23948sdkhjf

Ferjesambandene blir helelektriske

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ENOVA bevilger vel 35 millioner kroner til ladestasjoner på ferjesambandene Horn – Andalsvågen og Vennesund – Holm på Sør-Helgeland. Fylkesrådet i Nordland går inn med de resterende 82 millionene.

Les også: Støtte fra Enova til pionerprosjekt

- Dette framskynder det grønne skiftet på Sør-Helgeland med flere år, og vi er skikkelig stolt av det samfunnsansvaret vi tar, konstaterer en glad direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein-Andre Herigstad-Olsen.

Sammen med statsråd Ola Elvestuen og fylkesråd for kultur, miljø og folkehelse, Aase Refsnes  markerte han den glade nyheten på ferjeleiet på Horn i formiddag.

Klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen slår fast at Norge skal være verdensledende på grønn skipsfart, og mener han ser et eksempel på dette i Brønnøysund. Han roser både Nordland fylke og rederiet:

- Torghatten Trafikkselskap har gjort dette på eget initiativ, uten at det var et krav i anbudet. Vi trenger både rederier og fylker som er framoverlent. Når alle strekker seg, går det virkelig an å gjøre noe. Vi kutter utslipp hjemme, styrker næringen og bidrar til å utvikle ny, norsk klimavennlig teknologi som kan eksporteres over hele verden, sier Ola Elvestuen.

Les også: Torghatten-ferjer er kommet til Norge

- Elektrifiseringen av ferjesamband er med på å drive batteriutviklingen i maritim sektor, sier Enova-direktør Nils Kristian Nakstad: -For å få til denne omstillingen i ferjesektoren, er vi avhengige av at både fylkeskommunene og rederiene er frampå med å etterspørre og ta i bruk ny teknologi. Her må vi berømme initiativet til Torghatten Trafikkselskap og at Nordland fylke tok utfordringen fra dem på strak arm, slår Nakstad fast.

Fylkesråd Aase Refsnes (SV) var svært fornøyd: - Vi er kjempeglade for å ha fått enda to null- og lavutslippsferger i boks på fylkesvei 17. Ferjene er helt avgjørende for arbeids- og næringslivet i Nordland, og det er avgjørende at vi i foretar store kutt i våre klimagassutslipp. Derfor prioriterer vi dette, så fylkesråden.

Stein Andre Herigstad-Olsen roser både ENOVA og Nordland fylke for å være framoverlent og gå med på ideen til TTS:

- Dette føyer seg inn i Torghatten-konsernets sterke miljøfokus, sier han.

Les også: Inngår avtaler om grunnforskning på 315 millioner kroner

På Horn – Andalsvågen legges det opp til 100% elektrisk drift, mens Vennesund – Holm skal kjøres 85 prosent elektrisk, og resterende på diesel-elektrisk. Torghatten Trafikkselskap skal bygge de fire ladestasjonene, og etter hvert skal de overtas av fylkeskommunen. Dette betyr en miljøgevinst på 4000 tonn mindre CO2 per år, noe som tilsvarer miljøgasser fra 2000 biler per år.

Ferjeleiene på Horn, Andalsvågen, Vennesund og Holm bygges om med ladetårn og tekniske installasjoner, slik at ferjene lades mens de ligger ved kai. Kapasiteten på ladestasjonene er på 2,5 GWh og lading starter automatisk når ferjene har lagt til.  Planen er å bygge om MF Torghatten til batteridrift, mens den nye ferja som bygges i Tyrkia, MF Heilhorn, skal settes inn på stekninga Vennesund – Holm. Planen er at ladestasjonene skal være ferdig høsten 2020.

 

Kilde: Pressemelding
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Starter operasjonstester av arktisk drone fra Kystvakten

Evakueres etter brann i tankskip

Flest konkurser i bygg og anlegg

«Northguider»-fjerning tar tid

Anker dom i spesiell sak

Oljeopprydding i gang ved terminalen på Bahamas

Nyhetsbrev

Ny fôrflåte fra AKVA Group

Første tankskip med landstrøm

Fra Norsk Stål til rådhuset

Flere faktorer spilte inn i fregatt-kollisjonen

Tøffere tider for oljeservice-næringen neste år

Går av som daglig leder

Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

Fortsetter den krevende opprenskningen

Bulkbåt måtte slepes til land

Ikke funnet endelig årsak til fiskebåtbrann

Boreselskap gikk konk

Oljeleverandørene: Lavere vekst er forventet

Hydro slankes

ATM kjøper Leknes Maskin

Åpnet Industrifagskolen på Kongsberg

Hydro selger rumensk ekstruderingsanlegg

Bygde sitt eget nybygg

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

HYDAC Cooling

Køhn Tech på EMO Hannover 2019

Bahco kommer til Dyrsku'n 2019!

Velkjente JESSEY Dreiebenker på EMO

MEGGER MTR105 håndholdt motor-tester 1 KV. Alt i ett instrument!

HYDAC Cooling

Hydroscand på Dyrsku'n 2019!

iTec snart på plass i nye kontorlokaler

Fremragende maskinering av store, tunge og komplekse deler!

Hunseal AS er representert under EuroExpo i Bodø 23. og 24. oktober 2019

PAO FONG Fresemaskiner på EMO 2019

Additel introduserer sin nye ADT761A automatiske trykkalibrator

Besøk Allinvent AS på Euro Expo i Ålesund

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo

Ledig stilling Rolf Lycke AS

Applikasjoner for sylindriske rullelager

RS Components introduserer profesjonelt termokamera i lommestørrelse fra Fluke

Ny 80Tonn Engel Ecodrive Sprøytestøpemaskin hos Verktøymakeren A/S

Legeringtillegg – September 2019

Kompositt rør til on/offshore industri, prefabrikkering og montasje

Ny produktkatalog fra Bergsli-Hantek!

Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen! Bli med oss ned. 

Send til en kollega

0.154