23948sdkhjf

Ulstein med X-BOW i ny «kompaktkonsept»-portefølje for RoPax

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Ulstein har nyutviklet flere X-BOW-design til bil- og passasjerferjer (RoPax-markedet). Porteføljen er utviklet frå selskapets  «kompaktkonsep» med kortere, bredere og mer saktegående designløsninger. Dette fører til høykapasitetsfartøy og mindre kostnadskrevende nybygg. Kompaktkonseptet gir økt konkurransekraft for slike skipsdesign ved at inntjeningen blir høyere som følge av redusert finansiell og operasjonell kost.

Les også: SE BILDENE: Lossing av dekkutstyr til «Nexans Aurora»

X-BOW er ett av Ulsteins bidrag til renere og mer bærekraftige skipsoperasjoner, og integrering av X-BOW på RoPax-fartøy er en naturlig designutvikling.

 

Mange RoPax-fartøy opererer under tøffe klimatiske forhold, som X-BOW-skipene oprinnelig ble utviklet for. Et X-BOW-skip som opererer med samme hastighet i de samme værforholdene vil ha mindre kraftforbruk enn et fartøy med konvensjonell baug. X-BOW er en skrogløsning som har blitt tatt i bruk innen en rekke ulike markedssegment, og fører til bedre sjøegenskaper, redusert fartstap og drivstofforbruk, og med det et redusert miljøfotavtrykk.

Sjøegenskapene til RoPax-skip er viktige for lasten og passasjerkomforten. I mange tilfelle vil bevegelsene i skipene gjøre at det må saktne farten. Dette vil da være utfordrende når det gjelder å holde rutetabellen. RoPax-skip med X-BOW vil derimot ikke behøve å redusere farten selv ved rimelig røft vær, noe som bidrar til å holde timetabellen. Dette er stadfestet med offshoreskip, der mer enn 90 skip allerede er i arbeid.

Les også: «Nexans Aurora» er ankommet Ulstein

 

Kompaktkonseptet gir høyere fleksibilitet når det gjelder kjøretøylogistikken på skipene, en fleksibilitet som er høyt verdsatt av kundene i RoPax-industrien.

Framdriftssystemet til skipet kan bli planlagt ut fra operasjonsprofilen til skipet og den fastsatte timeplanen. Et mindre framdriftsanlegg vil gi lavere kapitalinvesteringer (CAPEX), mindre vedlikehold (OPEX) og redusert energiforbruk (VOYEX), noe som gjør skipsoperasjonene mer effektive. Videre, og like viktig, vil kraftforbruket gi en meir grønn profil for skipet og skipsoperasjonene.

 

Les også: Storblokker er satt sammen

ULSTEIN ZED-løsningen kan også bli brukt på RoPax-skip for å oppnå nullutslipp i lengre perioder når skipet er i havn eller i sensitive område.

- RoPax er et segment i vekst og vi kommer til å se fornyelser av flåtene i årene som kommer. Vi har i lengre tid arbeidet for å integrere Ulsteins designtankegang i en rekke RoPax-fartøy. Alle disse er blitt utstyrte med X-BOW-skrog, sier områdeansvarlig for Design & Solutions i Ulstein Group, Tore Ulstein.

- Designene våre på RoPax-fartøy er optimaliserte til markedsbehovene og vil bli bygd i serier for volummarkedet, sier Ulstein videre.

Et mulig land for skipsbygging er Kina.

Les også: Havvindskip ut av dokken

- Vi har hatt selskap og site team i Shanghai og Ningbo i mange år, og våre medarbeidaere der har lang erfaring med systemintegrasjon og oppfølging på verftaene, sier Tore Ulstein. Han fortsetter:

- Mer enn halvparten av de mer enn 100 Ulstein-designede bygd utenfor Noreg har blitt bygd i Kina med oppfølgingsteam fra Ulstein på stedet. Vi har gode relasjonae til de kinesiske samarbeidspartnerne våre og er i dialog med flere verft om bygging av disse RoPax-fartøyene.

Ulstein har flere ganger tidligere designet volumserier, siste gang med en serie på opp til10 ekspedisjonscruiseskip for bygging i Kina. Med nordmenn og kinesere arbeidende side om side i selskapene våre i Kina, har vi en innsikt i begge kulturer som bidrar til å jevne ut språkbarrierer og kulturelle utfordringer som man finner i det internasjonale forretningslivet.

 

Mer om: Ulstein Verft | X-BOW
Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Hukkelberg med nye båtmodeller

Ønsker å selge livsverket sitt

Vi tar sommerferie!

Kleven er konkurs

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Nyhetsbrev

Norsk tankskip ble kapret

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Tankskip grunnstøtte

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Avjørende dag for Kleven

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Skuffet etter møte med Kleven-eier

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

- Nå er det blodig alvor!

- Send meg et brev

Planlegger verdensledende hydrogenanlegg i Storbritannia

Kværner-kontrakt for resirkulering av plattformer

Kongsberg tildelt leveransekontrakter verdt 800 millioner kroner

Gir leverandører med gode arbeidsforhold konkurransefortrinn

Tråler-styrmann siktet for promille

- Vi trenger hjelp!

Regjeringen satser over 80 millioner på utslippsreduserende petroleumsteknologi

Aker Solutions forlenger storkontrakt

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Process Engineering Norge ønsker deg en god sommer

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Komplett pumpestasjon inkludert rensing av sjøvann

Økt kapasitetskrav for stansede deler på Swegon

LVD EasyForm til Stranda Stålindustri

Nye produkter fra ASI Automatikk

Reliability and High Connectivity!

Sohome signerer rammeavtale

Ny ordre fra Q-Meieriet til Process Engineering Norge AS

Release av frekvensomformere i nytt «slim» format

Spesialtilpassede Offshore Containere & Moduler

Genlab Tørkeovner - nøyaktige og effektive

På jakt etter parallell robotgriper?

Hydroscand produserer vaskeslanger

RS Components introduserer en ny datainnsamlingsenhet

Devlon® X100 er her!

Send til en kollega

0.157