23948sdkhjf

Sjekk dette vindskipet!

Det revolusjonerende nye båtdesignet VINDSKIP får hybrid-elektrisk framdrift fra STADT AS.

- Vindkraft som framdriftssystem på skip har svært høy fokus internasjonalt i dag . Om de nye klima- og miljømålene skal nås, er dette konseptet et svært viktig bidrag, sier Hallvard Slettevoll i teknologiselskapet STADT AS i Gjerdsvika.

Det spesielle skroget er utviklet og patentert av ingeniør Terje Lade i Ålesund, som har brukt flere år på utvikling og modelltester.

Dette designet er svært ulikt andre vindbaserte design, i og med at det faktisk ikke er basert på seil som må heises og opereres.

Her er det kun utformingen av selve skroget som i seg selv gjør at vinden drar skipet framover, så godt som uavhengig av vindretning.

Et trimaranskrog gjør sitt til at skipet får stabilitet og svært lite behov for ballast.

HYBRID-ELEKTRISK: STADT AS skal levere hybrid-elektrisk framdrift for det nye båtdesignet VINDSKIP. FOTO: STADT AS

Vind blir den største energikilden til skipets framdrift med over 50 prosent av trekk-kraften, men den er også kombinert med andre energikilder, som LNG-elektrisk og en batteripakke.  Her er det STADT Lean Propulsions system som skal drive propellen som et supplement til vindkrafen.  Miljøavtrykket blir redusert med så mye som 80 prosent om man sammenlikner med skip av liknende karakter brukt i dag.

Første og viktigeste  markedet for disse nye skipene, er til transport av store bil-laster fra personbilprodusenter i Tyskland etc. Forhandlinger med flere bilprodusenter er i gang om bygging av en serie av disse skipene.  Også andre typer bruksområder vil komme etter hvert.

VINDSKIP ble nylig nominert til GERMAN DESIGN AWARD 2020 .

STADT AS stiller ut på Nor-Shipping i Oslo  4.-7.- Juni.

  

Kilde: Pressemelding fra STADT AS

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063