23948sdkhjf

Skipsnavn til besvær

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigrutens nyoppussede skip får samme navn som Forsvarets fartøy. Er det greit?

Tidligere denne uka ble det klart at Hurtigruten skal oppgradere tre av sine skip, og de tre skal skifte navn. To av navnene til de oppgraderte fartøyene vil ha samme navn som to av Forsvarets fartøy: «Otto Sverdrup» og «Maud».

Les også: Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

Nå skriver Nordlys at den pensjonerte sjømannen Erling Kristian Johannessen ikke trodde sine egne ører da han hørte dette.

- Dette er merkelig. For meg virker det som om det er kontorister som har satt i gang dette – og ikke sjøfolk. Tenk hvis det skulle oppstå en situasjon hvor Hurtigrutens «Otto Sverdrup» trenger assitanse fra fregatten «Otto Sverdrup». Dette må bli sjekket opp, sier han til avisa.

Forsvarets fregatt KNM «Otto Sverdrup» har vært i drift i 10 år i Norge, og inngår i Nansen-klassen som også KNM «Helge Ingstad» var en del av. KNM «Maud» er Forsvarets aller nyeste stolthet – et logistikkskip som ble levert tidligere i sommer, og som kommer i full drift fra neste år.

Samtidig endrer altså Hurtigruten navn på tre av sine skip som skal oppgraderes til hybrid framdrift. MS «Finnmarken», MS «Trollfjord» og MS «Midnatsol» blir til «Otto Sverdrup», MS «Maud» og MS «Erik Raude».

Les også: Hurtigruten kan likevel få krisepakke-hjelp

Den pensjonerte sjømannen fra Kvaløya er imidlertid mest opptatt av sikkerheten til sjøs, og mener at fartøy med flere navn kan føre til kaos dersom det skulle oppstå en bistand-situasjon til havs.

SAMME NAVN 2: KNM "Maud" er navnet på Forsvarets nye logistikkskip. Nå velger Hurtigruten å kalle ett av sine nye oppgraderte skip det samme. FOTO: FORSVARET

Nordlys har sjekket med Sjøfartsdirektoratet om Hurtigruten har lov til å bruke de samme navnene, og det har de. Navnene på de oppgraderte fartøyene er registrert både i NIS- og NOR-registrene. Forsvaret er imidlertid ikke pålagt å registrere sine fartøy i skipsregistrene, og kan dermed kalle skipene det de vil.

Seksjonsjef Ole Kamlund sier til avisa at den pensjonerte sjømannen på Kvaløya ikke trenger å bekymre seg for navnekaos på havet.

Les også: Hurtigruten får ikke ikke krisehjelp

Seksjonssjef Ole Kamlund ved skipsregisteret er ikke bekymret for at det skal bli navnekaos på havet.

– Identiteten er nå mer knyttet til IMO-nummer og kjenningssignalet. Navn på skip er bare en tilleggsidentitet, sier Kamlund til Nordlys.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Krise-april for Kongsberg Automotive

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i stål

500 millionerskontrakt til Kongsberg

Nyhetsbrev

Ukas vits: Dekknavn

Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Bygger arktisk tørrdokk

Kraftig nedgang i verdens råstålproduksjon

Smelteverk solgt

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Skal kutte 9000 stillinger

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

Avblåser oljeoppkjøp

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

FHI med egen hjemmekontor-veileder

1

ONS-avlysning: - Et ran mot utstillerne

Kongsberg: Sju av 10 bedrifter frykter oppsigelser, permitteringer eller konkurs

UiO kan få verdens «grønneste» forskningsfartøy i 2022

Norsk skipsfart klimanøytral innen 2050

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Bodor fiberlaser fra Alvøen AS

R. STAHL TRANBERG med nye websider!

TPC Compact Flanges

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

NYHET – HwacheonHi-Tech 750 dreiesenter

Send til en kollega

0.219