23948sdkhjf

Ferjesambandene blir helelektriske

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ENOVA bevilger vel 35 millioner kroner til ladestasjoner på ferjesambandene Horn – Andalsvågen og Vennesund – Holm på Sør-Helgeland. Fylkesrådet i Nordland går inn med de resterende 82 millionene.

Les også: Fullelektrisk båt skal frakte turister til Lysefjorden  

- Dette framskynder det grønne skiftet på Sør-Helgeland med flere år, og vi er skikkelig stolt av det samfunnsansvaret vi tar, konstaterer en glad direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein-Andre Herigstad-Olsen.

Sammen med statsråd Ola Elvestuen og fylkesråd for kultur, miljø og folkehelse, Aase Refsnes  markerte han den glade nyheten på ferjeleiet på Horn i formiddag.

Klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen slår fast at Norge skal være verdensledende på grønn skipsfart, og mener han ser et eksempel på dette i Brønnøysund. Han roser både Nordland fylke og rederiet:

- Torghatten Trafikkselskap har gjort dette på eget initiativ, uten at det var et krav i anbudet. Vi trenger både rederier og fylker som er framoverlent. Når alle strekker seg, går det virkelig an å gjøre noe. Vi kutter utslipp hjemme, styrker næringen og bidrar til å utvikle ny, norsk klimavennlig teknologi som kan eksporteres over hele verden, sier Ola Elvestuen.

Les også: 95 millioner til utslippsfrie løsninger

- Elektrifiseringen av ferjesamband er med på å drive batteriutviklingen i maritim sektor, sier Enova-direktør Nils Kristian Nakstad: -For å få til denne omstillingen i ferjesektoren, er vi avhengige av at både fylkeskommunene og rederiene er frampå med å etterspørre og ta i bruk ny teknologi. Her må vi berømme initiativet til Torghatten Trafikkselskap og at Nordland fylke tok utfordringen fra dem på strak arm, slår Nakstad fast.

Fylkesråd Aase Refsnes (SV) var svært fornøyd: - Vi er kjempeglade for å ha fått enda to null- og lavutslippsferger i boks på fylkesvei 17. Ferjene er helt avgjørende for arbeids- og næringslivet i Nordland, og det er avgjørende at vi i foretar store kutt i våre klimagassutslipp. Derfor prioriterer vi dette, så fylkesråden.

Stein Andre Herigstad-Olsen roser både ENOVA og Nordland fylke for å være framoverlent og gå med på ideen til TTS:

- Dette føyer seg inn i Torghatten-konsernets sterke miljøfokus, sier han.

Les også: "Flammen" i Sauda kan forsvinne

På Horn – Andalsvågen legges det opp til 100% elektrisk drift, mens Vennesund – Holm skal kjøres 85 prosent elektrisk, og resterende på diesel-elektrisk. Torghatten Trafikkselskap skal bygge de fire ladestasjonene, og etter hvert skal de overtas av fylkeskommunen. Dette betyr en miljøgevinst på 4000 tonn mindre CO2 per år, noe som tilsvarer miljøgasser fra 2000 biler per år.

Ferjeleiene på Horn, Andalsvågen, Vennesund og Holm bygges om med ladetårn og tekniske installasjoner, slik at ferjene lades mens de ligger ved kai. Kapasiteten på ladestasjonene er på 2,5 GWh og lading starter automatisk når ferjene har lagt til.  Planen er å bygge om MF Torghatten til batteridrift, mens den nye ferja som bygges i Tyrkia, MF Heilhorn, skal settes inn på stekninga Vennesund – Holm. Planen er at ladestasjonene skal være ferdig høsten 2020.

 

Kilde: Pressemelding
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Havvindskip ut av dokken

Flytter produksjonen utenlands – flere mister jobben

20 til 30 årsverk skal bort i Norge

Mann skadet på kabelleggingsskip

TESS utvider

Batterirapport gir klare anbefalinger

Nyhetsbrev

Lundin blir grønnere

Redningsaksjon kan føre til tap av 500 jobber

Ukens vits: Glassmesteren

Ytterligere ståltoll fra Trump

Semco Maritime vant kontrakt

Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Sivertsen ny fiskeriminister

Pipelife-sjef fikk lokal prestisjetung pris

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Bru trolig ny olje- og energiminister

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Satte omsetningsrekord

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nord Drivesystem med ny IES-motor

Mitsubishi Electric Factory Automation på Eliaden 2020

iTec og PEMA deltar på årets SMART Sveis konferanse

NYHET - Utleie av trappetårn - Ship and Rig Service AS

Gundersen Galvano AS har fått ny nettside.

Modulære DC strømforsyninger

ASI Automatikk om smart plast produkter

VERLINDE VX elektrisk talje

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

Send til en kollega

0.178