Utvidelsen gir fergerederier muligheten for bedre driftseffektivitet og reduserte utslipp.
Siden lanseringen i 1990 har Azipod elektrisk framdrift blitt standarden i flere segmenter, fra mindre fartøy til isbrytere som opererer under de tøffeste forhold.
ABB tetter nå gapet mellom lav- og høyeffekts Azipod-fremdriftssystem med lanseringen av M-serien fra 7,5 til 14,5 megawatt (MW). I tillegg til ferger og RoPax-fartøy passer også nykommerne større offshore konstruksjonsfartøy, mellomstore cruiseskip og skytteltankere. Med denne ekspansjonen dekker Azipod-familien effekter fra 1 til 22 MW.
Ferske Azipod-ordrer i fergesegmentet inkluderer et LNG-drevet fartøy til Viking Line neste år. Wasaline valgte også Azipod® til en ferge som skal i drift mellom Sverige og Finland på en todrivstoffsløsning og batterier.
- Å bygge en fremtidssikker og robust RoPax-ferge krever velprøvd teknologi som sikrer energi- og arealeffektivitet og øker komforten for de reisende. Disse faktorene, kombinert med overlegen manøvreringsevne som gjør at fergen kan holde ruteplanen i en travel rute, har gjort Azipod til det naturlige valget for slike prosjekt, sier Peter Ståhlberg, direktør hos Wasaline.
Kjernen i den nye serien er ABBs fjerdegenerasjon permanentmagnetmotorer, som har blitt forbedret for økt kraft og maksimal effektivitet. I tillegg har den nyeste serien tekniske egenskaper skreddersydd for å driftsmessige fordeler
De nye mellomklasseenhetene har blitt designet med lav høyde. Det gjør det mulig å plassere Azipod-løsningen under bildekket på RoPax-ferger. Dette sikrer enkel på- og avkjøring av biler i tillegg til maksimal utnyttelse av dekksarealet. Videre har M-serien tekniske løsninger som gjør dem spesielt egnet for fergedrift. Det enkle designet av fremdriftsløsningen øker robustheten og påliteligheten samtidig som vedlikeholdet forenkles.
En uavhengig studie utført av design-, offshore engineering- og entreprenørselskapet Deltamarin Ltd. viser at et RoPax-fartøy kan redusere drivstoffkostnadene med om lag 15 millioner kroner årlig sammenlignet med konvensjonell, akselbasert fremdrift. Lavere drivstofforbruk betyr også reduserte CO2-utslipp med rundt 10 000 tonn årlig, tilsvarende utslippene fra rundt 2200 biler.
Studien inkluderte avanserte simuleringer av en ferge utstyrt med to 10 MW Azipod-enheter på syv eksisterende fergeruter. I tillegg har studier utført av ABB vist at løsningen er mer robust og sikker i dårlig vær, samt at man kan nærme seg havner i større fart med større presisjon for enda bedre punktlighet.
- I over to 10-år har Azipod elektrisk fremdrift vært drivkraften for sikker, effektiv og bærekraftig drift for et bredt spekter av fartøy. Det er stor stas å utvide fordelene til fartøy som trenger fremdriftskraft mellom 7,5 og 14,5 MW, sier Antti Ruohonen, leder for fremdriftsløsninger for ABBs marine- og havnevirksomhet.
Azipod er et girløst fremdriftssystem med integrert elmotor, enheten sitter på utsiden av skroget. Enheten kan rotere 360 grader for å øke manøvrerbarheten og driftseffektivitet. Løsningen gir en dokumentert drivstoffreduksjon med opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonelle, akselbaserte fremdriftssystemer. Grunnet minimal støy og vibrasjoner øker løsningen komforten for passasjerer og mannskap.



