23948sdkhjf

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Tre dager tok det å løfte fire av de siste brikkene i Johan Sverdrup puslespillet på plass – de to siste plattformdekkene, en bro og et flammetårn. Løftet av prosessplattformen er det tyngste gjennomført offshore noensinne.

Les også: Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

– Nå er vi i ferd med å konkludere installasjonskampanjen for første byggetrinn av Johan Sverdrup. Å få de siste byggeklossene i gigantprosjektet på plass nå er viktig for å kunne sikre oppstart av feltet som planlagt i november i år, sier Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup.

De to siste plattformdekkene ble installert med ett-løft teknologien til tungløftfartøyet Pioneering Spirit. Løftet av prosessplattformen på nærmere 26.000 tonn satte en ny løfterekord offshore, og ble gjennomført tirsdag morgen på fire timer med en klaring på kun 25 meter fra resten av feltsenteret. Løftet av utstyrs- og boligplattformen på 18.000 tonn ble gjennomført tidlig fredag morgen på kun 3.5 timer. Fra løftet av prosessplattformen startet tirsdag morgen til boligplattformen hadde blitt løftet på plass på fredag tok det under 72 timer. 

I perioden ble også det siste flammetårnet og broen som knytter prosessplattformen til boreplattformen løftet på plass av tungløftfartøyet Thialf. Den siste broen som vil knytte utstyr- og boligplattformen sammen med resten av feltsenteret vil installeres ved neste mulige værvindu.

– Vi har gjennomført det tyngste løftet offshore noensinne. I løpet av kun tre dager har vi løftet på plass nesten 47 000 tonn. Dette hele har blitt gjennomført på en trygg og effektiv måte uten skade på mennesker eller miljø, sier Ståle Hanssen, ansvarlig for prosjektering, installasjon og ferdigstilling i Johan Sverdrup-prosjektet.

Les også: Lekkasje på Aasta Hansteen

– Grundig planlegging og ikke minst høy presisjon i gjennomføringen i samarbeid med våre leverandører og partnere har gjort dette mulig, sier Hanssen.

Installasjon og ferdigstillingsfasen ute i havet på Johan Sverdrup startet med installasjon av understellet til stigerørsplattformen i august 2017. Etter det har ytterligere tre stålunderstell, fire plattformdekk, to broer, to flammetårn, 200km med kraftkabler, og mer enn 400 km med rørledninger kommet på plass. Mer enn 2000 fartøysdøgn knyttet til installasjon og marine aktiviteter har blitt gjennomført så langt, uten alvorlige skader på mennesker eller miljø.

– Vi er stolt over hva Johan Sverdrup-prosjektet har fått til sammen med våre partnere og leverandører. Samtidig er vi ikke i mål enda. Mye arbeid gjenstår, men med installasjonskampanjen unnagjort er vi i rute for å kunne starte produksjonen i november, sier Bokn.

Først på agendaen står oppkobling, testing og ferdigstilling av de to siste plattformdekkene. Deretter følger testing og sikring at alle fire plattformer, og feltsenteret som helhet, fungerer som ett. I tillegg kommer også arbeid med å ferdig knytte opp de åtte forborede produksjonsbrønnene på feltet. 

 

Kilde: Pressemelding fra Equinor
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Ny kontrakt for Salthammer

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Positive signaler fra leverandørindustrien

GMC skal bygge om Mongstad

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Nyhetsbrev

Har laget «uknuselig stålgitar»

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Hydro-brann raskt slokket

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

God påske fra oss i Metal Supply!

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Vil ha opdrettsanlegg på havbunnen

Vil ikke at andre land skal overta oljeproduksjonen

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.188