23948sdkhjf

Skal berges i august

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Til tross for en slagside på 80 grader, er det et godt håp om å få reddet reketråleren «Northguider» i august.

Da Kystvakten nylig var og så til «Northguider» i Hinlopenstredet på Svalbard fikk de seg en overraskelse. Båten hadde fått kraftig slagside som følge av ismassenes bevegelser, men fartøyet lå fortsatt på samme sted som den var da besetningen på dramatisk vis måtte forlate fartøyet i romjula i fjor. Nå forbereder man seg på å berge reketrålen.

Les også: Blir liggende til neste sommer

Det er samme selskap som berget cruiseskipet Costa Concordia i Italia 2012, som skal i ilden, skriver NRK. Det er det nederlandske selskapet Smit Salvage som skal utføre redningsoperasjonen. Kystverket som har overvåket tråleren med jevne mellomrom, er ikke bekymret for at fartøyet ikke skal kunne reddes.

– Det bekymrer Smit Salvage ikke at tråleren ligger på siden. De har en enkel og solid metode for å rette båten opp. Så skal hullene sveises og lappes igjen. Deretter skal båten slepes til fastlandet, sier operasjonsleder Rune Bergstrøm i Kystverket til NRK.

En fjernstyrt undervannfarkost – en såkalt ROV – har nylig undersøkt «Northguider», og undersøkelsen viser at båten har fått en til dels stor skade under vannlinja – rett ved maskinrommet. Undersøkelsen med ROV’en ble gjort i forbindelse med forberedelsene til redningsoperasjonen, som altså ta til i august.

Her kan du se en video av hvordan Smit Salvage berget Costa Concordia i Italia i 2012:

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal bygge enda en brønnbåt

Sterke investeringstall

Skal oppgradere fartøy

Gründerprisen til Sustaintech AS

Stålkoloss av et kunstverk på plass

Batteriferjer er upløyd mark for brannvesenet

Nyhetsbrev

SE VIDEO: Spektakulær stålbru i værutsatt område

Klart for Norsk Havbruksdag

Overskudd på 115 millioner for ferjeselskap

Stålgigant med massivt kutt i Europa

Lakse-sporing ved hjelp av blockchain

Vant lokal inkluderingspris

Styrker skipsdesignselskap ved oppkjøp

Gode oljeproduksjonstall for oktober

Investerte 60 millioner i nye lokaler

Vurderer gigantisk subsea-fusjon

Et rekkverk kunne hindret dødsulykke

Økonomisk krise for Havyard-verft

2018 ble tøft for Kleven Verft

Sikret seg to kontrakter

Elektriske ferjer blir forsinket

Verdensledende innen komposittdesign

IKM fikk stor driftsinspeksjonskontrakt

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Vakuumgriper for palletering

Konusslibning

Sikkerhet for passasjerer blir ignorert

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Ny hoveddistributør i Norge for for Europafilter AB

Strømmen Dreieverksted resertifisert som Miljøfyrtårn

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Spindelreparasjon

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Send til en kollega

0.186