23948sdkhjf

Denne ferja drives av sola

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Ferjer som lades ved hjelp av sola er lite brukt fordi de er dyre.  Men norske forskere har utviklet et rimelig solcelleferge-konsept som snart testes ut i Tunisia. Inspirasjon hentet de blant annet fra IKEA.

Transport representerer nesten en fjerdedel av verdens klimagassutslipp og er den viktigste årsaken til luftforurensning i byene. Derfor trenger vi nye, bærekraftige transportløsninger.

Les også: Havbruksansatte bekymret for HMS

SINTEF har i samarbeid med det tunisiske byrået for energisparing, det norske designbyrået Eggs Design, og en rekke andre partnere, utviklet en elektrisk solcelleferge som skal testes ut i Tunisia. Fergen benytter kostnadseffektiv, framtidsrettet miljøteknologi og har et designkonsept i «Ikea– stil», som gjør at komponenter enkelt kan sendes og monteres av mottaker. Målet er at solfergen skal kunne brukes på både innlands- og urbane vannveier.

– Solbåter er ikke noe nytt, men vi har prøvd å redusere kostnadene og øke lønnsomheten ved å gjøre utviklingsplattformen modulær, sier prosjektleder Moez Jomâa i SINTEF Industri.

Han forteller at prosjektet begynte som et forslag i en prestisjefull, internasjonal konkurranse for bærekraftige transportløsninger gjennom FN (UN– DESA Powering the Future We Want).

– Vi fikk tildelt en million dollar og ble enige om å bygge en solenergiferge som skal brukes av en operatør i Tunisia. Planen er å installere en solcellepanelgård i fartøyets hjemregion på den tunisiske kysten. Ved bruk av strømnettet vil solcellepanelene forsyne fartøyet med helt grønn strøm når det fortøyer ved kaikanten, i tillegg til at fergen har solcellepaneler om bord.

Les også: Robot-inspektør kan spare oljebransjen for millioner

– Vi ser også for oss at byer ved elver og innsjøer som Paris og Berlin kan bruke slike solcelledrevne «vannbusser». All sjøtransport er energieffektivt sammenlignet med annen transport. Den kan for eksempel tas i bruk på Oslofjorden. – Forsker Moez Jomâa i SINTEF 

– Vi er nå midtveis i prosjektutviklingen. Vi har samarbeidet med en rekke ulike partnere for å utvikle konseptet, fra ulike forskere i SINTEF til designere og sluttbrukere, opplyser Jomâa.

Ferjen skal brukes som passasjerferje i Lake of Tunis og er konstruert for transport av mennesker. Men tanken er at konseptet også kan benyttes til å lage fartøy som frakter varer, til fritidsbruk, som flytende hus osv.

– Den skal kunne brukes på urbane vannveier verden over, sier SINTEF-forskeren.

Les mer her

Kilde: Sintef.no
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Bertel O. Steen forlenger samarbeidet med Revolve NTNU

Milepæl for Lindlbas neste ekspedisjonscruiseskip

TESS delte ut 1,5 millioner til gode lokale formål

Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

Tungt for Kongsberg Autmotive-ansatte

Kjøstrekk for nytt havvindsfartøy

Nyhetsbrev

Nytt kabelleggingsskip tar form

Optimisme på OTD

Hybrid-levering for Wärtsilä

Hydrogen kan være svaret på null-utslipp

En betongbenk blir verdenssensasjon

Egen stortingsmelding for maritim næring

38 har allerede sluttet hos Benteler

Blir liggende til neste sommer

50 år siden jærbuenes banebrytende oppfinnelse av lakkeringsroboten

Barneavdeling fikk penger fra verkstedklubben

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Fall i oljeproduksjonen

Boa sikret seg kontrakt

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus

Varsler permitteringer i Årdal

- Kina overrasker

Ytterligere stål-toll fra USA

Harrier-eiere får millionbot

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk Bergsli-Hantek på messe i Bodø!

Nytt verktøy for styring av kritiske elektriske anlegg

-RM-skjær inngår nå i CoroCut® QD-programmet

Original Char-Lynn motor

Kom på demo! STARUX EziMill - Halvstyrt fres m/smart touch

Ny administrerende direktør i Norsk Stål

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Bodø 23-24 oktober

SEW-EURODRIVE AS åpner servicesenter i Trondheim

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. o...

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Send til en kollega

0.326