23948sdkhjf

Denne ferja drives av sola

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Ferjer som lades ved hjelp av sola er lite brukt fordi de er dyre.  Men norske forskere har utviklet et rimelig solcelleferge-konsept som snart testes ut i Tunisia. Inspirasjon hentet de blant annet fra IKEA.

Transport representerer nesten en fjerdedel av verdens klimagassutslipp og er den viktigste årsaken til luftforurensning i byene. Derfor trenger vi nye, bærekraftige transportløsninger.

Les også: Nytt forsknings- og innovasjonssenter skal gi klimavennlig verdiskaping på norsk kontinentalsokkel

SINTEF har i samarbeid med det tunisiske byrået for energisparing, det norske designbyrået Eggs Design, og en rekke andre partnere, utviklet en elektrisk solcelleferge som skal testes ut i Tunisia. Fergen benytter kostnadseffektiv, framtidsrettet miljøteknologi og har et designkonsept i «Ikea– stil», som gjør at komponenter enkelt kan sendes og monteres av mottaker. Målet er at solfergen skal kunne brukes på både innlands- og urbane vannveier.

– Solbåter er ikke noe nytt, men vi har prøvd å redusere kostnadene og øke lønnsomheten ved å gjøre utviklingsplattformen modulær, sier prosjektleder Moez Jomâa i SINTEF Industri.

Han forteller at prosjektet begynte som et forslag i en prestisjefull, internasjonal konkurranse for bærekraftige transportløsninger gjennom FN (UN– DESA Powering the Future We Want).

– Vi fikk tildelt en million dollar og ble enige om å bygge en solenergiferge som skal brukes av en operatør i Tunisia. Planen er å installere en solcellepanelgård i fartøyets hjemregion på den tunisiske kysten. Ved bruk av strømnettet vil solcellepanelene forsyne fartøyet med helt grønn strøm når det fortøyer ved kaikanten, i tillegg til at fergen har solcellepaneler om bord.

Les også: 80 millioner til EU-prosjekt på autonome skip

– Vi ser også for oss at byer ved elver og innsjøer som Paris og Berlin kan bruke slike solcelledrevne «vannbusser». All sjøtransport er energieffektivt sammenlignet med annen transport. Den kan for eksempel tas i bruk på Oslofjorden. – Forsker Moez Jomâa i SINTEF 

– Vi er nå midtveis i prosjektutviklingen. Vi har samarbeidet med en rekke ulike partnere for å utvikle konseptet, fra ulike forskere i SINTEF til designere og sluttbrukere, opplyser Jomâa.

Ferjen skal brukes som passasjerferje i Lake of Tunis og er konstruert for transport av mennesker. Men tanken er at konseptet også kan benyttes til å lage fartøy som frakter varer, til fritidsbruk, som flytende hus osv.

– Den skal kunne brukes på urbane vannveier verden over, sier SINTEF-forskeren.

Les mer her

Kilde: Sintef.no
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal reparere F-35-motorer fra hele verden på Rygge

Skal bygge servicebåt

Brønnbåtrederier slår seg sammen

Klimatiltak som kan kutte Norges utslipp

SE VIDEO: Et bygg for framtiden

Nyhetsbrev

FFI utvikler ny militær kommunikasjonssatellitt for nordområdene

Bygger verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk i Norge

Verdens største råstålprodusenter

Vil bygge kontor av gamle skip og rigger

Ukas vits: Politi og dop

Hukkelberg med nye båtmodeller

Ønsker å selge livsverket sitt

Kleven er konkurs

Vi tar sommerferie!

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Norsk tankskip ble kapret

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Tankskip grunnstøtte

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Avjørende dag for Kleven

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

- Nå er det blodig alvor!

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydroscand har slangevogner

Ny Zeiss Contura 7/10/6 målemaskin

Perfect control of all important data. Everywhere.

Become wiser. Anytime. Anywhere.

Vi ruller inn nye maskiner

Behind the scenes!

Video fra ASI Automatikk

iglidur® E7 for low coefficients of friction

EC.PP bunnintegrert banemålesystem.

Kampanje måleutstyr fra Helios, sommer og høst 2020

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

More than five decades of experience with motion plastics®

RS lanserer termokameraer med enkel pek-og-klikk-funksjon

Sekskantskrue 933

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Bearing technology from ASI Automatikk.

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Send til en kollega

0.204