23948sdkhjf

Startskudd for landstrøm til godsskip i Oslo

Oslo Havn har fått 9 millioner i Enova-støtte for å kutte utslipp fra skip til kai hos Heidelberg Cements, som produserer betong i Oslo. Det nye anlegget skal stå ferdig i 2020, og vil årlig redusere CO2 utslippene med mellom 1700- 2100 tonn.

Oslo Havn er i gang med det grønne skiftet, og skal kutte 85 % av klimautslippene innen 2030, og på sikt bli utslippsfri.

- Landstrøm er allerede på plass til utenlandsfergene. Det nye landstrømanlegget i Oslos godshavn i Sydhavna er et riktig og viktig steg mot nullutslippshavna. Proaktive kunder som Heidelberg Cement som etterspør og tar i bruk utslippsfrie løsninger er avgjørende for å få ned utslippene, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Heidelberg Cement med sitt datterselskap, Norcem bygger landstrømanlegg ved sin fabrikk i Brevik og på terminalen på Slemmestad. Omtrent samme anlegg vil nå bygges på Sjursøya.

 - Vi ser frem til å kutte utslippene ved lossing av sement også på Sjursøya, sier chartering manager, bulk vessels, Lars Erik Marcussen, Heidelberg Cement North Europe.

Oslo vokser, og har behov for økte mengder med varer og bygningsmaterialer, som bør komme sjøveien. Sjøtransporten er energieffektiv og forurenser betraktelig mindre enn andre transportformer. Sement sjøveien til Sjursøya gir kortreist ferdig betong til nullutslippsbyggeplasser i Oslo. Å flytte varer og gods fra vei til sjø er et viktig klimatiltak.

Landstrømanlegget skal etableres ved Norcems anlegg for lagring og distribusjon av alle typer sement på nordre Sjursøykai. Norcem AS bruker sjøtransport til all sement i Oslo. Det etableres to strømuttak for alle typer bulkskip og stykkgodsbåter med et effektbehov opp til 2100 kW. 

I 2018 var det registrert 99 skipsanløp på Norcems kai på Nordre Sjursøykai med total lossetid på 2394 timer og liggetid på totalt 2779 timer.Tilgang på landstrøm til båter ved kai vil gi et viktig bidrag til bedre lokal luftkvalitet på Sjursøya samt redusere støynivået ved lossing.I dag losser skipene med elektrisk kraft generert via hovedmotor og akselgenerator eller hjelpemotorer. Dette medfører høyt forbruk av fossilt brensel, utslipp av CO2 og NOx til luft samt betydelig støy.

 

Kilde: Pressemelding fra Oslo Havn

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126