23948sdkhjf

Jobbet ulovlig mye for å få ferdig fregatten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Fem måneder etter kollisjonen i Øygarden, ble fregatten KNM «Helge Ingstad» satt på vannet igjen onsdag.

Les også: ”Helge Ingstad”-kran skal redde tråler i Tromsø

Sjøforsvaret sa da fregatten kom til havn ved Haakonsvern at det skulle gå seks uker før fartøyet igjen kunne være på vannet. Tirsdag kveld ble forberedelsene til dette satt i gang, og onsdag var fregatten igjen på vannet. NRK melder at man tidlig onsdag morgen startet med å ballastere lekteren og bringe fregatten ned i vannet slik at den kunne flyte selv. Onsdag kunne man se at fregatten fløt for egen maskin.

Men har hatt sin pris å få den på vannet innen seks uker, skal vi tro Bergens Tidende (BT). Avisa har avdekket at arbeidere har jobbet ulovlig mye for å få fregatten sjøsatt innen de seks ukene.

PÅ VANNET IGJEN: En noe rusten KNM "Helge Ingstad" på vannet igjen. FOTO: FORSVARET

Det skal være tetting av skroget med det store hullet som skal ha ført til at mange av arbeiderne har jobbet mer enn det som er tillatt. BT skriver at de sitter på dokumentasjon som tilsier at enkelte arbeidere har jobbet 11 timer om dagen – seks dager i uka.

Les også: «Hovedårsakene til fregattulykken fortsatt uavklart»

Det er OneCo som har fått oppdraget fra Forsvaret med å sette i stand KNM «Helge Ingstad». Dette selskapet har igjen leid inn personal fra Adecco, og Adecco innrømmer overfor BT at det har vært mye j obbing på fregatten.

Kjell Olsen i OneCo Safe Yards sier til BT det har vært krevende å holde oversikten over hvor lenge hver enkelt jobber. BT sitter på informasjon om at enkelte arbeidere har jobbet mer enn 70 timer pr uke. Olsen sier til avisa at det ikke skal jobbes mer enn 54 timer pr uke på prosjektet og mener arbeid ut over det skyldes at ansatte har lurt seg til å jobbe mer enn de har lov til.

På den ene siden av fartøyet kan man se at at det er sveiset på flere stålplater som dekker over det store hullet som oppsto etter kollisjonen med «Sola» TS 8. november i fjor. Flengen var på 45 meter, og den er nå tettet med påsveisede stålplater.

Tetningen – mange av dem under vann – ser ut til å fungere godt utover onsdagen. Om noen dager skal fregatten i tørrdokken på Haakonsvern for videre reparasjon og kartlegging av skadeomfanget om bord.

Les også: SE VIDEO: Mye kjent i Havarikommisjonens rapport

I etterkant av dette vil det så foreligge en tilstandsrapport, som vil være avgjørende for om KNM «Helge Ingstad» kan settes i stand igjen eller ikke. Den rapporten skal være ferdig før sommeren.

 

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ferje grunnstøtte

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Fikk Equinor-kontrakt på Hywind Tampen

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Nå skal litium også resirkuleres

Nyhetsbrev

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Salg av bedrift gjør ansatte urolige

«NorthConnect er lønnsomt»

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Tror på dobling av landbasert oppdrett

Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

IKM gjør enda et oppkjøp

Kongen åpner Johan Sverdrup

Brønnbåt døpt sist helg

Fiskebåt fikk hjelp av helikopterrotorer

Ukens vits: Sint på mamma

Kongsberg-teknologi skal redde folk fra å drukne

«Lance» satt seg fast i isen - igjen

Brannårsak fortsatt ikke funnet

To nye ferger skal designes i Norge

Prysmian skal lage kabler for Equinor

«Oppturen i norsk økonomi snart over»

Mange sysselsatte i oljeleverandørkjeden

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Din leverandør for sveise- og skjæreprosesser

Båtkraner

Prøveutstyr - tilslag

Dinara Vad begynner som Økonomisjef

Hydroscand åpner ny avdeling

ASSFALG desember-kampanje hos iTec

Industri Futurum, fremtiden produsert i Norge

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Svensk kunde får renovert to Jakobsen Planslibemaskiner

Snøkanonslange

TAON Hydraulikk har en ny webside på vei!

Hydroscand åpner ny avdeling

Tibnor utvider lengdeprogrammet for bjelker  

Heisbeslag

Partnering avtale med TESS Vest

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Julekampanje fra Hydac

Airlift velger Hansen Protection

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Vedlikehold av egne maskiner

Protech satser stort på metall

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Nye løsninger for drain gullies og fire walls på FPSOer

Månedens referanse – November 2019

Send til en kollega

0.176