23948sdkhjf

Har slaktet 3000 tonn fisk "uten tillatelse"

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Prestisjebåten «Norwegian Gannet» går i valfart mellom Norge og Danmark, uten at Nærings- og fiskeridepartementet har godkjent det den holder på med.

Les også: 600 millioner til innovasjon i næringslivet

Ifølge Sysla.no har slaktebåten «Norwegian Gannet» allerede slaktet nærmere 3000 tonn med fisk. Det har den gjort ved å hente fisk fra norske oppdrettsmerder på Vestland, og slaktet fisken om bord og bragt fisken til det hypermoderne mottaket i Hirtshals. Men Nærings- og fiskeridepartementet har fortsatt ikke gitt grønt lys til denne virksomheten.

Stridens kjerne står om slaktefartøyet kan få lov til å slakte og bringe fisken direkte fra oppdrettsmerd – uten at fisken har vært innom fastlandet i Norge for «godkjennelse». Sysla.no skriver imidlertid at i løpet av årets snart tre første måneder har båten kjørt 15 turer tur/retur Norge og Danmark. Målet er at slaktebåten skal ha to til tre turer hver uke fra oppdrettsmerdene til mottaket i Hirtshals. Det at fisken nå ikke må innom norsk landjord for «godkjennelse» før den fraktes utenlands kan være med på fjerne flere ledd i oppdrettsnæringen.

– Hav Line tar til etterretning at regjeringen er svært bekymret for den såkalte produksjonsfisken. Det står også i regjeringserklæringen at regjeringen skal ha en restriktiv politikk for produksjonsfisk, sier Carl-Erik Arnesen til Sysla. Han er adm. dir. i rederiet som driver «Norwegian Gannet», Hav Line.

Hvordan kan så slaktebåten fortsette å gå nærmest for full maskin mellom oppdrettsmerder på Vestlandet og Hirtshals, fullastet med laks? Jo, «Norwegian Gannet» opererer nå etter en midlertidig forføyning fra Bergen tingrett, som i januar ga rederiet rett i sin tolkning av regelverket.  Denne kjennelsen har departementet anket, og det er begjært nytt rettsmøte. Inntil så skjer kan altså Hav Line frakte fisk direkte til Danmark.

Les også: Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

Hav Line, som altså eier og drifter slaktebåten, mener at det føres en skremselspropaganda mot deres nyvinning. Samtidig har rederiet kommet med et kompromissforslag, som går ut på at fisken kan sorteres ved en tollterminal i Hirtshals, og at produksjonsfisken – det vil si fisk med skader og sykdommer – kan fraktes tilbake til Norge. Det går nemlig svært mange ferjer fra den danske kystbyen til Norge daglig. Disse kan bringe produksjonsfisken tilbake til gamlelandet.

– Vi er det eneste slakteskipet i Norge og er et prøveprosjekt. Nå må vi få muligheten til å motbevise skremselspropagandaen, eller gi politikerne faktiske argumenter for å stoppe oss, sier Arnesen til Sysla.no

Nærings- og fiskeridepartementet liker ikke at «Norwgain Gannet» allerede nærmest er i full operasjon. Departementet skriver i en e-post til Sysla.no at Hav Lines klage fortsatt er til behandling. Departementet registrerer at rederiet ønsker en vurdering av deres nye forslag til løsning på konflikten.

En ny forskrift er på trappene, og den vil også gjelde for «Norwegian Gannet».

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Ny kontrakt for Salthammer

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Positive signaler fra leverandørindustrien

GMC skal bygge om Mongstad

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Nyhetsbrev

Har laget «uknuselig stålgitar»

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Hydro-brann raskt slokket

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

God påske fra oss i Metal Supply!

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Vil ha opdrettsanlegg på havbunnen

Vil ikke at andre land skal overta oljeproduksjonen

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.161