23948sdkhjf

Seks tonn skal gjøre ferje mer stabil

| Av Steinar Brandslet/Gemini.no | Tips redaksjonen om en historie

Båtvingen begynte som en uferdig idé i Eirik Bøckmanns hode. Nå skal den seks tonn tunge båtvingen monteres på ei ferje på Færøyene.

Les også: Flytende solcelleøyer lager drivstoff av CO2

Egentlig kaller han dem ikke «båtvinger», men «foiler». Allerede i 2013 vant Eirik Bøckmann delfinalen i Forsker Grand Prix med et foredrag om bølgedrevne skip.

Foilene fremst i skipet gjør at bølgene er med på å drive skipet fremover. Dette reduserer drivstofforbruket. Samtidig kan foilene dempe noe av duvingen fra bølgene, og dermed gi en mer behagelig reise.

For kystruten Bergen-Kirkenes, som går mye innaskjærs, er det snakk om å spare rundt 4 prosent. Men der det er mer bølger, er det snakk om opptil 15 prosent under ideelle forhold. Jo røffere farvann, dess mer er det å hente, grovt regnet.

I dag leder Bøckmann selskapet Wavefoil, som skal gjøre ideene til virkelighet, og nå begynner det virkelig å bli virkelig. For i en byggehall på Hofstad i Trøndelag står en seks tonn tung foilmodul klar til å bli montert i en båt.

Les også: Henter industri hjem igjen

SE VIDEO AV PROSJEKTET:

I desember i fjor var Bøckmann på Teknas konferanse for hurtigbåter og ferger. Der ble han kontaktet av det statlige færøyske transportselskapet Strandfaraskip Landsins (SSL).

 

– SSLs 45 meter lange ferje M/F «Teistin» viste seg å være som skapt for pilotmodulen vår. «Teistin» seiler en svært værutsatt rute med Atlanterhavet rett inn fra vest. Foilmodulen vår får akkurat plass i forpiggtanken, sier Bøckmann.

Les også: Nye droner skal sjekke skip for sprekker og rust

Dette var en ren tilfeldighet, men passet begge parter helt perfekt.

Nå er ikke ulike typer vinger på båter noe helt nytt. Forskjellige vinger har vært prøvd ut i hvert fall siden 1800-tallet.

Båtvingene fra Bøckmann har endret seg mye siden de første modellene ble testet ut for seks år siden. Fra å være store og nokså uhåndterlige til en snerten design der en mindre foil felles ut og inn av en blokk.

– Vi 3D-printet en modellskala foilmodul, med fungerende inntrekkingsmekanisme og det hele. Denne ga resultater helt i tråd med våre forventninger, sier Bøckmann.

Les også: Fortsatt «in» å søke petroleumsrettet utdanning

Foilutfellingsmekanismen er Audun Yrkes oppfinnelse, fra høsten 2015. Yrke var med allerede da Wavefoil ble stiftet i 2016. Han var ferdig med mastergraden først året etter, men hadde for lengst vist at han kunne sine saker. Begge to har altså bakgrunn fra NTNU. Sverre Steen, instituttleder for Institutt for marin teknikk, sitter i styret for Wavefoil. Erlend Vastveit ble med i utviklingsarbeidet i fjor.

SOM SKAPT: SSLs 45 meter lange ferje M/F «Teistin» viste seg å være som skapt for pilotmodulen. FOTO: EIRIK BØCKMANN 

Avtalen på Færøyene er ikke det eneste Wavefoil har på gang. Sommeren 2018 utførte Wavefoil noen modellforsøk i samarbeid med med Havyard og Havila Kystruten, som skal konkurrere med Hurtigruten.

Dessuten arbeider Wavefoil med en egen versjon av vingene for hurtiggående katamaraner, men da er målet i hovedsak å gjøre båtene mer behagelige, ikke å spare drivstoff.

Pilotmodulen ble avduket 18. mars på Delprodukt på Hofstad. Nå skal den fraktes til Fosen Yard hvor foilinntrekkingsmekanismen skal testes i sjøvann fram til juli.

I august fraktes pilotmodulen til Færøyene, og 1. september begynner installasjonen på «Teistin».

Kilde: Geimini.no
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk besøk av fiskeriministeren

Kjøkkenprodusent er konk

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Nyhetsbrev

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Tre Hurtigruteskip blir hybride

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Bedre for Endur

Ny elferge på Breviksambandet

- Må satse på havvind nå!

Økt fastlandseksport

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Har laget torgboder – flere er interesserte

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

Ny verdens største brønnbåt på vei

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Send til en kollega

0.166