23948sdkhjf

Ulstein med X-BOW i ny «kompaktkonsept»-portefølje for RoPax

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Ulstein har nyutviklet flere X-BOW-design til bil- og passasjerferjer (RoPax-markedet). Porteføljen er utviklet frå selskapets  «kompaktkonsep» med kortere, bredere og mer saktegående designløsninger. Dette fører til høykapasitetsfartøy og mindre kostnadskrevende nybygg. Kompaktkonseptet gir økt konkurransekraft for slike skipsdesign ved at inntjeningen blir høyere som følge av redusert finansiell og operasjonell kost.

Les også: Color Line setter global miljøstandard

X-BOW er ett av Ulsteins bidrag til renere og mer bærekraftige skipsoperasjoner, og integrering av X-BOW på RoPax-fartøy er en naturlig designutvikling.

 

Mange RoPax-fartøy opererer under tøffe klimatiske forhold, som X-BOW-skipene oprinnelig ble utviklet for. Et X-BOW-skip som opererer med samme hastighet i de samme værforholdene vil ha mindre kraftforbruk enn et fartøy med konvensjonell baug. X-BOW er en skrogløsning som har blitt tatt i bruk innen en rekke ulike markedssegment, og fører til bedre sjøegenskaper, redusert fartstap og drivstofforbruk, og med det et redusert miljøfotavtrykk.

Sjøegenskapene til RoPax-skip er viktige for lasten og passasjerkomforten. I mange tilfelle vil bevegelsene i skipene gjøre at det må saktne farten. Dette vil da være utfordrende når det gjelder å holde rutetabellen. RoPax-skip med X-BOW vil derimot ikke behøve å redusere farten selv ved rimelig røft vær, noe som bidrar til å holde timetabellen. Dette er stadfestet med offshoreskip, der mer enn 90 skip allerede er i arbeid.

Les også: Color Hybrids jomfrutur utsatt

 

Kompaktkonseptet gir høyere fleksibilitet når det gjelder kjøretøylogistikken på skipene, en fleksibilitet som er høyt verdsatt av kundene i RoPax-industrien.

Framdriftssystemet til skipet kan bli planlagt ut fra operasjonsprofilen til skipet og den fastsatte timeplanen. Et mindre framdriftsanlegg vil gi lavere kapitalinvesteringer (CAPEX), mindre vedlikehold (OPEX) og redusert energiforbruk (VOYEX), noe som gjør skipsoperasjonene mer effektive. Videre, og like viktig, vil kraftforbruket gi en meir grønn profil for skipet og skipsoperasjonene.

 

Les også: Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

ULSTEIN ZED-løsningen kan også bli brukt på RoPax-skip for å oppnå nullutslipp i lengre perioder når skipet er i havn eller i sensitive område.

- RoPax er et segment i vekst og vi kommer til å se fornyelser av flåtene i årene som kommer. Vi har i lengre tid arbeidet for å integrere Ulsteins designtankegang i en rekke RoPax-fartøy. Alle disse er blitt utstyrte med X-BOW-skrog, sier områdeansvarlig for Design & Solutions i Ulstein Group, Tore Ulstein.

- Designene våre på RoPax-fartøy er optimaliserte til markedsbehovene og vil bli bygd i serier for volummarkedet, sier Ulstein videre.

Et mulig land for skipsbygging er Kina.

Les også: Color Hybrid levert fra Ulstein Verft

- Vi har hatt selskap og site team i Shanghai og Ningbo i mange år, og våre medarbeidaere der har lang erfaring med systemintegrasjon og oppfølging på verftaene, sier Tore Ulstein. Han fortsetter:

- Mer enn halvparten av de mer enn 100 Ulstein-designede bygd utenfor Noreg har blitt bygd i Kina med oppfølgingsteam fra Ulstein på stedet. Vi har gode relasjonae til de kinesiske samarbeidspartnerne våre og er i dialog med flere verft om bygging av disse RoPax-fartøyene.

Ulstein har flere ganger tidligere designet volumserier, siste gang med en serie på opp til10 ekspedisjonscruiseskip for bygging i Kina. Med nordmenn og kinesere arbeidende side om side i selskapene våre i Kina, har vi en innsikt i begge kulturer som bidrar til å jevne ut språkbarrierer og kulturelle utfordringer som man finner i det internasjonale forretningslivet.

 

Mer om: Ulstein Verft | X-BOW
Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Historisk industri-fasade til besvær

Vil ha hovedkontor for ferje-Norge

Næringslivsledere med fokus på klima

Nytt pumpesystem for oppdrettere

Verdiskaping fra sjømatnæringa har nådd 100 milliarder

ABB blir EICT-leverandør til verdens første «laksesmultring»

Nyhetsbrev

VIDEO: Fremskritt for Norges «mest moderne ishall»

Aker Solutions med storkontrakt

Skipsnavn til besvær

Kraftig tråler-sammenstøt

Solgt til Infront-X

Opp og ned for oppdrettsselskap

Fikk besøk av fiskeriministeren

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kjøkkenprodusent er konk

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Tre Hurtigruteskip blir hybride

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyansettelse hos iTec

Letteskjærende geometrier for radiusskjær utvider bruksområdet for brukere av CoroMill 331

Har du behov for å skifte/vende paller?

Åpent hus hos KITAMURA

Åpent hus hos Ravema Demosenter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Send til en kollega

0.168