23948sdkhjf

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Regjeringen vil halvere utslippene fra sjøfart og fiske innen 2030. I dag lanserte regjeringen en handlingsplan for grønn skipsfart som vil være et viktig verktøy for å nå dette målet.

Les også: 100 millioner kroner mer til grønn skipsfart

- Satsingen på grønn skipsfart er et viktig grep i klimapolitikken. Vi kutter utslipp hjemme, vi styrker næringen og vi bidrar til å utvikle ny og klimavennlig teknologi som kan eksporteres globalt. Slik bidrar vi til vekst og arbeidsplasser langs hele kysten, sier statsminister Erna Solberg (H).

Sammen med klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (FrP) og Dag-Inge Ullstein (KrF) la hun fram en handlingsplan for grønn skipsfart i dag.

– Norge er ledende i verden på grønn skipsfart. I handlingsplanen for grønn skipsfart forsterker vi tiltakene for å få ned utslippene fra hurtigbåter og ferger, cruiseskip, lasteskip, offshorefartøy, oppdrett, fiske og fritidsbåter. Vi må handle mye raskere for å halvere utslippene innen 2030, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Sentrale forslag i den nye handlingsplanen er blant annet:

Les også: Regjeringa vil bruke mer penger på CO2-fangst

  • Arbeide videre med økonomiske støtteordninger til fylkeskommuner som stiller krav om lav- og nullutslippsløsninger i hurtigbåtanbud. Det skal også tas hensyn til kostnadsøkninger som følger av at fylkeskommunene har stilt krav om lav- og nullutslippsløsninger ferge- og hurtigbåtsamband i revisjoner av inntektssystemet for fylkeskommunene.
  • Stimulere til økt etterspørsel etter grønne transportløsninger til sjøs. Regjeringen vil invitere næringen til å drøfte en mulig intensjonsavtale om miljøvennlig flåtefornyelse for lasteskip.
  • Vurdere krav om null- og lavutslippsløsninger for nye driftsfartøy i oljenæringen og for servicefartøy i havbruksnæringen.
  • Mål om utslippsfrie havner der det ligger til rette for det innen 2030.
  • Vurdere å etablere en miljøfordelsordning for null- og lavutslippsskip i norske registre (NIS og NOR).

I tillegg til tiltakene innenfor de ulike fartøyskategoriene er det allerede innført en rekke virkemidler som er relevante for alle fartøy. Enova, Innovasjon Norge, Norges Forskningsråd og NOx-fondet støtter utvikling av ny teknologi og utbygging av nødvendig infrastruktur.

Siden 2015 har Enova tildelt over 1,6 mrd. til skipsprosjekter hvorav 1,5 mrd. har omfattet fartøy med batteri og ladeanlegg for lav- eller nullutslippsfartøy som benytter batteriteknologi. Enova har støttet fartøy og prosjekter i de fleste segmenter av maritim transport. I tillegg har Enova bidratt til en konkurransebasert utbygging av landstrøm i norske havner med om lag 500 mill. kroner innenfor den samme perioden.

CO2-avgift, redusert elavgift og miljødifferensierte havnevederlag gjør også de grønne løsningene mer lønnsomme.

– Energinasjonen Norge er med på å bygge framtidens grønne skipsfart. Næringen er i gang med å ta i bruk forsyningsfartøy med løsninger som reduserer utslippene. Dette er løsninger som bruk av naturgass som drivstoff og bruk av batteripakker. For å styrke denne utviklingen, skal vi nå vurdere om det er hensiktsmessig å innføre krav om om null-og lavutslippsløsninger for nye driftsfartøy, sier olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg.

– Vi trenger en omlegging til grønn skipsfart over hele verden for å nå temperaturmålene i Paris-avtalen og bærekraftsmålene.  Vi vil styrke samarbeidet med FNs sjøfartsorganisasjon IMO om støtte til utviklingsland for å hindre havforurensing og redusere klimagassutslipp fra skip, sier utviklingsminister Dag Inge Ulstein.

 

Kilde: Pressemelding fra Regjeringen
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

-Tviler på at Hywind blir lønnsom

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kongsberg-kontrakt med Shell

Bedring, men taper fortsatt penger

Investerer i utbygging av Hywind Tampen

Nyhetsbrev

Brann i ferje

Mulig storkontrakt

Kostnadsendring i prosjekter på norsk sokkel

Krevende, men økende omsetning for leverandørene

Hils på «AlexisThe Robot» på OTD

Fornybar-næringen vokser kraftig

Har kontroll på energiforbruket med KAESER-hjelp

Fem ferjer døpt i rekordfart

Arbeidsulykke hos Aker Solutions

Treårsavtale med TechnipFMC

Mellomlagring av flytende CO2 på Kneppeskjæret i boks

Verft klager inn pålegg

Snudde fra minus til pluss med grønn vekst

Norsk satsing for dansk storleverandør

Saksøker eieren av tankskip

Aker og World Economic Forum etablerer globalt teknologisenter for hav og miljø

2500 år gammel maritim teknologi møter oljeekspertise på havets bunn

Vil ha to nye fregatter

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Indexer/rundbord med servostyring!

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

NYHET - Fluke Ti300+ IR-kamera

Besøk oss på OTD 2019

Bahco kommer til OTD

Ttp Seals deltar på OTD i Stavanger

Møt Bahco på Bygg Reis Deg

Messer Cutting Systems toppledelse på besøk hos iTec i Larvik

Forbedringer har ført til kontrakter og rekruttering

Møt oss på stand 4018 i hall B

BSI Offshore AS - sluttføring av prosjekt

Bahco fornyer og utvider sitt sortiment med momentnøkler

Treff oss på K-show!

ESABs nyeste mateverk, Robust Feed

Velkommen til Vibratec Akustikprodukter, på Bygg Reis Deg 2019!

Send til en kollega

0.179