23948sdkhjf

KS krever ekstra klima-millioner

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Omleggingen til miljøvennlige og fossilfrie busser og ferger gir store merkostnader. Nå vil KS at regjeringen bidrar med midler til økte driftskostnader.

Det skriver NTB.

Les også: Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

I et møte med regjeringen onsdag vil KS derfor kreve at regjeringen legger på bordet 500 millioner kroner ekstra til de økte driftskostnadene, skriver Kommunal Rapport. 

KS har utarbeidet en samlet oversikt over hvor mye klimavennlig kollektivtransport fylkeskommunene har innført og vedtatt å innføre, samt hvor mye kostnadene øker ved å velge utslippsfrie busser og båter.

– Vi har nå fått dokumentert at fylkene som leder an i det grønne skiftet får store utgiftsøkninger. Når fylkene bidrar sterkt til å nå nasjonale mål om fossilfri kollektivtrafikk i 2025, må også rikspolitikerne være med å betale merkostnadene, sier KS-leder Gunn Marit Helgesen.

Rapporten, som er utarbeidet av Menon Economics og Transportøkonomisk Institutt (TØI) på oppdrag fra KS, viser at fylkeskommunenes årlige merkostnader bare til å drifte fossilfrie busser og ferjer er 200 millioner kroner i 2019. Det øker til 500 millioner årlig i 2025.

 

Mer om: Klima | KS | millioner
Kilde: NTB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Et vrak til besvær

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Revisjonscontainere til Equinor

Sjekk dette vindskipet!

11 600 tonn død laks i nord

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Massedød og milliardtap

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

7000 Ford-ansatte må gå

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Send til en kollega

0.155