23948sdkhjf

Reketråleren heves

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Snart åtte måneder etter at reketråleren «Northguider» gikk på grunn på Svalbard, er nå hevingsarbeidet i gang.

Les også: Bedre risikovurdering for sjøfart i Arktis

 «Northguider» gikk på grunn i Hinlopenstredet i romjula i fjor, og etter en dramatisk og lang redningsaksjon ble alle om bord reddet. Men fartøyet ble liggende igjen, og har ligget der fram til nå. Store ismasser har ført til at tråleren har fått ytterligere slagside og større skader. I tillegg til vanskelige isforhold har båten ligget i et naturreservat med mange hekkende fulger. Dette har også ført til forsinkelse.

Det er NTB som skriver at arbeidet med heve tråleren nå endelig er i gang. Ifølge NRK bekreftes dette av Kystverkets seniorrådgiver Lill Benjaminsen.

NTB skriver at det er Kystverket og Sysselmannen på Svalbard som har beordret fjerningen av tråleren. De vil være til stede under deler av hevingen og påse at miljøet blir tatt hensyn til.

– Skipet representerer en forurensingsfare selv om vi har fått fjernet olje. Det er mye materiale igjen, og skipet ville ikke ligget intakt i årevis, men blitt knust til pinneved og spredt seg, sier miljøvernsjef Morten Wedege hos sysselmannen til NRK.

Les også: Skal hogges på stedet

HEVING: Slik tenker man seg at hevingsarbeidet skal foregå. ILL.: SMIT SALVAGE

Det er ventet at den omfattende bergingsaksjonen vil ta minst fire til fem uker. Ifølge NRK ligger tråleren på få meters dyp og har en slagside på 80 grader.

Rederiet som eier tråleren har tidligere uttalt at «Northguider» må skrotes.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Krise-april for Kongsberg Automotive

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i stål

500 millionerskontrakt til Kongsberg

Nyhetsbrev

Ukas vits: Dekknavn

Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Bygger arktisk tørrdokk

Kraftig nedgang i verdens råstålproduksjon

Smelteverk solgt

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Skal kutte 9000 stillinger

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

Avblåser oljeoppkjøp

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

FHI med egen hjemmekontor-veileder

1

ONS-avlysning: - Et ran mot utstillerne

Kongsberg: Sju av 10 bedrifter frykter oppsigelser, permitteringer eller konkurs

UiO kan få verdens «grønneste» forskningsfartøy i 2022

Norsk skipsfart klimanøytral innen 2050

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Bodor fiberlaser fra Alvøen AS

R. STAHL TRANBERG med nye websider!

TPC Compact Flanges

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

NYHET – HwacheonHi-Tech 750 dreiesenter

Send til en kollega

0.158