23948sdkhjf

Klimaendringer dyrere enn å omstille til lavutslipp

Det blir billigere å bygge fornybar kraft, som sol- og vindkraft. I Statkrafts nye Lavutslippsscenario går prisen på fornybarteknologiene kraftig ned de neste 10-årene.

Kostnaden for å omstille til en lavutslippsverden er dermed langt lavere enn kostnadene verden må bære dersom den globale oppvarmingen ikke bremses.

Statkrafts analyseavdeling utvikler hvert år et eget Lavutslippsscenario, for å analysere utviklingen i energimarkedene. Analysene brukes som bakgrunn når Statkraft vurderer nye investeringer. For fjerde år på rad deler nå Statkraft disse fremtidsanalysene.

Mens energibransjen globalt vil kunne redusere egne utslipp i tråd med 2-gradersmålet, tar årets rapport også for seg hvilke tiltak som kreves for å nå 1,5-gradersmålet, som er et mye mer offensivt klimamål.

Et overraskende funn i rapporten er hvor liten prisforskjell det er i å styre mot 1,5 graders oppvarming i stedet for 2 graders oppvarming. Dersom vi sikter mot 1,5 graders oppvarming, vil kostnaden bli godt under 1 prosent av global BNP. Det er en stor sum, men lav sammenlignet med 2 til 3 graders oppvarming ved århundreskiftet, som flere eksperter anslår vil koste 5 til 10 prosent av global BNP.

Den største endringen i årets rapport er at kostnadsestimatene for solenergi på nytt blir justert ned. I Lavutslippsscenariet øker solkraft i verden med 30-gangeren frem mot 2050, og hele kraftsektoren blir 80 prosent fornybar i samme periode. Det betyr samtidig at det er gass som blir største utslippskilde av klimagasser.

En fornybar kraftsektor gjør elektrisitet stadig mer attraktivt som energikilde i transport, bygg og industri. Det nesten halverer klimagassutslipp fra energisektoren i 2050, noe som er i tråd med en 2-gradersbane. Rapporten slår fast at lastebiler som går på strøm og hydrogen blir konkurransedyktige med diesel allerede i 2025, og nesten alle nye personbiler og godt over halvparten av nye tyngre kjøretøy går på strøm eller hydrogen i 2050.

- Skal energimarkedene lykkes med å holde seg innenfor 1,5 grader, må alle tiltak økes i omfang, og de må iverksettes enda tidligere enn det som er planlagt. Våre analyser viser at 1,5-gradersmålet er oppnåelig, men det haster, og det vil kreve betydelig innsats fra politikere og næringsliv, sier Henrik Sætness.

Lenke til rapporten:

Lavutslippsscenario 2019 

Kilde: Pressemelding fra Statkraft

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078