23948sdkhjf

Utvikler fremtidens internasjonale landingssystem

| Av Berit Ellingsen/Norsk Romsenter | Tips redaksjonen om en historie

Det gjør Indra Navia AS med støtte fra Norsk Romsenter og ESA.

Les også: FishGLOBE velger Steinsvik

Indra Navia AS' Ground-Based Augmentation System (GBAS) er et nytt landingssystem for fly. Det er basert på satellittnavigasjon og bruker i dag amerikanske GPS. På sikt vil det nye landingssystemet også bruke europeiske Galileo, som Norge er med i.

- Ved hjelp av GBAS kan fly lande med kortere separasjon når det er dårlig sikt, sier Hans Christian Guren, direktør for navigasjon i Indra Navia AS.

Det vil gi høyere effektivitet på rullebanen og færre forsinkelser. Innflygingsrutene vil også bli kortere og således føre til redusert utslipp av CO2 fra flyene. I tillegg vil det være lettere å få til innflyginger som gir mindre støy i områdene rundt flyplassen.

- Alt dette er viktig for flyplasser og flyselskaper som slik kan opprettholde full trafikk uansett værforhold, sier Guren. For flyselskapene betyr det også lavere kostnader og mer fornøyde kunder.

Les også: Effektiviserer, digitaliserer og sparer på samarbeid

- Det er stor interesse for GBAS internasjonalt. Vi har over lang tid vært ledende i verden på landingssystemer, så for oss representerer teknologiskiftet en stor forretningsmulighet med betydelig eksportpotensial, sier Guren.

SE VIDEO:

Siden det nye landingssystemet er helt kritisk for flysikkerheten, er det ekstremt høye krav til test og verifikasjon av teknologien, noe som krever en lang og omfattende prosess.

- Dette innebærer en nitidig gransking av programvaren og elektronikken som inngår i produktet, og tunge sikkerhetsanalyser, sier Guren.

Les også: Kongsberg Gruppens fjernstyrte flytårn testes i Australia

GBAS må også sertifiseres hos luftfartsmyndighetene før det kan tas i operativ bruk. Landingssystemet har derfor vært under utvikling i 10 år, og det vil ta ytterligere 3-5 år før det er sertifisert.

Utviklingen har hele tiden vært støttet av blant annet følgemidler fra Norsk Romsenter og den europeiske romorganisasjonen ESAs frivillige programmer.

- For så tunge og langsiktige investeringer med så krevende omfang og varighet som dette, er det å ha offentlig med-finansiering helt avgjørende, sier Guren.

Moderkonsernet Indra har satset tungt på utviklingen, og kunne ikke tatt så høy risiko uten den årelange støtten fra blant annet Norsk Romsenter og ESA.

Les også: Valgte forsyningsløsninger for 50 mill. fra TESS

- Også den høye tekniske kompetansen i miljøene som støtter oss har vært viktig for hele utviklingsprosessen, sier Guren.

Videre støtte fra Norsk Romsenter, ESA og andre, er nå helt avgjørende for at Asker-bedriften skal holde seg i forkant av konkurrentene, og bevege seg raskere mot et ferdig sertifisert produkt som er klar for salg og operativ bruk på flyplasser over hele verden.

Det nye innflygingssystemet testes allerede på Gardermoen og den internasjonale lufthavnen i Frankfurt. I tillegg utførte Indra høsten 2018 vellykkede testflygninger av GBAS ved en av verdens største flyplasser, Hong Kong International.

- At GBAS på sikt vil erstatte nåværende teknologi for landingssystemer er allment akseptert i bransjen, sier Guren. Indra er nå i en posisjon hvor de leder utviklingen på leverandørsiden.

Les også: Inngår globalt programvaresamarbeid om digitalisering

 

Firmaet har inngått et strategisk samarbeid med Airbus og en rekke organisasjoner med ansvar for flysikkerhet i Europa. Formålet er å få på plass nødvendig infrastruktur.

- Parallelt med at vi utvikler teknologien, jobber flyprodusentene med installering av nødvendige mottakere i flyene, og flyplassene forbereder investeringene de må gjøre på bakken, sier Guren.

Indra Navia AS er et norsk industriselskap som har røtter helt tilbake til 1916.

Deres 200 ansatte i Asker leverer høyteknologiske løsninger for kommunikasjon mellom bakke og fly, landingssystemer for fly, og systemer for kontrolltårnene på flyplasser.

Det norske firmaet er datterselskap i det spanske konsernet Indra som er en ledende leverandør av blant annet luftfartsinfrastruktur og romteknologi globalt.

Satellittbaserte landingssystemer levert av Indra brukes også på kortbaneflyplasser i Norge og har vært med på å øke sikkerheten her.

 

Kilde: Norsk Romsenter
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

Et vrak til besvær

NKT med storkontrakt for Equinor

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.16