23948sdkhjf

Ferjesambandene blir helelektriske

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ENOVA bevilger vel 35 millioner kroner til ladestasjoner på ferjesambandene Horn – Andalsvågen og Vennesund – Holm på Sør-Helgeland. Fylkesrådet i Nordland går inn med de resterende 82 millionene.

Les også: -Tviler på at Hywind blir lønnsom

- Dette framskynder det grønne skiftet på Sør-Helgeland med flere år, og vi er skikkelig stolt av det samfunnsansvaret vi tar, konstaterer en glad direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein-Andre Herigstad-Olsen.

Sammen med statsråd Ola Elvestuen og fylkesråd for kultur, miljø og folkehelse, Aase Refsnes  markerte han den glade nyheten på ferjeleiet på Horn i formiddag.

Klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen slår fast at Norge skal være verdensledende på grønn skipsfart, og mener han ser et eksempel på dette i Brønnøysund. Han roser både Nordland fylke og rederiet:

- Torghatten Trafikkselskap har gjort dette på eget initiativ, uten at det var et krav i anbudet. Vi trenger både rederier og fylker som er framoverlent. Når alle strekker seg, går det virkelig an å gjøre noe. Vi kutter utslipp hjemme, styrker næringen og bidrar til å utvikle ny, norsk klimavennlig teknologi som kan eksporteres over hele verden, sier Ola Elvestuen.

Les også: Solcelle-nyvinning får 110 millioner

- Elektrifiseringen av ferjesamband er med på å drive batteriutviklingen i maritim sektor, sier Enova-direktør Nils Kristian Nakstad: -For å få til denne omstillingen i ferjesektoren, er vi avhengige av at både fylkeskommunene og rederiene er frampå med å etterspørre og ta i bruk ny teknologi. Her må vi berømme initiativet til Torghatten Trafikkselskap og at Nordland fylke tok utfordringen fra dem på strak arm, slår Nakstad fast.

Fylkesråd Aase Refsnes (SV) var svært fornøyd: - Vi er kjempeglade for å ha fått enda to null- og lavutslippsferger i boks på fylkesvei 17. Ferjene er helt avgjørende for arbeids- og næringslivet i Nordland, og det er avgjørende at vi i foretar store kutt i våre klimagassutslipp. Derfor prioriterer vi dette, så fylkesråden.

Stein Andre Herigstad-Olsen roser både ENOVA og Nordland fylke for å være framoverlent og gå med på ideen til TTS:

- Dette føyer seg inn i Torghatten-konsernets sterke miljøfokus, sier han.

Les også: Regjeringa vil bruke mer penger på CO2-fangst

På Horn – Andalsvågen legges det opp til 100% elektrisk drift, mens Vennesund – Holm skal kjøres 85 prosent elektrisk, og resterende på diesel-elektrisk. Torghatten Trafikkselskap skal bygge de fire ladestasjonene, og etter hvert skal de overtas av fylkeskommunen. Dette betyr en miljøgevinst på 4000 tonn mindre CO2 per år, noe som tilsvarer miljøgasser fra 2000 biler per år.

Ferjeleiene på Horn, Andalsvågen, Vennesund og Holm bygges om med ladetårn og tekniske installasjoner, slik at ferjene lades mens de ligger ved kai. Kapasiteten på ladestasjonene er på 2,5 GWh og lading starter automatisk når ferjene har lagt til.  Planen er å bygge om MF Torghatten til batteridrift, mens den nye ferja som bygges i Tyrkia, MF Heilhorn, skal settes inn på stekninga Vennesund – Holm. Planen er at ladestasjonene skal være ferdig høsten 2020.

 

Kilde: Pressemelding
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Fikk støyklager – må jobbe mindre i helgene

Ny kontrakt for Folla Maritime Service

Sår tvil om klimavennlige ferjer

Gundersen Galvano tar over bedrift

Full gass for Ærfugl fase 2

Kongsberg med kontrakt verd 450 millioner

Nyhetsbrev

GIEK-garanti viktig for at Aibel fikk havvindkontrakt i Nordsjøen

VIDEO: 2,500 tonn stål til fastlandets største pågående byggeprosjekt

Ukens vits: Jobbintervju

Kjøper to brønnbåtrederier

Nikkel-verket blir trolig lagt ned

SE VIDEO: Mye kjent i Havarikommisjonens rapport

Kollisjonsrapporten legges fram i dag

Mer enn 100 mister jobben

Identifiserer fire nøkkelnæringer for et grønt og konkurransekraftig næringsliv

Smijernsportene – kunsten mange går forbi

Dugnadsånd i krisetider

Skal lyssette Njord-plattformen

Omsetningsvekst for skip og oljeplattformer

Alfa Lift - smart design for havvindinstallasjoner

Global usikkerhet gjør europeisk stålindustri sårbar

Positive tall for Kongsberg Automotive

Første høring i Norges WTO-sak mot USA om stål og aluminium

- Jeg er ferdig med «Helge Ingstad»

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

MOVEMBER startet i morgen - iTec fra bart til fart

CORREA NORMA-L 80 til One Machining AS

Stansefabrikken på Elmia Subcontractor 2019

AMADA stiller ut ved Blechexpo 2019

Produktnyheter fra Bergsli-Hantek/Elesa!

Ledig kapasitet på CNC i Rogaland hos Kverneland Aqua

Norsecraft Tec AS og Teknor AS inngår partneravtale

Megger MIT1025 10kV Isolasjonstester

Meidell har et omfattende delelager

Send til en kollega

0.193