23948sdkhjf

Sjekk dette vindskipet!

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det revolusjonerende nye båtdesignet VINDSKIP får hybrid-elektrisk framdrift fra STADT AS.

- Vindkraft som framdriftssystem på skip har svært høy fokus internasjonalt i dag . Om de nye klima- og miljømålene skal nås, er dette konseptet et svært viktig bidrag, sier Hallvard Slettevoll i teknologiselskapet STADT AS i Gjerdsvika.

Det spesielle skroget er utviklet og patentert av ingeniør Terje Lade i Ålesund, som har brukt flere år på utvikling og modelltester.

Dette designet er svært ulikt andre vindbaserte design, i og med at det faktisk ikke er basert på seil som må heises og opereres.

Her er det kun utformingen av selve skroget som i seg selv gjør at vinden drar skipet framover, så godt som uavhengig av vindretning.

Et trimaranskrog gjør sitt til at skipet får stabilitet og svært lite behov for ballast.

HYBRID-ELEKTRISK: STADT AS skal levere hybrid-elektrisk framdrift for det nye båtdesignet VINDSKIP. FOTO: STADT AS

Vind blir den største energikilden til skipets framdrift med over 50 prosent av trekk-kraften, men den er også kombinert med andre energikilder, som LNG-elektrisk og en batteripakke.  Her er det STADT Lean Propulsions system som skal drive propellen som et supplement til vindkrafen.  Miljøavtrykket blir redusert med så mye som 80 prosent om man sammenlikner med skip av liknende karakter brukt i dag.

Første og viktigeste  markedet for disse nye skipene, er til transport av store bil-laster fra personbilprodusenter i Tyskland etc. Forhandlinger med flere bilprodusenter er i gang om bygging av en serie av disse skipene.  Også andre typer bruksområder vil komme etter hvert.

VINDSKIP ble nylig nominert til GERMAN DESIGN AWARD 2020 .

STADT AS stiller ut på Nor-Shipping i Oslo  4.-7.- Juni.

  

Kilde: Pressemelding fra STADT AS
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Åpnet testanlegg for karbonfangst

Hydro varsler oppsigelser i Sverige

Kraner til besvær

Equinor forlenger helikopter-kontrakter

Plattform-skroting kan bli “big business»

Nyhetsbrev

Ble som nye igjen etter rehabilitering

Krise-april for Kongsberg Automotive

500 millionerskontrakt til Kongsberg

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i stål

Ukas vits: Dekknavn

Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Bygger arktisk tørrdokk

Kraftig nedgang i verdens råstålproduksjon

Smelteverk solgt

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Skal kutte 9000 stillinger

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Avblåser oljeoppkjøp

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Free Webinar: Gear Metrology

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Bodor fiberlaser fra Alvøen AS

R. STAHL TRANBERG med nye websider!

TPC Compact Flanges

Send til en kollega

0.156