23948sdkhjf

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ABB skal levere hydrogenbasert kraft- og fremdriftsløsning for et nybygd fartøy som skal operere på Rhône-elven i Frankrike.

Les også: Grønn teknologi- og eksportsuksess for ABB i Skien

Gjennom sin rolle i FLAGSHIPS styrker ABB sin rolle som den ledende leverandøren av hydrogenbasert brenselcelleteknologi. Det EU-finansierte initiativet jobber for å sjøsette kommersielle nullutslippsfartøy for innlands bruk og korte avstander til sjøs.

I regi av dette initiativet vil ABB levere en brenselcellebasert kraft- og fremdriftsløsning for en slepebåt. Den bygges for Compagnie Fluviale de Transport (CFT) med estimert levering i 2021. Med hydrogendrevne brenselceller fra fornybar energi vil hele energikjeden til fartøyet være utslippsfritt.

- CFT har vært en innovatør innenfor innenlands vannbasert transport i over 50 år. Å drive elvetransport på en bærekraftig måte er en ny utfordring, men det har blitt vitalt å kutte utslippene i Europas elver, spesielt i bykjernene. Med dette prosjektet sikter vi på å vise at utslippsfri drift er både oppnåelig og kommersielt gunstig, sier Matthieu Blanc, driftssjef i rederiet.

- Ved å ta en aktiv rolle i FLAGSHIPS-initiativet fortsetter ABB å flytte grenser for elektrifisering innen shipping, sier Peter Terwiesch, leder for Industrial Automation i ABB. – Som en av verdens ledende selskaper innen teknologi for bærekraftig transport er ABB dedikert til å utforme fremtidens maritime industri gjennom renere og mer energieffektive fartøy.

Les også: ABB med verdens første undervannskraftsystem

ABB har vært FLAGSHIPS-medlem siden starten i januar 2019 og jobbet tett med den finske forskningsorganisasjonen VTT og Ballard Power Systems Europe for å utvikle en 400kW brenselcelle til fartøy.

Prosjektets mål er å demonstrere at brenselceller er en praktisk og leverbar fremdriftsløsning for redere og verft som bygger mellomstore fartøy med kapasitet på over hundre passasjerer eller tilsvarende mengde i gods.

Når brenselcellen er installert, skal skipet etter planen i daglig drift. Det er lagt spesiell vekt på effektiv drivstoffylling for å unngå forsinkelser i ruteplanen. Prøveperioden vil derfor gi verdifull innsikt i optimalisering og utvikling av gode løsninger for fylling av drivstoff.

Med årlige utslipp på rundt 940 millioner tonn CO2 fra maritim transport øker presset på tiltak for å redusere forurensingen. FN-organisasjonen IMO (den internasjonale maritime organisasjonen) en har utviklet en strategi for å halvere klimagassutslippene fra skip innen 2050 basert på 2008-verdier.

Brenselcelleteknologi er ansett for å være en av de mest bærekraftige energiløsningene for å redusere maritime utslipp. Brenselceller omformer den kjemiske energien fra hydrogen til elektrisitet gjennom en elektromagnetisk reaksjon. Konverteringen gir strøm, varme og rent vann.

FLAGSHIPS-prosjektet er støttet av Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), et offentlig og privat partnerskap etablert under Europas Horizon 2020 rammeverk for å akselerere kommersialiseringen av teknologien for transport og energibruk. FCH JU består av Europakommisjonen, brenselcelle- og hydrogenindustrien representert av Hydrogen Europe, samt forskning og utvikling representert av Hydrogen Europe Research. I tillegg er LMG Marine, den norske klyngen NCE Maritime CleanTech og PersEE partnere involvert i CFT-prosjektet.

Mer om: ABB | elvebåt | FLAGSHIPS | Hydrogen
Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

«NorthConnect er lønnsomt»

Tror på dobling av landbasert oppdrett

IKM gjør enda et oppkjøp

Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Nyhetsbrev

Brønnbåt døpt sist helg

Kongen åpner Johan Sverdrup

Ukens vits: Sint på mamma

Fiskebåt fikk hjelp av helikopterrotorer

Kongsberg-teknologi skal redde folk fra å drukne

«Lance» satt seg fast i isen - igjen

To nye ferger skal designes i Norge

Brannårsak fortsatt ikke funnet

Prysmian skal lage kabler for Equinor

«Oppturen i norsk økonomi snart over»

Mange sysselsatte i oljeleverandørkjeden

Tråleren tømmes

Båt nummer to fra Hukkelberg Boats til Lerøy Aurora

"Lance" fortsetter innover isen

Savnet oppdrettsansatt er "antatt omkommet"

Mistet beinet – vant i retten

Kom seg løs fra isen

Nexans inngår rammeavtale for det amerikanske offshore vindmarkedet

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Svensk kunde får renovert to Jakobsen Planslibemaskiner

Snøkanonslange

TAON Hydraulikk har en ny webside på vei!

Hydroscand åpner ny avdeling

Tibnor utvider lengdeprogrammet for bjelker  

Heisbeslag

Partnering avtale med TESS Vest

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Julekampanje fra Hydac

Airlift velger Hansen Protection

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Vedlikehold av egne maskiner

Protech satser stort på metall

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Nye løsninger for drain gullies og fire walls på FPSOer

Månedens referanse – November 2019

Ameka har levert ny valsemaskin

Reduser kostbar nedetid med partikkelteller for oljekvalitet

Slik kan brannvernrapporten gi deg bedre økonomisk styring

Spilde Mek Verksted leverer oppgradert kjent landemerke

Rullebukker 5000 kg, elektrisk høydejustering

Julekampanje - Geka Bendicrop 50

Effektiv produksjonsflyt med KUKAs Mobile Plattform

Send til en kollega

0.224