23948sdkhjf

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Utvidelsen gir fergerederier muligheten for bedre driftseffektivitet og reduserte utslipp.

Les også: ABB leverer autonom teknologi til Singapore havn

Siden lanseringen i 1990 har Azipod elektrisk framdrift blitt standarden i flere segmenter, fra mindre fartøy til isbrytere som opererer under de tøffeste forhold.

ABB tetter nå gapet mellom lav- og høyeffekts Azipod-fremdriftssystem med lanseringen av M-serien fra 7,5 til 14,5 megawatt (MW). I tillegg til ferger og RoPax-fartøy passer også nykommerne større offshore konstruksjonsfartøy, mellomstore cruiseskip og skytteltankere. Med denne ekspansjonen dekker Azipod-familien effekter fra 1 til 22 MW.

Ferske Azipod-ordrer i fergesegmentet inkluderer et LNG-drevet fartøy til Viking Line neste år. Wasaline valgte også Azipod® til en ferge som skal i drift mellom Sverige og Finland på en todrivstoffsløsning og batterier.

- Å bygge en fremtidssikker og robust RoPax-ferge krever velprøvd teknologi som sikrer energi- og arealeffektivitet og øker komforten for de reisende. Disse faktorene, kombinert med overlegen manøvreringsevne som gjør at fergen kan holde ruteplanen i en travel rute, har gjort Azipod til det naturlige valget for slike prosjekt, sier Peter Ståhlberg, direktør hos Wasaline.

Les også: Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

Kjernen i den nye serien er ABBs fjerdegenerasjon permanentmagnetmotorer, som har blitt forbedret for økt kraft og maksimal effektivitet. I tillegg har den nyeste serien tekniske egenskaper skreddersydd for å driftsmessige fordeler

De nye mellomklasseenhetene har blitt designet med lav høyde. Det gjør det mulig å plassere Azipod-løsningen under bildekket på RoPax-ferger. Dette sikrer enkel på- og avkjøring av biler i tillegg til maksimal utnyttelse av dekksarealet. Videre har M-serien tekniske løsninger som gjør dem spesielt egnet for fergedrift. Det enkle designet av fremdriftsløsningen øker robustheten og påliteligheten samtidig som vedlikeholdet forenkles.

En uavhengig studie utført av design-, offshore engineering- og entreprenørselskapet Deltamarin Ltd. viser at et RoPax-fartøy kan redusere drivstoffkostnadene med om lag 15 millioner kroner årlig sammenlignet med konvensjonell, akselbasert fremdrift. Lavere drivstofforbruk betyr også reduserte CO2-utslipp med rundt 10 000 tonn årlig, tilsvarende utslippene fra rundt 2200 biler.

Studien inkluderte avanserte simuleringer av en ferge utstyrt med to 10 MW Azipod-enheter på syv eksisterende fergeruter. I tillegg har studier utført av ABB vist at løsningen er mer robust og sikker i dårlig vær, samt at man kan nærme seg havner i større fart med større presisjon for enda bedre punktlighet.

Les også: 50 år siden jærbuenes banebrytende oppfinnelse av lakkeringsroboten

- I over to 10-år har Azipod elektrisk fremdrift vært drivkraften for sikker, effektiv og bærekraftig drift for et bredt spekter av fartøy. Det er stor stas å utvide fordelene til fartøy som trenger fremdriftskraft mellom 7,5 og 14,5 MW, sier Antti Ruohonen, leder for fremdriftsløsninger for ABBs marine- og havnevirksomhet.

Azipod er et girløst fremdriftssystem med integrert elmotor, enheten sitter på utsiden av skroget. Enheten kan rotere 360 grader for å øke manøvrerbarheten og driftseffektivitet. Løsningen gir en dokumentert drivstoffreduksjon med opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonelle, akselbaserte fremdriftssystemer. Grunnet minimal støy og vibrasjoner øker løsningen komforten for passasjerer og mannskap.

 

Mer om: ABB | Apizod
Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Arbeidsulykke hos Dokka Fasteners

To vinnere av ny teknologi-prestisjepris

Mangelfull opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr

Skal teste framtidens løsninger for offshore havvind

Mer metall i kildesorteringen

Fikk støyklager – må jobbe mindre i helgene

Nyhetsbrev

Ny kontrakt for Folla Maritime Service

Sår tvil om klimavennlige ferjer

Kongsberg med kontrakt verd 450 millioner

Gundersen Galvano tar over bedrift

Full gass for Ærfugl fase 2

GIEK-garanti viktig for at Aibel fikk havvindkontrakt i Nordsjøen

VIDEO: 2,500 tonn stål til fastlandets største pågående byggeprosjekt

Ukens vits: Jobbintervju

Kjøper to brønnbåtrederier

Nikkel-verket blir trolig lagt ned

SE VIDEO: Mye kjent i Havarikommisjonens rapport

Kollisjonsrapporten legges fram i dag

Identifiserer fire nøkkelnæringer for et grønt og konkurransekraftig næringsliv

Smijernsportene – kunsten mange går forbi

Dugnadsånd i krisetider

Mer enn 100 mister jobben

Omsetningsvekst for skip og oljeplattformer

Skal lyssette Njord-plattformen

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

MOVEMBER startet i morgen - iTec fra bart til fart

CORREA NORMA-L 80 til One Machining AS

Stansefabrikken på Elmia Subcontractor 2019

AMADA stiller ut ved Blechexpo 2019

Produktnyheter fra Bergsli-Hantek/Elesa!

Ledig kapasitet på CNC i Rogaland hos Kverneland Aqua

Send til en kollega

0.249