23948sdkhjf

Dåp for Kystverkets grønne flaggskip

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Onsdag 8. mai ble kystverkets nyeste flåtetilvekst – OV Ryvingen – døpt i Ålesund. Hybridskipet er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted.

Les også: Større mulighet for at «Nortghuider» blir liggende

OV Ryvingen har en batterikapasitet som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag kun på batteridrift.

Med ordene «må hell og lykke følge deg og ditt mannskap» døpte gudmor Anita Christoffersen, avdelingsdirektør ved kystseksjonen i Samferdselsdepartementet, i dag Kystverkets nyeste fartøy –   hybridskipet OV Ryvingen. Dåpen fant sted i Ålesund. OV Ryvingen er et multifunksjonelt fartøy, som betyr at det skal utføre alle typer tjenester langs kysten, fra vedlikehold av merker og lykter, via nymerking av farleder, til å være en ressurs i forbindelse med oljevernaksjoner og annen opprydding.

– Denne typen fartøy er spesielt tilpasset de utfordrende oppgavene som Kystverket har. De fungerer svært godt innen vedlikeholdsarbeid og oljevern langs den krevende kysten vi har i Norge. I praksis gjør de nye fartøyene oss enda bedre i stand til å utføre de viktige samfunnsoppgavene vi er satt til.

- De nye fartøyene representerer også et kjempeløft med tanke på arbeidsforhold for dem som har fartøyene som sin arbeidsplass, sier kystdirektør Einar Vik Arset. 

Les også: Kan bli liggende en vinter til

OV Ryvingen er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted. Det et hybridskip med flere innovative løsninger som bidrar til redusert energibruk – blant annet verdens første permanentmagnet azipull-propeller, en stor «termos» som bruker varme fra hovedmotoren til varmegjenvinning, og et avansert energistyringssystem.

HYBRID: Slik ser Kystverkets nye hybridskip - OV Ryvingen - ut. Her har blant annet Rolls-Royce Marine, Heimli Ship Design, og Fitjar Mek. Verksted bidratt. FOTO: KYSTVERKET

I november 2018 vant Rolls-Royce Marine og Kystverket den internasjonale prisen «The Motorship Award» for OV Ryvingen og Kystverkets fartøysfornyingsprogram. – OV Ryvingen har en batteripakke på hele tre MWh, noe som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag på kun batteridrift. I tillegg kan vi benytte landstrøm der det er tilgjengelig, og kan ligge til kai på batteridrift i opptil et døgn for å ha et havneopphold som er støy- og utslippsfritt. Så her har vi med andre ord fått på plass et grønt flaggskip for Kystverket, smiler kystdirektør Arset.

Rolls-Royce Marine har beregnet at OV Ryvingens klimagassutslipp vil minimum være 35 prosent lavere enn utslippene til Kystverkets første multifunksjonsfartøy OV Utvær, som ble overlevert i 2012. Reduksjonen kan komme helt ned i 84 prosent dersom landstrøm blir tilgjengelig i alle havner OV Ryvingen anløper.

OV Ryvingen er det fjerde fartøyet i henhold til fartøysfornyingsplanen til Kystverket. Tidligere har Kystverket fått OV Utvær (2012), OV Skomvær (2013) og OV Bøkfjord (2016). De to førstnevnte ble levert av Fitjar mekaniske verksted (FMV) i Hordaland, mens sistnevnte ble levert av danske Hvide Sande Shipyard. Kystverkets neste fartøy, som blir en kopi av OV Ryvingen, er allerede under prosjektering. Det skal bygges ved FMV, og den foreløpige planen er at skal det overleveres Kystverket høsten 2020. Nybygget skal hete OV Hekkingen.

Kilde: Pressemelding fra Kystverket
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Boa sikret seg kontrakt

Fall i oljeproduksjonen

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus

- Kina overrasker

Varsler permitteringer i Årdal

Ytterligere stål-toll fra USA

Nyhetsbrev

"Brannferja" gikk på diesel

Harrier-eiere får millionbot

Fiskebåt grunnstøtte

Det bores som aldri før

Nye kystruteskip blir forsinket

Ukas vits: Parkeringsproblemer

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

-Tviler på at Hywind blir lønnsom

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kongsberg-kontrakt med Shell

Bedring, men taper fortsatt penger

Brann i ferje

Mulig storkontrakt

Investerer i utbygging av Hywind Tampen

Krevende, men økende omsetning for leverandørene

Kostnadsendring i prosjekter på norsk sokkel

Fornybar-næringen vokser kraftig

Arbeidsulykke hos Aker Solutions

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Se alle Bedriftenes egne nyheter

SEW-EURODRIVE AS åpner servicesenter i Trondheim

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Indexer/rundbord med servostyring!

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

NYHET - Fluke Ti300+ IR-kamera

Besøk oss på OTD 2019

Bahco kommer til OTD

TTP SEALS deltar på OTD i Stavanger

Møt Bahco på Bygg Reis Deg

Send til en kollega

0.206