23948sdkhjf

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Norges største fergesamband, Moss-Horten, skal elektrifiseres fra 2021. Fergen skal utstyres med den største batteripakken som hittil er installert på en tilsvarende ferge. Vannkjølte batterier gjør det mulig med rekordhøy ladeeffekt og reduserer batterikostnaden.

Les også: Ble kåret til smarteste industribedrift

Moss–Horten transporterer årlig 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende over Oslofjorden. Bastø Fosen skal i første omgang elektrifisere den nye fergen som er under bygging i disse dager, og skal gå inn som en av de fem ferger som trafikkerer Moss-Horten-strekningen. Batteripakken om bord leveres av Siemens, og får en kapasitet på mer enn 4200 kWh. Den nye fergen som skal settes i rute januar 2021. Dette blir verdens største batteriferge som bygges for hel-elektrisk drift.

– Dette blir den største batteripakken som noen gang er levert til en norsk ferge av denne dimensjonen, sier Ketil Aagesen. Pakken tilsvarer i overkant av 100 Nissan Leaf (40kWt).

–Dette blir også første gang vi tar i bruk en ladeløsning med såpass høy ladeeffekt. Denne fergen har et rutemønster som krever at vi lader med dobbelt så høy effekt som normalt. Det er med andre ord svært store mengder strøm som skal over i batteriene på kort tid, fortsetter han.

Fergen vil lades høyspent med opptil 7,2 megawatt (7200 kW), noe som setter store krav til batteriene om bord. Med såpass høy ladeeffekt over kort tid, utvikles det mye varme i batteriene.

Les også: Ny "vind-kontrakt" for IKM

– Dette betyr at man enten må ha mange batterier for å fordele varmen, eller må kjøle ned batteriene. For å holde kostnadene nede og unngå for mange batterier har vi utviklet en vannkjølt løsning som kjøler ned batteriene til et optimalt nivå, sier Aagesen.

Batteriene skal produseres på Siemens nye batterifabrikk i Trondheim som ble åpnet av Statsminister Erna Solberg i januar i år. Den heldigitale og robotiserte produksjonslinjen har kapasitet til å produsere oppimot 300 MWt i året.

Adm. direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen legger vekt på Siemens’ erfaring og soliditet for å sikre en god teknisk løsning og en trygg overgang til batteridrift.

– Siemens har tilbudt en konkurransedyktig teknisk løsning som garanterer og trygger gjennomføring av dette batteri elektriske teknologiskiftet for oss i Bastø Fosen, sier Lund.

Les også: Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

I første omgang blir det lademuligheter kun på Horten-siden, derfor kommer fergen til å kjøre elektrisk ca 65 % av tiden i påvente av lademuligheter på kaia i Moss. Når en ladestasjon kommer på plass i Moss, kommer fergen til å kjøre 100 % elektrisk.

Sammenlignet med en konvensjonell ferje sparer en elektrisk ferge med batterier CO2-utslipp tilsvarende 3400 nye bensinbiler*) viser beregninger som er gjort av Enova og Bastø Fosen. Enova støtter klimaprosjektet med i overkant av 31 millioner kroner.

Enkle beregninger fra Siemens viser at det er om lag 2.300 ferger globalt, hvor 1.300 av disse er eldre enn 25 år. Elektrifiseres alle disse kan det spare 4 millioner tonn CO2.

– Hvis vi går ut ifra at både driftsmønster og størrelse på disse fergene er lik de norske, så vil en elektrifisering av disse bidra til en samlet reduksjon på 1,3 millioner tonn diesel, og nesten 4 millioner tonn CO2, sier Aagesen i Siemens.

Les også: Fra Siemens til Nortura

– Skal det grønne skiftet kunne iverksettes global, bør andre lands myndigheter se til Norge – skarpe krav fra myndighetene til lav, eller nullutslipp på ferger fungerer, fortsetter Aagesen.

I 2015 presenterte Bellona og Siemens en studie som konkluderte med at det vil være lønnsomt å skifte ut 70 prosent av fergene i Norge, tilsvarende 84 ferger, til enten batteri- eller hybriddrift.

Aagesen påpeker at ferger er en perfekt match for fornybar energi.

– 84 batteriferger krever ikke mer kraft enn den årlige energiproduksjonen fra 24 vindturbiner, sier han.

Les også: ABB lanserer Onboard Microgrid for optimalisert energieffektivitet for mindre fartøy

I tillegg viser studien at en overgang til batteri- eller hybrid-drift på norske ferger, vil gi store miljømessige gevinster. Reduksjon i CO2 utslipp er beregnet til 300.000 tonn. Det tilsvarer ni prosent av de totale utslippene til innenriks sjøfart.

* Beregningen er basert på en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12 140 km/år (jf. SSB) og gjennomsnittlig klimagassutslipp på 94 gram per kjørte kilometer for bensinbiler solgt i 2018 (jf. OFV)

Fakta:

  • Verdens største batteriferge som bygges for hel-elektrisk drift
  • Siemens nye batterifabrikk i Trondheim skal levere den 4,3 MWt store batteripakken
  • Hurtiglades høyspent opptil 7200kW
  • Kapasitet på 200 personbiler og opp til 24 vogntog
  • En elektrisk ferge med batterier sparer CO2-utslipp tilsvarende 3400 nye bensinbiler
  • Moss-Horten er Norges største fergesamband, og opereres av BastøFosen
  • Moss-Horten frakter årlig ca. 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner passasjerer
  • BastøFosen disponerer 6 ferger, hvorav 5 i daglig drift og en i reserve. Alle ferger har en kapasitet på 200 personbilenheter og 600 personer.
Kilde: Pressemelding fra Siemens
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Sikret seg enda en kontrakt

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Nyhetsbrev

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Enda en båt for Grieg Seafood

Besøksrekord på Nor-Shipping

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

Ford vil ha 100% fornybar energi i alle fabrikker

Ny stor RAS-kontrakt for AquaOptima

Avhørte mannskapet på uhellsskipet

Norsk skip står i brann

Bergen havn først i Norge med eget bunkringsskip for LNG

Moen Marin bygger hybrid-katamaran

EU stopper gigantisk stålfusjon

Stor LNG-avtale med Hurtigruten

Legger ned grunnsteinen på Stord i dag

Byggmarkedets grønneste legering?

Dokk og fartøy undersøkt

Samarbeid om notbøteri

Betydelig kontrakt til Rosenberg

Borg Havn vil fremme fangst og bruk av CO2

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networks

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Kompakt vakuumenhet fra SIHI

RS Components lanserer USB- og AV-kabler fra RS PRO

Containerinnredning med HMS-fokus fra Nordic Steel.

Send til en kollega

0.188