23948sdkhjf

Dåp for Kystverkets grønne flaggskip

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Onsdag 8. mai ble kystverkets nyeste flåtetilvekst – OV Ryvingen – døpt i Ålesund. Hybridskipet er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted.

Les også: Fraktet mindre fisk – får mindre i støtte

OV Ryvingen har en batterikapasitet som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag kun på batteridrift.

Med ordene «må hell og lykke følge deg og ditt mannskap» døpte gudmor Anita Christoffersen, avdelingsdirektør ved kystseksjonen i Samferdselsdepartementet, i dag Kystverkets nyeste fartøy –   hybridskipet OV Ryvingen. Dåpen fant sted i Ålesund. OV Ryvingen er et multifunksjonelt fartøy, som betyr at det skal utføre alle typer tjenester langs kysten, fra vedlikehold av merker og lykter, via nymerking av farleder, til å være en ressurs i forbindelse med oljevernaksjoner og annen opprydding.

– Denne typen fartøy er spesielt tilpasset de utfordrende oppgavene som Kystverket har. De fungerer svært godt innen vedlikeholdsarbeid og oljevern langs den krevende kysten vi har i Norge. I praksis gjør de nye fartøyene oss enda bedre i stand til å utføre de viktige samfunnsoppgavene vi er satt til.

- De nye fartøyene representerer også et kjempeløft med tanke på arbeidsforhold for dem som har fartøyene som sin arbeidsplass, sier kystdirektør Einar Vik Arset. 

Les også: Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

OV Ryvingen er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted. Det et hybridskip med flere innovative løsninger som bidrar til redusert energibruk – blant annet verdens første permanentmagnet azipull-propeller, en stor «termos» som bruker varme fra hovedmotoren til varmegjenvinning, og et avansert energistyringssystem.

HYBRID: Slik ser Kystverkets nye hybridskip - OV Ryvingen - ut. Her har blant annet Rolls-Royce Marine, Heimli Ship Design, og Fitjar Mek. Verksted bidratt. FOTO: KYSTVERKET

I november 2018 vant Rolls-Royce Marine og Kystverket den internasjonale prisen «The Motorship Award» for OV Ryvingen og Kystverkets fartøysfornyingsprogram. – OV Ryvingen har en batteripakke på hele tre MWh, noe som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag på kun batteridrift. I tillegg kan vi benytte landstrøm der det er tilgjengelig, og kan ligge til kai på batteridrift i opptil et døgn for å ha et havneopphold som er støy- og utslippsfritt. Så her har vi med andre ord fått på plass et grønt flaggskip for Kystverket, smiler kystdirektør Arset.

Rolls-Royce Marine har beregnet at OV Ryvingens klimagassutslipp vil minimum være 35 prosent lavere enn utslippene til Kystverkets første multifunksjonsfartøy OV Utvær, som ble overlevert i 2012. Reduksjonen kan komme helt ned i 84 prosent dersom landstrøm blir tilgjengelig i alle havner OV Ryvingen anløper.

OV Ryvingen er det fjerde fartøyet i henhold til fartøysfornyingsplanen til Kystverket. Tidligere har Kystverket fått OV Utvær (2012), OV Skomvær (2013) og OV Bøkfjord (2016). De to førstnevnte ble levert av Fitjar mekaniske verksted (FMV) i Hordaland, mens sistnevnte ble levert av danske Hvide Sande Shipyard. Kystverkets neste fartøy, som blir en kopi av OV Ryvingen, er allerede under prosjektering. Det skal bygges ved FMV, og den foreløpige planen er at skal det overleveres Kystverket høsten 2020. Nybygget skal hete OV Hekkingen.

Kilde: Pressemelding fra Kystverket
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

Nyhetsbrev

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Brann hos Hydro Sunndal

Fiskebåt kjørte rett i brygge

SSB: Sterke investeringstall

DOF Subsea vant kontrakter

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

Har funnet erstatningsverft

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Gir bonus til alle ansatte

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Send til en kollega

0.14