23948sdkhjf

Jobbet ulovlig mye for å få ferdig fregatten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Fem måneder etter kollisjonen i Øygarden, ble fregatten KNM «Helge Ingstad» satt på vannet igjen onsdag.

Les også: KNM «Helge Ingstad» slepes til Ågotnes

Sjøforsvaret sa da fregatten kom til havn ved Haakonsvern at det skulle gå seks uker før fartøyet igjen kunne være på vannet. Tirsdag kveld ble forberedelsene til dette satt i gang, og onsdag var fregatten igjen på vannet. NRK melder at man tidlig onsdag morgen startet med å ballastere lekteren og bringe fregatten ned i vannet slik at den kunne flyte selv. Onsdag kunne man se at fregatten fløt for egen maskin.

Men har hatt sin pris å få den på vannet innen seks uker, skal vi tro Bergens Tidende (BT). Avisa har avdekket at arbeidere har jobbet ulovlig mye for å få fregatten sjøsatt innen de seks ukene.

PÅ VANNET IGJEN: En noe rusten KNM "Helge Ingstad" på vannet igjen. FOTO: FORSVARET

Det skal være tetting av skroget med det store hullet som skal ha ført til at mange av arbeiderne har jobbet mer enn det som er tillatt. BT skriver at de sitter på dokumentasjon som tilsier at enkelte arbeidere har jobbet 11 timer om dagen – seks dager i uka.

Les også: Lekket nær 300.000 liter olje

Det er OneCo som har fått oppdraget fra Forsvaret med å sette i stand KNM «Helge Ingstad». Dette selskapet har igjen leid inn personal fra Adecco, og Adecco innrømmer overfor BT at det har vært mye j obbing på fregatten.

Kjell Olsen i OneCo Safe Yards sier til BT det har vært krevende å holde oversikten over hvor lenge hver enkelt jobber. BT sitter på informasjon om at enkelte arbeidere har jobbet mer enn 70 timer pr uke. Olsen sier til avisa at det ikke skal jobbes mer enn 54 timer pr uke på prosjektet og mener arbeid ut over det skyldes at ansatte har lurt seg til å jobbe mer enn de har lov til.

På den ene siden av fartøyet kan man se at at det er sveiset på flere stålplater som dekker over det store hullet som oppsto etter kollisjonen med «Sola» TS 8. november i fjor. Flengen var på 45 meter, og den er nå tettet med påsveisede stålplater.

Tetningen – mange av dem under vann – ser ut til å fungere godt utover onsdagen. Om noen dager skal fregatten i tørrdokken på Haakonsvern for videre reparasjon og kartlegging av skadeomfanget om bord.

Les også: Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

I etterkant av dette vil det så foreligge en tilstandsrapport, som vil være avgjørende for om KNM «Helge Ingstad» kan settes i stand igjen eller ikke. Den rapporten skal være ferdig før sommeren.

 

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

Stansefabrikken utvider maskinparken med Platino Fiber laser

Kongsberg-dame å se opp for

IKM HVAC skal levere til Johan Sverdrup

Dansk selskap vil vokse i Norge

Viktig kontrakt for HMR Husnes

Nyhetsbrev

Skal bygge brønnbåt for Sølvtrans.

Kortreiste rør til Britannia

Først i verden med høyspent ferjelading

Forener krefter

Europeisk stålindustri svært bekymret

Ønsker havvind på Utsira Nord

Ny salgsdirektør

Trump hindrer WTO

Aker Solutions må nedbemanne

Nå er siste stålkasse på plass

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Første HUGIN Superior-kontrakt

Vant sikkerhetspris

Rogalandsverksted konkurs

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Notvaske-firma gikk konk

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

India svarer på Trumps stål-toll

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hygienisk, nøyaktig og robust trykksensor - JUMO TAROS S46 H

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coroma...

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og...

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

Send til en kollega

0.165