23948sdkhjf

Rederiets største investering

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Egil Ulvan Rederi har inngått avtale om bygging av stykkgods/fryseskip med Tersan Shipyard.

Les også: Skrog-forsinkelser

Dette kommer fram av en pressemelding mandag.

Skipet får navnet «Oddrun With», og er oppkalt etter skipsreder Egil Ulvan sin avdøde ektefelle, som hadde en sentral rolle i oppbygging av rederiet.

I et marked med svak prisvekst og stadig større fokus på miljø, er det avgjørende at tonnasjen kan leveres på konkurransedyktige vilkår. Dette er selskapets største enkeltstående investering og representerer det ypperste av grønn teknologi som kommer til å trafikkere kysten de kommende år, heter det i en pressemelding fra selskapet.

– Rederiet fyller 100 år og dette blir selskapets skip nummer åtte, som nå kontraheres i jubileumsåret 2019, sier daglig leder Arild Hoff i en kommentar.

Skipet skal leveres i fjerde kvartal 2020.

Fartøyet har en total lengde på cirka 86 meter og total bredde inkludert brovinger på cirka 24 meter. Maksimal dødvekt vil være cirka 3.500 tonn.

Fartøyet er designet for fleksibel og kombinert frakt av stykkgods, kjølevarer og containerlast. I tillegg vil det bli installert et lossesystem for levering av fiskefór til oppdrettsanlegg langs kysten.

Det er i alt fem lasterom med kapasitet på cirka 6.500m3 der cirka 4.000m3 er kjølerom. I tillegg vil det være stor containerkapasitet på dekk og i lasterom.

For optimal lasting og lossing blir det installert ein fullautomatisert dobbel palleheis med kapasitet på 2x5t. Fartøyet vil også ha en 120t hovedkran og 20t hjelpekran.

Lossesystemet for fiskefôr sammen med dynamisk posisjonering av fartøyet vil sikre effektiv og berøringsfri lossing direkte til fórflåtene på oppdrettsanlegg.

Fartøyet vil i hovedsak operere på flytende naturgass (LNG), noe som gir betydelig reduksjon i utslipp av klimagasser. Det vil bli installert en batteripakke som gjør det mulig for optimal drift av maskineri og kraftreserver når det er behov for det. Batteripakken skal også kunne lades fra landstrøm og vil ha tilstrekkelig kapasitet til å operere fartøyet helelektrisk i en gitt tidsperiode, for eksempel ved manøvrering til kai eller ved kailigge. Dette vil kunne redusere støy betraktelig for eksempel under operasjon i befolka områder. Hovedkran og palleheis er arrangert med regenerering av strøm som mates inn på batteriet. På den måten vil en stor del av effektforbruket til lastesystemet gjenvinnes.

En av de virkelig teknologiske nyvinningene tatt i bruk i dette fartøyet, er utnytting av kulde i LNG systemet til nedkjøling av fryserommene. Tradisjonelt står kjølemaskineri for et betydelig energiforbruk i denne type fartøy.

 

Kilde: Pressemelding fra Egil Ulvan Rederi
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Ny kontrakt for Salthammer

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Positive signaler fra leverandørindustrien

GMC skal bygge om Mongstad

Har laget «uknuselig stålgitar»

Nyhetsbrev

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Hydro-brann raskt slokket

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

God påske fra oss i Metal Supply!

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Vil ha opdrettsanlegg på havbunnen

Vil ikke at andre land skal overta oljeproduksjonen

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.144