23948sdkhjf

Denne ferja drives av sola

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Ferjer som lades ved hjelp av sola er lite brukt fordi de er dyre.  Men norske forskere har utviklet et rimelig solcelleferge-konsept som snart testes ut i Tunisia. Inspirasjon hentet de blant annet fra IKEA.

Transport representerer nesten en fjerdedel av verdens klimagassutslipp og er den viktigste årsaken til luftforurensning i byene. Derfor trenger vi nye, bærekraftige transportløsninger.

Les også: Havbruksansatte bekymret for HMS

SINTEF har i samarbeid med det tunisiske byrået for energisparing, det norske designbyrået Eggs Design, og en rekke andre partnere, utviklet en elektrisk solcelleferge som skal testes ut i Tunisia. Fergen benytter kostnadseffektiv, framtidsrettet miljøteknologi og har et designkonsept i «Ikea– stil», som gjør at komponenter enkelt kan sendes og monteres av mottaker. Målet er at solfergen skal kunne brukes på både innlands- og urbane vannveier.

– Solbåter er ikke noe nytt, men vi har prøvd å redusere kostnadene og øke lønnsomheten ved å gjøre utviklingsplattformen modulær, sier prosjektleder Moez Jomâa i SINTEF Industri.

Han forteller at prosjektet begynte som et forslag i en prestisjefull, internasjonal konkurranse for bærekraftige transportløsninger gjennom FN (UN– DESA Powering the Future We Want).

– Vi fikk tildelt en million dollar og ble enige om å bygge en solenergiferge som skal brukes av en operatør i Tunisia. Planen er å installere en solcellepanelgård i fartøyets hjemregion på den tunisiske kysten. Ved bruk av strømnettet vil solcellepanelene forsyne fartøyet med helt grønn strøm når det fortøyer ved kaikanten, i tillegg til at fergen har solcellepaneler om bord.

Les også: Robot-inspektør kan spare oljebransjen for millioner

– Vi ser også for oss at byer ved elver og innsjøer som Paris og Berlin kan bruke slike solcelledrevne «vannbusser». All sjøtransport er energieffektivt sammenlignet med annen transport. Den kan for eksempel tas i bruk på Oslofjorden. – Forsker Moez Jomâa i SINTEF 

– Vi er nå midtveis i prosjektutviklingen. Vi har samarbeidet med en rekke ulike partnere for å utvikle konseptet, fra ulike forskere i SINTEF til designere og sluttbrukere, opplyser Jomâa.

Ferjen skal brukes som passasjerferje i Lake of Tunis og er konstruert for transport av mennesker. Men tanken er at konseptet også kan benyttes til å lage fartøy som frakter varer, til fritidsbruk, som flytende hus osv.

– Den skal kunne brukes på urbane vannveier verden over, sier SINTEF-forskeren.

Les mer her

Kilde: Sintef.no
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Salg gjør ansatte urolige

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

«NorthConnect er lønnsomt»

Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

Tror på dobling av landbasert oppdrett

IKM gjør enda et oppkjøp

Nyhetsbrev

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Kongen åpner Johan Sverdrup

Brønnbåt døpt sist helg

Fiskebåt fikk hjelp av helikopterrotorer

Ukens vits: Sint på mamma

Kongsberg-teknologi skal redde folk fra å drukne

«Lance» satt seg fast i isen - igjen

To nye ferger skal designes i Norge

Brannårsak fortsatt ikke funnet

Prysmian skal lage kabler for Equinor

Mange sysselsatte i oljeleverandørkjeden

Tråleren tømmes

«Oppturen i norsk økonomi snart over»

"Lance" fortsetter innover isen

Båt nummer to fra Hukkelberg Boats til Lerøy Aurora

Savnet oppdrettsansatt er "antatt omkommet"

Mistet beinet – vant i retten

Kom seg løs fra isen

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ASSFALG desember-kampanje hos iTec

Industri Futurum, fremtiden produsert i Norge

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Svensk kunde får renovert to Jakobsen Planslibemaskiner

Snøkanonslange

TAON Hydraulikk har en ny webside på vei!

Hydroscand åpner ny avdeling

Tibnor utvider lengdeprogrammet for bjelker  

Heisbeslag

Partnering avtale med TESS Vest

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Julekampanje fra Hydac

Airlift velger Hansen Protection

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Vedlikehold av egne maskiner

Protech satser stort på metall

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Nye løsninger for drain gullies og fire walls på FPSOer

Månedens referanse – November 2019

Ameka har levert ny valsemaskin

Reduser kostbar nedetid med partikkelteller for oljekvalitet

Slik kan brannvernrapporten gi deg bedre økonomisk styring

Spilde Mek Verksted leverer oppgradert kjent landemerke

Rullebukker 5000 kg, elektrisk høydejustering

Send til en kollega

0.557