23948sdkhjf

Dåp for Kystverkets grønne flaggskip

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Onsdag 8. mai ble kystverkets nyeste flåtetilvekst – OV Ryvingen – døpt i Ålesund. Hybridskipet er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted.

Les også: Blir liggende til neste sommer

OV Ryvingen har en batterikapasitet som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag kun på batteridrift.

Med ordene «må hell og lykke følge deg og ditt mannskap» døpte gudmor Anita Christoffersen, avdelingsdirektør ved kystseksjonen i Samferdselsdepartementet, i dag Kystverkets nyeste fartøy –   hybridskipet OV Ryvingen. Dåpen fant sted i Ålesund. OV Ryvingen er et multifunksjonelt fartøy, som betyr at det skal utføre alle typer tjenester langs kysten, fra vedlikehold av merker og lykter, via nymerking av farleder, til å være en ressurs i forbindelse med oljevernaksjoner og annen opprydding.

– Denne typen fartøy er spesielt tilpasset de utfordrende oppgavene som Kystverket har. De fungerer svært godt innen vedlikeholdsarbeid og oljevern langs den krevende kysten vi har i Norge. I praksis gjør de nye fartøyene oss enda bedre i stand til å utføre de viktige samfunnsoppgavene vi er satt til.

- De nye fartøyene representerer også et kjempeløft med tanke på arbeidsforhold for dem som har fartøyene som sin arbeidsplass, sier kystdirektør Einar Vik Arset. 

Les også: Større mulighet for at «Nortghuider» blir liggende

OV Ryvingen er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted. Det et hybridskip med flere innovative løsninger som bidrar til redusert energibruk – blant annet verdens første permanentmagnet azipull-propeller, en stor «termos» som bruker varme fra hovedmotoren til varmegjenvinning, og et avansert energistyringssystem.

HYBRID: Slik ser Kystverkets nye hybridskip - OV Ryvingen - ut. Her har blant annet Rolls-Royce Marine, Heimli Ship Design, og Fitjar Mek. Verksted bidratt. FOTO: KYSTVERKET

I november 2018 vant Rolls-Royce Marine og Kystverket den internasjonale prisen «The Motorship Award» for OV Ryvingen og Kystverkets fartøysfornyingsprogram. – OV Ryvingen har en batteripakke på hele tre MWh, noe som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag på kun batteridrift. I tillegg kan vi benytte landstrøm der det er tilgjengelig, og kan ligge til kai på batteridrift i opptil et døgn for å ha et havneopphold som er støy- og utslippsfritt. Så her har vi med andre ord fått på plass et grønt flaggskip for Kystverket, smiler kystdirektør Arset.

Rolls-Royce Marine har beregnet at OV Ryvingens klimagassutslipp vil minimum være 35 prosent lavere enn utslippene til Kystverkets første multifunksjonsfartøy OV Utvær, som ble overlevert i 2012. Reduksjonen kan komme helt ned i 84 prosent dersom landstrøm blir tilgjengelig i alle havner OV Ryvingen anløper.

OV Ryvingen er det fjerde fartøyet i henhold til fartøysfornyingsplanen til Kystverket. Tidligere har Kystverket fått OV Utvær (2012), OV Skomvær (2013) og OV Bøkfjord (2016). De to førstnevnte ble levert av Fitjar mekaniske verksted (FMV) i Hordaland, mens sistnevnte ble levert av danske Hvide Sande Shipyard. Kystverkets neste fartøy, som blir en kopi av OV Ryvingen, er allerede under prosjektering. Det skal bygges ved FMV, og den foreløpige planen er at skal det overleveres Kystverket høsten 2020. Nybygget skal hete OV Hekkingen.

Kilde: Pressemelding fra Kystverket
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Økonomisk krise for Havyard-verft

2018 ble tøft for Kleven Verft

Sikret seg to kontrakter

Verdensledende innen komposittdesign

Ukens vits: Sydentur

Elektriske ferjer blir forsinket

Nyhetsbrev

IKM fikk stor driftsinspeksjonskontrakt

Falt fem meter – alvorlig skadet

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Verft må ha ryddeplaner

Tildeler inspeksjonstjenester for 3,5 milliarder kroner

Brødrene Dahl og Optimera samles i felles konsern

USA vil etterforske norske lakseoppdrettere

Frykter Brexit

Godkjenner utbygging av Tor II-feltet

Legger ned i Norge – ansatte mister jobbene

Får seile hele året

Mulig slavearbeid i fiskeindustrien

Smell for Salmar

Nominert til tech-pris

Mest attraktiv for ingeniører

Kinesisk stålgigant kjøper British Steel

Satte ny sleperekord

Rekordutslipp av CO2 i fjor

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny hoveddistributør i Norge for for Europafilter AB

Strømmen Dreieverksted resertifisert som Miljøfyrtårn

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Spindelreparasjon

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

Send til en kollega

0.18