23948sdkhjf

Rederiets største investering

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Egil Ulvan Rederi har inngått avtale om bygging av stykkgods/fryseskip med Tersan Shipyard.

Les også: Skrog-forsinkelser

Dette kommer fram av en pressemelding mandag.

Skipet får navnet «Oddrun With», og er oppkalt etter skipsreder Egil Ulvan sin avdøde ektefelle, som hadde en sentral rolle i oppbygging av rederiet.

I et marked med svak prisvekst og stadig større fokus på miljø, er det avgjørende at tonnasjen kan leveres på konkurransedyktige vilkår. Dette er selskapets største enkeltstående investering og representerer det ypperste av grønn teknologi som kommer til å trafikkere kysten de kommende år, heter det i en pressemelding fra selskapet.

– Rederiet fyller 100 år og dette blir selskapets skip nummer åtte, som nå kontraheres i jubileumsåret 2019, sier daglig leder Arild Hoff i en kommentar.

Skipet skal leveres i fjerde kvartal 2020.

Fartøyet har en total lengde på cirka 86 meter og total bredde inkludert brovinger på cirka 24 meter. Maksimal dødvekt vil være cirka 3.500 tonn.

Fartøyet er designet for fleksibel og kombinert frakt av stykkgods, kjølevarer og containerlast. I tillegg vil det bli installert et lossesystem for levering av fiskefór til oppdrettsanlegg langs kysten.

Det er i alt fem lasterom med kapasitet på cirka 6.500m3 der cirka 4.000m3 er kjølerom. I tillegg vil det være stor containerkapasitet på dekk og i lasterom.

For optimal lasting og lossing blir det installert ein fullautomatisert dobbel palleheis med kapasitet på 2x5t. Fartøyet vil også ha en 120t hovedkran og 20t hjelpekran.

Lossesystemet for fiskefôr sammen med dynamisk posisjonering av fartøyet vil sikre effektiv og berøringsfri lossing direkte til fórflåtene på oppdrettsanlegg.

Fartøyet vil i hovedsak operere på flytende naturgass (LNG), noe som gir betydelig reduksjon i utslipp av klimagasser. Det vil bli installert en batteripakke som gjør det mulig for optimal drift av maskineri og kraftreserver når det er behov for det. Batteripakken skal også kunne lades fra landstrøm og vil ha tilstrekkelig kapasitet til å operere fartøyet helelektrisk i en gitt tidsperiode, for eksempel ved manøvrering til kai eller ved kailigge. Dette vil kunne redusere støy betraktelig for eksempel under operasjon i befolka områder. Hovedkran og palleheis er arrangert med regenerering av strøm som mates inn på batteriet. På den måten vil en stor del av effektforbruket til lastesystemet gjenvinnes.

En av de virkelig teknologiske nyvinningene tatt i bruk i dette fartøyet, er utnytting av kulde i LNG systemet til nedkjøling av fryserommene. Tradisjonelt står kjølemaskineri for et betydelig energiforbruk i denne type fartøy.

 

Kilde: Pressemelding fra Egil Ulvan Rederi
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Nok en storkontrakt til Kongsberg

Metal Supply ønsker deg en god sommer!

Pipelife runder 50 år

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

- «Made in Norway» verdsettes

Produksjonsøkning i leverandørindustrien

Nyhetsbrev

Reketråleren skrotes

OECD bekymret for det internasjonale stålmarkedet

Har investert for over 115 milliarder kroner siden 2000

Skal berges i august

Tidenes beste halvår for sjømateksport

Overleverte bygg nr 47

Vellykket kampanje med «Walk To Work»

Inngår strategisk samarbeid

PG Flow Solutions med nok en kontrakt

Drastisk toll-økning på stål fra Vietnam

«Forsvarsavtale» for Kongsberg

Store forskjeller i ledetider

AquaLog plassert i 1 000 merder

- EØS-avtalen avgjørende for oss

- Opparbeidet oss unik kompetanse

SE BILDENE: Ligger fortsatt i grøfta

Får beholde jobbene sine

Ukas vits: Helgeplaner

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny dempet CoroBore® 825 gir bedre sikkerhet og økt produktivitet

Bransjetreff med Vestfold Interkommunale Brannvesen

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

P. Meidell AS ny norsk forhandler av Göteneds og Forstner

Norges største filterlager og beste servicegrad på 93%

Dacapo Stainless blir autorisert distributør for GEA Tuchenhagen

Verdensledende verktøyprodusent utnevner Lesjöforsbolaget som leverandør av året 2018

Fleksibelt vakuumsystem fra Vmeca - Nå også med ny gummidel

SKF Lincoln - Verdens ledende aktør innen sentralsmøring, også inn i fremtiden!

Randers Tandhjulsfabrik A/S har investeret i ny Studer slibemaskine

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Automatisering fra Destaco

Første med ”grønnere propan"

Munck kraner og løfteutstyr til oppdrett og fiskeutstyrs- industrien.

Nye Gateways for Modbus-til-Ethernet/IP

Keramiske endefreser takler den høye temperaturen ved HRSA-maskinering

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Omlastestasjon sparer kommune for rundt en million kroner per år

RS Components får distribusjonsrettigheter for passive komponenter fra Yageo

Ny NORSOK M650 godkjenning til Frekhaug Stål

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 pr...

Send til en kollega

0.144