23948sdkhjf

Stor LNG-avtale med Hurtigruten

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Gasnor og Hurtigruten har inngått en langsiktig avtale om forsyning av flytende naturgass (LNG) som drivstoff til Hurtigrutens skip langs norskekysten. Avtalen strekker seg helt frem til 2030.

- Dette er en milepæl for begge selskapene. Nå blir verdens vakreste sjøreise også verdens reneste, sier administrerende direktør Eilef Stange i Gasnor.

Les også: Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

I vinter starter Hurtigruten ombygging av seks av sine skip, som i stedet for dieselmotorer skal drives på en kombinasjon av batteripakker, flytende naturgass (LNG) og flytende biogass (LBG). 

I slutten av mai inngikk Hurtigruten historiens største avtale om levering av biogass. Den nye avtalen mellom Gasnor og Hurtigruten sikrer leveranse av norskprodusert LNG frem til 2030.

- Mens andre rederier bruker billig, forurensende tungolje, kommer våre skip til å bokstavelig bli drevet av naturen. Dette er et viktig steg på veien mot en grønnere skipsfart, og for at Norge skal nå de ambisiøse klimamålene, sier konserndirektør for maritime operasjoner Bent Martini i Hurtigruten.

LNG som drivstoff har potensial til å redusere klimagassutslipp betydelig og miljøskadelige utslipp vil nærmest bli eliminert. I kombinasjon med batteripakker og biogass vil utslippene reduseres ytterligere. I tillegg er skipene klargjort for landstrøm. 

Les også: Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Bunkring av Hurtigrutens gassdrevne skip vil skje i Bergen, med kortreist gass fra Gasnor sitt produksjonsanlegg i Øygarden like nord for Bergen. Gassen skal leveres med et spesialbygd bunkringsfartøy. 

LNG-en som leveres til Hurtigrutens skip er fra norsk sokkel, og skipene og selskapene som er involvert i leveranser og bygging er alle norske.

- Hurtigruten skaper flere tusen arbeidsplasser og verdier for milliarder langs norskekysten hvert eneste år. Med en så stor avtale om leveranse av norskprodusert naturgass, bidrar vi til å skape enda flere. Samtidig viser vi en hel bransje hva som er mulig å få til med banebrytende norsk teknologi, sier Martini. 

Det første av Hurtigrutens skip som er drevet av kombinasjonen batterier, biogass og LNG skal seile langs norskekysten fra 2020.

- Vi i Gasnor ser på dette som en svært viktig avtale. Den viser hvordan gassdrift kan sikre at Hurtigruten anløper de 34 havnene mellom Bergen og Kirkenes med renere skip, tilnærmet uten miljøskadelige utslipp, og med vesentlig reduksjon i CO2-utslipp i forhold til alle andre alternativer, sier Stange.

 

Mer om: Gasnor | Hurtigruten | Kontrakt | LNG
Kilde: Pressemelding fra Gasnor
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ikke grunnlag for omlastningsterminal på Veidnes

Spennende stålhistorie for 100-årig Harstad-bedrift

Minst en omkommet på hangarskip

Forventer inntektsfall på tre milliarder

Produksjonstall for november 2019

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Nyhetsbrev

«Lance» kom seg løs – igjen

Saltvann årsak til ferjeeksplosjon

Stabile år i vente for olje- og gassnæringen

Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

Kværner med nye samarbeidspartnere på FPSO-kontrakter

To store kontrakter på Ærfugl-feltet

Ferje grunnstøtte

Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Fikk Equinor-kontrakt på Hywind Tampen

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Nå skal litium også resirkuleres

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Salg av bedrift gjør ansatte urolige

«NorthConnect er lønnsomt»

Tror på dobling av landbasert oppdrett

IKM gjør enda et oppkjøp

Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.155