23948sdkhjf

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Svært avansert og sterkt stål (AHSS) bidrar til at bilprodusenter framhever robuste, lettvektige biler som bidrar til lavere drivstoffutgifter og mindre utslipp – uten at det går utover sikkerheten.

Dette skriver worldsteel.com. Dette årets nye bilmodeller er blitt standard-bærere for en ny generasjon biler drevet fram av innovasjoner i stålindustrien. I USA har for eksempel ArcelorMittals forsknings- og utviklingsavdeling bistått i utviklingen av svært avansert og sterkere stål (AHSS) som skal brukes i Jeep Grand Cherooke, i tillegg til i Ram pick-up, Pacifica minivan og Jeep Wrangler.

Stålet, som er bedre kjent som GI TRIP 690, ble opprinnelig importert fra Europa, men ArcelorMittals forsknings- og utviklingsavdeling i Chicago kan nå altså tilby AHSS til Jeep og andre amerikanske bilprodusenter, skriver worldsteel.

Oleg Yakubuvsko hos ArceorMittal understreker stålindustriens ønske om å skyve grensene for hva stål kan tåle, og produsere lettere og sterkere biler.

-Vår suksess med GI TRIP 690 vil hjelpe oss framover til å utfordre og lage mer avansert stål som har enda mer styrke. Våre kunder ser til oss for å produsere slikt stål og som er enda sterkere og lettere å forme så de kan produsere biler som er lettere uten å kompromisse på sikkerhet, sier han.

Sikkerhet står sentralt blant forbrukerne, og i så henseende er AHSS viktig. I 2018 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant amerikanske bileiere, og der kom det fram at 75 prosent mente sikkerhet var viktig i valget av bil. AHSS bidrar til å møte denne etterspørselen fordi det ikke gir vesentlig større kostnader for produsentene. I tillegg påvirker det drivstoff-forbruket positivt samtidig som utslippene blir mindre.

Huyndai har allerede doblet AHSS i sin nye versjon av i30, sammenliknet med tidligere modeller. Hyundai Steel, som bilfabrikanten bruker i sine biler, benytter spesialtilpasset varmebehandlingsprosess for å skape AHSS. Dette er dobbelt så bøyelig og 10 prosent lettere enn vanlig stål, skriver worldsteel. Det betyr at en bil av den nevnte typen vil være 28 kilo lettere enn tidligere.

Også kjente 2019-bilmodeller som Ram 1500, Toyota Corolla, Subaru Forester og Mercedez-Benz G-klasse har mer AHSS innebygd, og er derfor blitt vesentlig lettere enn tidligere års modeller.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078