23948sdkhjf

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ABB skal levere hydrogenbasert kraft- og fremdriftsløsning for et nybygd fartøy som skal operere på Rhône-elven i Frankrike.

Les også: Norge først i verden med helelektrisk oppdrettsanlegg for laks

Gjennom sin rolle i FLAGSHIPS styrker ABB sin rolle som den ledende leverandøren av hydrogenbasert brenselcelleteknologi. Det EU-finansierte initiativet jobber for å sjøsette kommersielle nullutslippsfartøy for innlands bruk og korte avstander til sjøs.

I regi av dette initiativet vil ABB levere en brenselcellebasert kraft- og fremdriftsløsning for en slepebåt. Den bygges for Compagnie Fluviale de Transport (CFT) med estimert levering i 2021. Med hydrogendrevne brenselceller fra fornybar energi vil hele energikjeden til fartøyet være utslippsfritt.

- CFT har vært en innovatør innenfor innenlands vannbasert transport i over 50 år. Å drive elvetransport på en bærekraftig måte er en ny utfordring, men det har blitt vitalt å kutte utslippene i Europas elver, spesielt i bykjernene. Med dette prosjektet sikter vi på å vise at utslippsfri drift er både oppnåelig og kommersielt gunstig, sier Matthieu Blanc, driftssjef i rederiet.

- Ved å ta en aktiv rolle i FLAGSHIPS-initiativet fortsetter ABB å flytte grenser for elektrifisering innen shipping, sier Peter Terwiesch, leder for Industrial Automation i ABB. – Som en av verdens ledende selskaper innen teknologi for bærekraftig transport er ABB dedikert til å utforme fremtidens maritime industri gjennom renere og mer energieffektive fartøy.

Les også: ABB vinner hybrid kraftordre for bærekraftig brønnbåt

ABB har vært FLAGSHIPS-medlem siden starten i januar 2019 og jobbet tett med den finske forskningsorganisasjonen VTT og Ballard Power Systems Europe for å utvikle en 400kW brenselcelle til fartøy.

Prosjektets mål er å demonstrere at brenselceller er en praktisk og leverbar fremdriftsløsning for redere og verft som bygger mellomstore fartøy med kapasitet på over hundre passasjerer eller tilsvarende mengde i gods.

Når brenselcellen er installert, skal skipet etter planen i daglig drift. Det er lagt spesiell vekt på effektiv drivstoffylling for å unngå forsinkelser i ruteplanen. Prøveperioden vil derfor gi verdifull innsikt i optimalisering og utvikling av gode løsninger for fylling av drivstoff.

Med årlige utslipp på rundt 940 millioner tonn CO2 fra maritim transport øker presset på tiltak for å redusere forurensingen. FN-organisasjonen IMO (den internasjonale maritime organisasjonen) en har utviklet en strategi for å halvere klimagassutslippene fra skip innen 2050 basert på 2008-verdier.

Brenselcelleteknologi er ansett for å være en av de mest bærekraftige energiløsningene for å redusere maritime utslipp. Brenselceller omformer den kjemiske energien fra hydrogen til elektrisitet gjennom en elektromagnetisk reaksjon. Konverteringen gir strøm, varme og rent vann.

FLAGSHIPS-prosjektet er støttet av Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), et offentlig og privat partnerskap etablert under Europas Horizon 2020 rammeverk for å akselerere kommersialiseringen av teknologien for transport og energibruk. FCH JU består av Europakommisjonen, brenselcelle- og hydrogenindustrien representert av Hydrogen Europe, samt forskning og utvikling representert av Hydrogen Europe Research. I tillegg er LMG Marine, den norske klyngen NCE Maritime CleanTech og PersEE partnere involvert i CFT-prosjektet.

Mer om: ABB | elvebåt | FLAGSHIPS | Hydrogen
Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Norsk tankskip ble kapret

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Tankskip grunnstøtte

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Nyhetsbrev

Avjørende dag for Kleven

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

- Nå er det blodig alvor!

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Planlegger verdensledende hydrogenanlegg i Storbritannia

- Send meg et brev

Skuffet etter møte med Kleven-eier

Kværner-kontrakt for resirkulering av plattformer

Kongsberg tildelt leveransekontrakter verdt 800 millioner kroner

Gir leverandører med gode arbeidsforhold konkurransefortrinn

- Vi trenger hjelp!

Tråler-styrmann siktet for promille

Regjeringen satser over 80 millioner på utslippsreduserende petroleumsteknologi

Aker Solutions forlenger storkontrakt

Rederi og kaptein bøtelegges etter Svalbard-havari

Verdens første nullutslipps lasteskip

VARD tildeler Hydroniq kontrakt på sjøvannkjølere

- Ingen vei utenom avlysning av OTD

Må slakte 750.000 laks

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Process Engineering Norge ønsker deg en god sommer

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Komplett pumpestasjon inkludert rensing av sjøvann

Økt kapasitetskrav for stansede deler på Swegon

LVD EasyForm til Stranda Stålindustri

Nye produkter fra ASI Automatikk

Reliability and High Connectivity!

Sohome signerer rammeavtale

Ny ordre fra Q-Meieriet til Process Engineering Norge AS

Release av frekvensomformere i nytt «slim» format

Spesialtilpassede Offshore Containere & Moduler

Genlab Tørkeovner - nøyaktige og effektive

På jakt etter parallell robotgriper?

Hydroscand produserer vaskeslanger

RS Components introduserer en ny datainnsamlingsenhet

Devlon® X100 er her!

Spesialproduserte fjærer fra Lesjøfors

Stene Stål Produkter har sommeråpent

Sterk etterpørsel etter CJC filtrering

Send til en kollega

0.172