23948sdkhjf

Sjekk dette vindskipet!

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det revolusjonerende nye båtdesignet VINDSKIP får hybrid-elektrisk framdrift fra STADT AS.

- Vindkraft som framdriftssystem på skip har svært høy fokus internasjonalt i dag . Om de nye klima- og miljømålene skal nås, er dette konseptet et svært viktig bidrag, sier Hallvard Slettevoll i teknologiselskapet STADT AS i Gjerdsvika.

Det spesielle skroget er utviklet og patentert av ingeniør Terje Lade i Ålesund, som har brukt flere år på utvikling og modelltester.

Dette designet er svært ulikt andre vindbaserte design, i og med at det faktisk ikke er basert på seil som må heises og opereres.

Her er det kun utformingen av selve skroget som i seg selv gjør at vinden drar skipet framover, så godt som uavhengig av vindretning.

Et trimaranskrog gjør sitt til at skipet får stabilitet og svært lite behov for ballast.

HYBRID-ELEKTRISK: STADT AS skal levere hybrid-elektrisk framdrift for det nye båtdesignet VINDSKIP. FOTO: STADT AS

Vind blir den største energikilden til skipets framdrift med over 50 prosent av trekk-kraften, men den er også kombinert med andre energikilder, som LNG-elektrisk og en batteripakke.  Her er det STADT Lean Propulsions system som skal drive propellen som et supplement til vindkrafen.  Miljøavtrykket blir redusert med så mye som 80 prosent om man sammenlikner med skip av liknende karakter brukt i dag.

Første og viktigeste  markedet for disse nye skipene, er til transport av store bil-laster fra personbilprodusenter i Tyskland etc. Forhandlinger med flere bilprodusenter er i gang om bygging av en serie av disse skipene.  Også andre typer bruksområder vil komme etter hvert.

VINDSKIP ble nylig nominert til GERMAN DESIGN AWARD 2020 .

STADT AS stiller ut på Nor-Shipping i Oslo  4.-7.- Juni.

  

Kilde: Pressemelding fra STADT AS
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kjøkkenprodusent er konk

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Nyhetsbrev

Tre Hurtigruteskip blir hybride

1

Alt klart for Aqua Nor

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Fisk på land avhengig av AGA

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

Ukens vits: Billig kjole

Ny elferge på Breviksambandet

Bedre for Endur

Økt fastlandseksport

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

- Må satse på havvind nå!

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Ny verdens største brønnbåt på vei

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Har laget torgboder – flere er interesserte

Wärtsilä blir ett selskap i Norge

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Mennesker og roboter hånd i hånd: Fornuftig bruk av HRC-løsninger

Send til en kollega

0.135