23948sdkhjf

Ulstein med X-BOW i ny «kompaktkonsept»-portefølje for RoPax

Ulstein har nyutviklet flere X-BOW-design til bil- og passasjerferjer (RoPax-markedet). Porteføljen er utviklet frå selskapets  «kompaktkonsep» med kortere, bredere og mer saktegående designløsninger. Dette fører til høykapasitetsfartøy og mindre kostnadskrevende nybygg. Kompaktkonseptet gir økt konkurransekraft for slike skipsdesign ved at inntjeningen blir høyere som følge av redusert finansiell og operasjonell kost.

X-BOW er ett av Ulsteins bidrag til renere og mer bærekraftige skipsoperasjoner, og integrering av X-BOW på RoPax-fartøy er en naturlig designutvikling.

 

Mange RoPax-fartøy opererer under tøffe klimatiske forhold, som X-BOW-skipene oprinnelig ble utviklet for. Et X-BOW-skip som opererer med samme hastighet i de samme værforholdene vil ha mindre kraftforbruk enn et fartøy med konvensjonell baug. X-BOW er en skrogløsning som har blitt tatt i bruk innen en rekke ulike markedssegment, og fører til bedre sjøegenskaper, redusert fartstap og drivstofforbruk, og med det et redusert miljøfotavtrykk.

Sjøegenskapene til RoPax-skip er viktige for lasten og passasjerkomforten. I mange tilfelle vil bevegelsene i skipene gjøre at det må saktne farten. Dette vil da være utfordrende når det gjelder å holde rutetabellen. RoPax-skip med X-BOW vil derimot ikke behøve å redusere farten selv ved rimelig røft vær, noe som bidrar til å holde timetabellen. Dette er stadfestet med offshoreskip, der mer enn 90 skip allerede er i arbeid.

 

Kompaktkonseptet gir høyere fleksibilitet når det gjelder kjøretøylogistikken på skipene, en fleksibilitet som er høyt verdsatt av kundene i RoPax-industrien.

Framdriftssystemet til skipet kan bli planlagt ut fra operasjonsprofilen til skipet og den fastsatte timeplanen. Et mindre framdriftsanlegg vil gi lavere kapitalinvesteringer (CAPEX), mindre vedlikehold (OPEX) og redusert energiforbruk (VOYEX), noe som gjør skipsoperasjonene mer effektive. Videre, og like viktig, vil kraftforbruket gi en meir grønn profil for skipet og skipsoperasjonene.

 

ULSTEIN ZED-løsningen kan også bli brukt på RoPax-skip for å oppnå nullutslipp i lengre perioder når skipet er i havn eller i sensitive område.

- RoPax er et segment i vekst og vi kommer til å se fornyelser av flåtene i årene som kommer. Vi har i lengre tid arbeidet for å integrere Ulsteins designtankegang i en rekke RoPax-fartøy. Alle disse er blitt utstyrte med X-BOW-skrog, sier områdeansvarlig for Design & Solutions i Ulstein Group, Tore Ulstein.

- Designene våre på RoPax-fartøy er optimaliserte til markedsbehovene og vil bli bygd i serier for volummarkedet, sier Ulstein videre.

Et mulig land for skipsbygging er Kina.

- Vi har hatt selskap og site team i Shanghai og Ningbo i mange år, og våre medarbeidaere der har lang erfaring med systemintegrasjon og oppfølging på verftaene, sier Tore Ulstein. Han fortsetter:

- Mer enn halvparten av de mer enn 100 Ulstein-designede bygd utenfor Noreg har blitt bygd i Kina med oppfølgingsteam fra Ulstein på stedet. Vi har gode relasjonae til de kinesiske samarbeidspartnerne våre og er i dialog med flere verft om bygging av disse RoPax-fartøyene.

Ulstein har flere ganger tidligere designet volumserier, siste gang med en serie på opp til10 ekspedisjonscruiseskip for bygging i Kina. Med nordmenn og kinesere arbeidende side om side i selskapene våre i Kina, har vi en innsikt i begge kulturer som bidrar til å jevne ut språkbarrierer og kulturelle utfordringer som man finner i det internasjonale forretningslivet.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093