23948sdkhjf

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Norges største fergesamband, Moss-Horten, skal elektrifiseres fra 2021. Fergen skal utstyres med den største batteripakken som hittil er installert på en tilsvarende ferge. Vannkjølte batterier gjør det mulig med rekordhøy ladeeffekt og reduserer batterikostnaden.

Les også: Ny "vind-kontrakt" for IKM

Moss–Horten transporterer årlig 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende over Oslofjorden. Bastø Fosen skal i første omgang elektrifisere den nye fergen som er under bygging i disse dager, og skal gå inn som en av de fem ferger som trafikkerer Moss-Horten-strekningen. Batteripakken om bord leveres av Siemens, og får en kapasitet på mer enn 4200 kWh. Den nye fergen som skal settes i rute januar 2021. Dette blir verdens største batteriferge som bygges for hel-elektrisk drift.

– Dette blir den største batteripakken som noen gang er levert til en norsk ferge av denne dimensjonen, sier Ketil Aagesen. Pakken tilsvarer i overkant av 100 Nissan Leaf (40kWt).

–Dette blir også første gang vi tar i bruk en ladeløsning med såpass høy ladeeffekt. Denne fergen har et rutemønster som krever at vi lader med dobbelt så høy effekt som normalt. Det er med andre ord svært store mengder strøm som skal over i batteriene på kort tid, fortsetter han.

Fergen vil lades høyspent med opptil 7,2 megawatt (7200 kW), noe som setter store krav til batteriene om bord. Med såpass høy ladeeffekt over kort tid, utvikles det mye varme i batteriene.

Les også: Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

– Dette betyr at man enten må ha mange batterier for å fordele varmen, eller må kjøle ned batteriene. For å holde kostnadene nede og unngå for mange batterier har vi utviklet en vannkjølt løsning som kjøler ned batteriene til et optimalt nivå, sier Aagesen.

Batteriene skal produseres på Siemens nye batterifabrikk i Trondheim som ble åpnet av Statsminister Erna Solberg i januar i år. Den heldigitale og robotiserte produksjonslinjen har kapasitet til å produsere oppimot 300 MWt i året.

Adm. direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen legger vekt på Siemens’ erfaring og soliditet for å sikre en god teknisk løsning og en trygg overgang til batteridrift.

– Siemens har tilbudt en konkurransedyktig teknisk løsning som garanterer og trygger gjennomføring av dette batteri elektriske teknologiskiftet for oss i Bastø Fosen, sier Lund.

Les også: Først i verden med høyspent ferjelading

I første omgang blir det lademuligheter kun på Horten-siden, derfor kommer fergen til å kjøre elektrisk ca 65 % av tiden i påvente av lademuligheter på kaia i Moss. Når en ladestasjon kommer på plass i Moss, kommer fergen til å kjøre 100 % elektrisk.

Sammenlignet med en konvensjonell ferje sparer en elektrisk ferge med batterier CO2-utslipp tilsvarende 3400 nye bensinbiler*) viser beregninger som er gjort av Enova og Bastø Fosen. Enova støtter klimaprosjektet med i overkant av 31 millioner kroner.

Enkle beregninger fra Siemens viser at det er om lag 2.300 ferger globalt, hvor 1.300 av disse er eldre enn 25 år. Elektrifiseres alle disse kan det spare 4 millioner tonn CO2.

– Hvis vi går ut ifra at både driftsmønster og størrelse på disse fergene er lik de norske, så vil en elektrifisering av disse bidra til en samlet reduksjon på 1,3 millioner tonn diesel, og nesten 4 millioner tonn CO2, sier Aagesen i Siemens.

Les også: Fra Siemens til Nortura

– Skal det grønne skiftet kunne iverksettes global, bør andre lands myndigheter se til Norge – skarpe krav fra myndighetene til lav, eller nullutslipp på ferger fungerer, fortsetter Aagesen.

I 2015 presenterte Bellona og Siemens en studie som konkluderte med at det vil være lønnsomt å skifte ut 70 prosent av fergene i Norge, tilsvarende 84 ferger, til enten batteri- eller hybriddrift.

Aagesen påpeker at ferger er en perfekt match for fornybar energi.

– 84 batteriferger krever ikke mer kraft enn den årlige energiproduksjonen fra 24 vindturbiner, sier han.

Les også: ABB lanserer Onboard Microgrid for optimalisert energieffektivitet for mindre fartøy

I tillegg viser studien at en overgang til batteri- eller hybrid-drift på norske ferger, vil gi store miljømessige gevinster. Reduksjon i CO2 utslipp er beregnet til 300.000 tonn. Det tilsvarer ni prosent av de totale utslippene til innenriks sjøfart.

* Beregningen er basert på en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12 140 km/år (jf. SSB) og gjennomsnittlig klimagassutslipp på 94 gram per kjørte kilometer for bensinbiler solgt i 2018 (jf. OFV)

Fakta:

  • Verdens største batteriferge som bygges for hel-elektrisk drift
  • Siemens nye batterifabrikk i Trondheim skal levere den 4,3 MWt store batteripakken
  • Hurtiglades høyspent opptil 7200kW
  • Kapasitet på 200 personbiler og opp til 24 vogntog
  • En elektrisk ferge med batterier sparer CO2-utslipp tilsvarende 3400 nye bensinbiler
  • Moss-Horten er Norges største fergesamband, og opereres av BastøFosen
  • Moss-Horten frakter årlig ca. 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner passasjerer
  • BastøFosen disponerer 6 ferger, hvorav 5 i daglig drift og en i reserve. Alle ferger har en kapasitet på 200 personbilenheter og 600 personer.
Kilde: Pressemelding fra Siemens
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kjøkkenprodusent er konk

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Tre Hurtigruteskip blir hybride

Nyhetsbrev

1

Alt klart for Aqua Nor

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

Ukens vits: Billig kjole

Fisk på land avhengig av AGA

Ny elferge på Breviksambandet

Økt fastlandseksport

Bedre for Endur

- Må satse på havvind nå!

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Ny verdens største brønnbåt på vei

Har laget torgboder – flere er interesserte

Wärtsilä blir ett selskap i Norge

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: Ammoniak triplex stempel pumpe tetning

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Mennesker og roboter hånd i hånd: Fornuftig bruk av HRC-løsninger

RS Components får utmerkelse av TDK-Lambdas

Besøk Kaeser Kompressorer under Aqua Nor

RS Components introduserer brukervennlige oscilloskoper fra Tektronix for ...

Send til en kollega

1.347