23948sdkhjf

Tekniske feil på fregattene

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det er oppdaget flere tekniske feil ved fregattene i den såkalte Fritjof Nansen-klassen, som KNM «Helge Ingstad» var en av.

Det er ABC Nyheter som melder dette, etter at de har fått innsyn i en seks siders rapport som flaggkommandør Rune Andersen har overlevert Havarikommisjonen. I rapporten går det fram at fregattene i Friftjof Nansen-klassen har hatt tekniske problemer – noen tiltak er iverksatt mens «pågående arbeid» er listet opp.

Les også: Fregatt-etterforskning ikke ferdig

Havarikommisjonen har lovet at deres egen rapport skal være klar til ettårsdagen for kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og tankskipet TS «Sola». Kollisjonen skjedde 8. november i fjor.

Rapporten fra Andersen er basert på en intern undersøkelse av teknisk sikkerhet, og det framkommer at det avdekket «flere funn som er under saksbehandling», heter det i rapporten, ifølge ABC Nyheter.

«Blant de tingene man allerede har tatt tak i er en hul aksling mellom aktre generatorrom og girrommet som tillot vannmassene å spre seg», skriver ABC Nyheter videre. I rapporten heter det: «Det er nå gjennomført en varig reparasjon på de fire gjenværende fartøyene og saken er lukket».

I rapporten går det videre fram at ulykken har aktualisert behovet for et kontinuerlig arbeid med de kulturelle forutsetningene for sikkerhet i Marinen.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal bygge Norges største havn

Nesvik får karantenetid og 700.000 kr i etterlønn

Dykker skadet på oppdrettsanlegg

Ukas vits: Busstur

Selger fire oljeservice-selskap

Oljelekkasje stanset etter ei uke

Nyhetsbrev

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Brann hos Hydro Sunndal

SSB: Sterke investeringstall

DOF Subsea vant kontrakter

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

DESS Aqua signerte med TESS

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Har funnet erstatningsverft

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Mer enn redundant!

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Send til en kollega

0.14