23948sdkhjf

Jobbet ulovlig mye for å få ferdig fregatten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Fem måneder etter kollisjonen i Øygarden, ble fregatten KNM «Helge Ingstad» satt på vannet igjen onsdag.

Les også: Fregatt-kollisjonen skal gjenskapes

Sjøforsvaret sa da fregatten kom til havn ved Haakonsvern at det skulle gå seks uker før fartøyet igjen kunne være på vannet. Tirsdag kveld ble forberedelsene til dette satt i gang, og onsdag var fregatten igjen på vannet. NRK melder at man tidlig onsdag morgen startet med å ballastere lekteren og bringe fregatten ned i vannet slik at den kunne flyte selv. Onsdag kunne man se at fregatten fløt for egen maskin.

Men har hatt sin pris å få den på vannet innen seks uker, skal vi tro Bergens Tidende (BT). Avisa har avdekket at arbeidere har jobbet ulovlig mye for å få fregatten sjøsatt innen de seks ukene.

PÅ VANNET IGJEN: En noe rusten KNM "Helge Ingstad" på vannet igjen. FOTO: FORSVARET

Det skal være tetting av skroget med det store hullet som skal ha ført til at mange av arbeiderne har jobbet mer enn det som er tillatt. BT skriver at de sitter på dokumentasjon som tilsier at enkelte arbeidere har jobbet 11 timer om dagen – seks dager i uka.

Les også: Tre mistenkte etter fregatt-kollisjonen

Det er OneCo som har fått oppdraget fra Forsvaret med å sette i stand KNM «Helge Ingstad». Dette selskapet har igjen leid inn personal fra Adecco, og Adecco innrømmer overfor BT at det har vært mye j obbing på fregatten.

Kjell Olsen i OneCo Safe Yards sier til BT det har vært krevende å holde oversikten over hvor lenge hver enkelt jobber. BT sitter på informasjon om at enkelte arbeidere har jobbet mer enn 70 timer pr uke. Olsen sier til avisa at det ikke skal jobbes mer enn 54 timer pr uke på prosjektet og mener arbeid ut over det skyldes at ansatte har lurt seg til å jobbe mer enn de har lov til.

På den ene siden av fartøyet kan man se at at det er sveiset på flere stålplater som dekker over det store hullet som oppsto etter kollisjonen med «Sola» TS 8. november i fjor. Flengen var på 45 meter, og den er nå tettet med påsveisede stålplater.

Tetningen – mange av dem under vann – ser ut til å fungere godt utover onsdagen. Om noen dager skal fregatten i tørrdokken på Haakonsvern for videre reparasjon og kartlegging av skadeomfanget om bord.

Les også: Vil granske overtidsjobben på fregatten

I etterkant av dette vil det så foreligge en tilstandsrapport, som vil være avgjørende for om KNM «Helge Ingstad» kan settes i stand igjen eller ikke. Den rapporten skal være ferdig før sommeren.

 

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

TMS skal bygge visningssenteret i Skutvik

Nytt gassrør fra det norske gasstransportsystemet til Europa

Fortsatt «in» å søke petroleumsrettet utdanning

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Ny kontrakt for Salthammer

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Nyhetsbrev

Positive signaler fra leverandørindustrien

Har laget «uknuselig stålgitar»

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

GMC skal bygge om Mongstad

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Hydro-brann raskt slokket

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

God påske fra oss i Metal Supply!

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.188