23948sdkhjf

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Utvidelsen gir fergerederier muligheten for bedre driftseffektivitet og reduserte utslipp.

Les også: ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Siden lanseringen i 1990 har Azipod elektrisk framdrift blitt standarden i flere segmenter, fra mindre fartøy til isbrytere som opererer under de tøffeste forhold.

ABB tetter nå gapet mellom lav- og høyeffekts Azipod-fremdriftssystem med lanseringen av M-serien fra 7,5 til 14,5 megawatt (MW). I tillegg til ferger og RoPax-fartøy passer også nykommerne større offshore konstruksjonsfartøy, mellomstore cruiseskip og skytteltankere. Med denne ekspansjonen dekker Azipod-familien effekter fra 1 til 22 MW.

Ferske Azipod-ordrer i fergesegmentet inkluderer et LNG-drevet fartøy til Viking Line neste år. Wasaline valgte også Azipod® til en ferge som skal i drift mellom Sverige og Finland på en todrivstoffsløsning og batterier.

- Å bygge en fremtidssikker og robust RoPax-ferge krever velprøvd teknologi som sikrer energi- og arealeffektivitet og øker komforten for de reisende. Disse faktorene, kombinert med overlegen manøvreringsevne som gjør at fergen kan holde ruteplanen i en travel rute, har gjort Azipod til det naturlige valget for slike prosjekt, sier Peter Ståhlberg, direktør hos Wasaline.

Les også: ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Kjernen i den nye serien er ABBs fjerdegenerasjon permanentmagnetmotorer, som har blitt forbedret for økt kraft og maksimal effektivitet. I tillegg har den nyeste serien tekniske egenskaper skreddersydd for å driftsmessige fordeler

De nye mellomklasseenhetene har blitt designet med lav høyde. Det gjør det mulig å plassere Azipod-løsningen under bildekket på RoPax-ferger. Dette sikrer enkel på- og avkjøring av biler i tillegg til maksimal utnyttelse av dekksarealet. Videre har M-serien tekniske løsninger som gjør dem spesielt egnet for fergedrift. Det enkle designet av fremdriftsløsningen øker robustheten og påliteligheten samtidig som vedlikeholdet forenkles.

En uavhengig studie utført av design-, offshore engineering- og entreprenørselskapet Deltamarin Ltd. viser at et RoPax-fartøy kan redusere drivstoffkostnadene med om lag 15 millioner kroner årlig sammenlignet med konvensjonell, akselbasert fremdrift. Lavere drivstofforbruk betyr også reduserte CO2-utslipp med rundt 10 000 tonn årlig, tilsvarende utslippene fra rundt 2200 biler.

Studien inkluderte avanserte simuleringer av en ferge utstyrt med to 10 MW Azipod-enheter på syv eksisterende fergeruter. I tillegg har studier utført av ABB vist at løsningen er mer robust og sikker i dårlig vær, samt at man kan nærme seg havner i større fart med større presisjon for enda bedre punktlighet.

Les også: Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

- I over to 10-år har Azipod elektrisk fremdrift vært drivkraften for sikker, effektiv og bærekraftig drift for et bredt spekter av fartøy. Det er stor stas å utvide fordelene til fartøy som trenger fremdriftskraft mellom 7,5 og 14,5 MW, sier Antti Ruohonen, leder for fremdriftsløsninger for ABBs marine- og havnevirksomhet.

Azipod er et girløst fremdriftssystem med integrert elmotor, enheten sitter på utsiden av skroget. Enheten kan rotere 360 grader for å øke manøvrerbarheten og driftseffektivitet. Løsningen gir en dokumentert drivstoffreduksjon med opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonelle, akselbaserte fremdriftssystemer. Grunnet minimal støy og vibrasjoner øker løsningen komforten for passasjerer og mannskap.

 

Mer om: ABB | Apizod
Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Første HUGIN Superior-kontrakt

Rogalandsverksted konkurs

Notvaske-firma gikk konk

India svarer på Trumps stål-toll

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Nyhetsbrev

Vant sikkerhetspris

En brønn - to funn i Norskehavet

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

Mangel på 60.000 arbeidstakere

Ukens vits: Kollegaen

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Sikret seg enda en kontrakt

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Norsk skip står i brann

Enda en båt for Grieg Seafood

Besøksrekord på Nor-Shipping

Avhørte mannskapet på uhellsskipet

Ford vil ha 100% fornybar energi i alle fabrikker

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networks

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Kompakt vakuumenhet fra SIHI

RS Components lanserer USB- og AV-kabler fra RS PRO

Send til en kollega

0.245