokaler

Et rekkverk kunne hindret dødsulykke

Økonomisk krise for Havyard-verft

2018 ble tøft for Kleven Verft

Sikret seg to kontrakter

Elektriske ferjer blir forsinket

Verdensledende innen komposittdesign

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Reparasjon og renovering

Spleising av Megasteel trosse

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Vakuumgriper for palletering

Konusslibning

Sikkerhet for passasjerer blir ignorert

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Ny hoveddistributør i Norge for for Europafilter AB

Strømmen Dreieverksted resertifisert som Miljøfyrtårn

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Spindelreparasjon

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Send til en kollega

0.187