23948sdkhjf

Har slaktet 3000 tonn fisk "uten tillatelse"

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Prestisjebåten «Norwegian Gannet» går i valfart mellom Norge og Danmark, uten at Nærings- og fiskeridepartementet har godkjent det den holder på med.

Les også: Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Ifølge Sysla.no har slaktebåten «Norwegian Gannet» allerede slaktet nærmere 3000 tonn med fisk. Det har den gjort ved å hente fisk fra norske oppdrettsmerder på Vestland, og slaktet fisken om bord og bragt fisken til det hypermoderne mottaket i Hirtshals. Men Nærings- og fiskeridepartementet har fortsatt ikke gitt grønt lys til denne virksomheten.

Stridens kjerne står om slaktefartøyet kan få lov til å slakte og bringe fisken direkte fra oppdrettsmerd – uten at fisken har vært innom fastlandet i Norge for «godkjennelse». Sysla.no skriver imidlertid at i løpet av årets snart tre første måneder har båten kjørt 15 turer tur/retur Norge og Danmark. Målet er at slaktebåten skal ha to til tre turer hver uke fra oppdrettsmerdene til mottaket i Hirtshals. Det at fisken nå ikke må innom norsk landjord for «godkjennelse» før den fraktes utenlands kan være med på fjerne flere ledd i oppdrettsnæringen.

– Hav Line tar til etterretning at regjeringen er svært bekymret for den såkalte produksjonsfisken. Det står også i regjeringserklæringen at regjeringen skal ha en restriktiv politikk for produksjonsfisk, sier Carl-Erik Arnesen til Sysla. Han er adm. dir. i rederiet som driver «Norwegian Gannet», Hav Line.

Hvordan kan så slaktebåten fortsette å gå nærmest for full maskin mellom oppdrettsmerder på Vestlandet og Hirtshals, fullastet med laks? Jo, «Norwegian Gannet» opererer nå etter en midlertidig forføyning fra Bergen tingrett, som i januar ga rederiet rett i sin tolkning av regelverket.  Denne kjennelsen har departementet anket, og det er begjært nytt rettsmøte. Inntil så skjer kan altså Hav Line frakte fisk direkte til Danmark.

Les også: Avdekket arbeidslivskriminalitet under årets torskesesong

Hav Line, som altså eier og drifter slaktebåten, mener at det føres en skremselspropaganda mot deres nyvinning. Samtidig har rederiet kommet med et kompromissforslag, som går ut på at fisken kan sorteres ved en tollterminal i Hirtshals, og at produksjonsfisken – det vil si fisk med skader og sykdommer – kan fraktes tilbake til Norge. Det går nemlig svært mange ferjer fra den danske kystbyen til Norge daglig. Disse kan bringe produksjonsfisken tilbake til gamlelandet.

– Vi er det eneste slakteskipet i Norge og er et prøveprosjekt. Nå må vi få muligheten til å motbevise skremselspropagandaen, eller gi politikerne faktiske argumenter for å stoppe oss, sier Arnesen til Sysla.no

Nærings- og fiskeridepartementet liker ikke at «Norwgain Gannet» allerede nærmest er i full operasjon. Departementet skriver i en e-post til Sysla.no at Hav Lines klage fortsatt er til behandling. Departementet registrerer at rederiet ønsker en vurdering av deres nye forslag til løsning på konflikten.

En ny forskrift er på trappene, og den vil også gjelde for «Norwegian Gannet».

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Første HUGIN Superior-kontrakt

Rogalandsverksted konkurs

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Vant sikkerhetspris

India svarer på Trumps stål-toll

Nyhetsbrev

Ukens vits: Kollegaen

Mangel på 60.000 arbeidstakere

En brønn - to funn i Norskehavet

Notvaske-firma gikk konk

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Sikret seg enda en kontrakt

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Norsk skip står i brann

Enda en båt for Grieg Seafood

Besøksrekord på Nor-Shipping

Avhørte mannskapet på uhellsskipet

Ford vil ha 100% fornybar energi i alle fabrikker

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networks

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Kompakt vakuumenhet fra SIHI

RS Components lanserer USB- og AV-kabler fra RS PRO

Send til en kollega

0.182