23948sdkhjf

Har slaktet 3000 tonn fisk "uten tillatelse"

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Prestisjebåten «Norwegian Gannet» går i valfart mellom Norge og Danmark, uten at Nærings- og fiskeridepartementet har godkjent det den holder på med.

Les også: Fikk besøk av fiskeriministeren

Ifølge Sysla.no har slaktebåten «Norwegian Gannet» allerede slaktet nærmere 3000 tonn med fisk. Det har den gjort ved å hente fisk fra norske oppdrettsmerder på Vestland, og slaktet fisken om bord og bragt fisken til det hypermoderne mottaket i Hirtshals. Men Nærings- og fiskeridepartementet har fortsatt ikke gitt grønt lys til denne virksomheten.

Stridens kjerne står om slaktefartøyet kan få lov til å slakte og bringe fisken direkte fra oppdrettsmerd – uten at fisken har vært innom fastlandet i Norge for «godkjennelse». Sysla.no skriver imidlertid at i løpet av årets snart tre første måneder har båten kjørt 15 turer tur/retur Norge og Danmark. Målet er at slaktebåten skal ha to til tre turer hver uke fra oppdrettsmerdene til mottaket i Hirtshals. Det at fisken nå ikke må innom norsk landjord for «godkjennelse» før den fraktes utenlands kan være med på fjerne flere ledd i oppdrettsnæringen.

– Hav Line tar til etterretning at regjeringen er svært bekymret for den såkalte produksjonsfisken. Det står også i regjeringserklæringen at regjeringen skal ha en restriktiv politikk for produksjonsfisk, sier Carl-Erik Arnesen til Sysla. Han er adm. dir. i rederiet som driver «Norwegian Gannet», Hav Line.

Hvordan kan så slaktebåten fortsette å gå nærmest for full maskin mellom oppdrettsmerder på Vestlandet og Hirtshals, fullastet med laks? Jo, «Norwegian Gannet» opererer nå etter en midlertidig forføyning fra Bergen tingrett, som i januar ga rederiet rett i sin tolkning av regelverket.  Denne kjennelsen har departementet anket, og det er begjært nytt rettsmøte. Inntil så skjer kan altså Hav Line frakte fisk direkte til Danmark.

Les også: Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Hav Line, som altså eier og drifter slaktebåten, mener at det føres en skremselspropaganda mot deres nyvinning. Samtidig har rederiet kommet med et kompromissforslag, som går ut på at fisken kan sorteres ved en tollterminal i Hirtshals, og at produksjonsfisken – det vil si fisk med skader og sykdommer – kan fraktes tilbake til Norge. Det går nemlig svært mange ferjer fra den danske kystbyen til Norge daglig. Disse kan bringe produksjonsfisken tilbake til gamlelandet.

– Vi er det eneste slakteskipet i Norge og er et prøveprosjekt. Nå må vi få muligheten til å motbevise skremselspropagandaen, eller gi politikerne faktiske argumenter for å stoppe oss, sier Arnesen til Sysla.no

Nærings- og fiskeridepartementet liker ikke at «Norwgain Gannet» allerede nærmest er i full operasjon. Departementet skriver i en e-post til Sysla.no at Hav Lines klage fortsatt er til behandling. Departementet registrerer at rederiet ønsker en vurdering av deres nye forslag til løsning på konflikten.

En ny forskrift er på trappene, og den vil også gjelde for «Norwegian Gannet».

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ukens vits: Flaggstang

Den 31. utgaven av Norsk Ståldag nærmer seg

Deltakerrekord på Aqua Nor

Norsk kystvaktskip først til Nordpolen med ABBs Azipod fremdriftssystem

SE VIDEO: Denne båten kostet 200 millioner

- Godt nytt for leverandørindustrien

Nyhetsbrev

Til sykehus etter arbeidsulykke

Støtte fra Enova til pionerprosjekt

Hydro-aluminium er blitt ASI-sertifisert

Norsk Gjenvinning kjøper O Tenden Holding

Historisk industri-fasade til besvær

Vil ha hovedkontor for ferje-Norge

Næringslivsledere med fokus på klima

Verdiskaping fra sjømatnæringa har nådd 100 milliarder

Nytt pumpesystem for oppdrettere

ABB blir EICT-leverandør til verdens første «laksesmultring»

VIDEO: Fremskritt for Norges «mest moderne ishall»

Aker Solutions med storkontrakt

Kraftig tråler-sammenstøt

Solgt til Infront-X

Opp og ned for oppdrettsselskap

Skipsnavn til besvær

Fikk besøk av fiskeriministeren

Kjøkkenprodusent er konk

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny kjøletørker fra Kaeser Kompressorer AS

Nyansettelse hos iTec

Letteskjærende geometrier for radiusskjær utvider bruksområdet for brukere av CoroMill 331

Har du behov for å skifte/vende paller?

Åpent hus hos KITAMURA

Åpent hus hos Ravema Demosenter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Send til en kollega

0.156