23948sdkhjf

Dyrt å redde «Northguider»

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det koster å redde havarerte fartøy. Det fikk Forsvaret erfare da KNM «Helge Ingstad» ble hevet. Nå er arbeidet med å berge «Northguider» i full gang. Bare å tømme reketråleren for olje kostet 13 millioner kroner.

Det er Sysla som skriver at bergingen av «Northguider» totalt sett kommer til å bli en dyr affære. Å olje-tømme reketråleren, som gikk på grunn i Hinlopenstredet på Svalbard i romjula i fjor, kostet alene 13 millioner kroner. Etter flere dager med dårlig vær, er redningsarbeidet på Svalbard nå tatt opp igjen.

Les også: Fraktet mindre fisk – får mindre i støtte

Å tømme tråleren for olje var ingen enkel affære. Svært vanskelige vær- og isforhold i et meget tøft område krevde en stor operasjon, som ifølge Sysla involverte både Kystverket, Sysselmannen, rederiet Opilio, Kystvakten og flere andre aktører.

Sysla skriver at løsningen endte med et fly og en fraktebåt ble leid inn for å få inn utstyret som trengtes for oljetømmingen. Longyearbyen ble finkjemmet for pumper og kabler i tillegg. I utgangspunktet hadde ikke kystvaktskipet KV Svalbard tank-kapasitet til å ta imot drivstoffet, men endte til slutt på en løsning hvor kystvaktskipet stilte sine egne drivstofftanker til disposisjon.

KV «Svalbard» som har vært på havaristedet flere ganger, kunne i startfasen ikke gå nærmere enn 50 meter på grunn av værforholdene og drivis. Man landet derfor på en løsning der tre av Hurtigrutens små såkalte turistbåter ble satt inn. Disse gikk i skytteltrafikk mellom «Northguider» og kystvaktskipet i mange dager.

I slutten av februar måtte KV «Svalbard» igjen bistå med å fjerne løsøre og montere overvåkingssystemer på havaristen.

Sysla har forsøkt å få en kommentar fra Kystverket på hva totalprisen for hele redningsaksjonen til slutt kan ende på, men blir henvist til forsikringsselskapet i så henseende. Selskapet vil dekke hele redningsaksjonen, opplyser den daglige lederen i rederiet som eier «Northguider».

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

Eksportnedgang i januar

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Nyhetsbrev

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Ukas vits: Damesko

Fornybar-boom hos Aibel

Erstatning for takboks på Tesla

Ikonisk bygg ble mer bærekraftig med «brukt» aluminium

Optimera utvider lagerkapasiteten for videre vekst

Ser mest framover – etter 400 års drift

Overtok spesialfartøy

SE VIDEO: Gigant-dumper bygget av stål

På vei mot en bærekraftig mineralnæring

PCS Stokke Stål AS flytter

Bygde 155 km strømledning i fjor

ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

Vard-kontrakt til 500 millioner

Utbyggingsprosjektene gjennomføres bedre

Solide kvartalstall fra Kongsberg Gruppen

Resultat-opptur for Kværner

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Sterkere fundamenter med sveise-automasjon

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

Varmesystemer fra Anlegg og Marine Service

Send til en kollega

0.125