23948sdkhjf

Oljevernaksjonen etter havariet av KNM Ingstad er avsluttet

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

– Dette har vært en lang og utfordrende operasjon som nå er avsluttet uten uhell eller miljøskader av betydning, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

Med KNM Helge Ingstad på plass ved Haakonsvern i Bergen avsluttes den statlige oljevernaksjonen som har pågått i nesten fire måneder.

Les også: Fregatt-kollisjonen skal gjenskapes

Den norske fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte i Hjeltefjorden, nord for Stureterminalen i Øygarden kommune i Hordaland klokken 04.02, torsdag 8. november. KNM Helge Ingstad grunnstøtte i fjæresteinene samme morgen.

Samme dag etablerte Kystverket en statlig oljevernaksjon for å begrense miljøskadene etter grunnstøtingen av KNM Helge Ingstad. Kystverket ga også pålegg til Forsvaret om å iverksette tiltak for å sikre og berge havaristen på en slik måte at faren for utslipp ble redusert så mye som mulig. Den statlige oljevernaksjonen ble avsluttet søndag 3. mars da havaristen var slept til Haakonsvern.

Mens Forsvaret har hatt ansvaret for å berge fregatten, har Kystverket i snart fire måneder hatt beredskapsressurser på plass for å begrense miljøskadene av havariet.

– Vi har oppretthold en beredskap fra grunnstøtingen og frem til i dag med overvåkingskapasiteter, fartøyer og mannskaper fra Kystverket, Kystvakten, IUA Bergen, Statens naturoppsyn og en rekke andre bidragsytere. Jeg vil rette en stor takk til alle som har vært del av oljevernaksjonen på sjø og på land – i felt og i stab. Det er krevende å opprettholde en oljevernberedskap over så lang tid, sier beredskapsdirektør Ly.

Les også: Tre mistenkte etter fregatt-kollisjonen

Tirsdag 26. februar startet siste fase av bergingsoperasjonen, ledet av Boa Management. Da ble KNM Helge Ingstad løftet av havbunnen og slept til Hanøytangen. På Hanøytangen ble fregatten så løftet opp på en lekter og fraktet videre til Haakonsvern utenfor Bergen.

Den omfattende bergingsoperasjonen skapte utfordringer også for Kystverkets oljevernaksjon, men stort sett har den foregått uten større oljeutslipp. De endelige miljøkonsekvensene av havariet er uansett ikke ferdig kartlagt.

– Under slepet til Hanøytangen ble det ikke oppdaget utslipp av betydning, ingen landpåslag og ingen rapport om oljeskadet vilt eller sjøfugl. Men i forbindelse med hevingsoperasjonene på Hanøytangen kom det et utslipp som spredte seg ut av lensebarrierene rundt havaristen. Dette skyldes trolig manøvrering innenfor barrierene, sier beredskapsdirektør Ly.

Forurensningen medførte at det ble observert sjøfugl med indikasjoner på olje i fjærdrakten. Kystverket har derfor engasjert Statens naturoppsyn til å gjennomføre undersøkelser og registrere eventuelle funn.

Les også: Vil granske overtidsjobben på fregatten

– Samtidig har vi engasjert Havforskningsinstituttet til å undersøke oppdrettsfisk og blåskjell og Sintef Ocean til å undersøke giftigheten til dieselen i det marine miljøet. Når disse undersøkelsene er ferdige, har vi grunnlag for å si noe om miljøkonsekvensene som følge av utslippene fra KNM Helge Ingstad, fra grunnstøtingen 8. november og fram til i dag, sier Johan Marius Ly.

Når KNM Helge Ingstad grunnstøtte var det cirka 460 kubikkmeter marin diesel om bord. Forsvaret nødlosset 143 kubikkmeter marin diesel før hevingen startet. I forbindelse med de sjøgående og landbaserte oljeverntiltakene før slep til Hanøytangen har Kystverket tatt opp cirka 55 kubikkmeter. Det er samlet opp en ukjent mengde oljeholdig vann i forbindelse med slep og utpumping av vann fra havaristen under operasjonene ved Hanøytangen.

– Et fullstendig oljeregnskap vil foreligge så snart vi har oppdaterte og fullstendige tall, samt når det er avklart hvor mye olje som er igjen i havaristen når den tømmes ved Haakonsvern, sier Ly, som er glad for at bergingen av fregatten og oljevernaksjonen nå er over.

– Dette har vært en lang og utfordrende operasjon som nå er avsluttet uten uhell eller miljøskader av betydning, ut over et begrenset antall sjøfugl som kan være påvirket av oljeforurensning. Kystverket går nå videre i en ressurskrevende fase med demobilisering, vask og kassasjon av det oljevernmateriellet som har vært benyttet. Underveis har vi hatt god dialog og samarbeid med Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell, både i vår tilsynsrolle og med ansvar for statens oljevernberedskap, avslutter beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

Les også: Oppdager nye skader på fregatten

FAKTA:

Oljevernressurser som har bidratt i aksjonen

  • KYV overvåkningsfly (2 stk), med samlet flytid på 47 t 37 min
  • Droner fra KV Tor (fra KV og landbasert) med samlet flytid ca 34 t
  • Fartøy under IL Sjø med lenser og oljeopptagere. Totalt ca 250 fartøysdøgn fordelt på Kystverket (3 fartøyer), Kystvakten (3 fartøyer), FKB (7 innleide fartøyer), Statens slepeberedskapsfarøy og ytterligere to innleide fartøyer.
  • Lensebarrierer lagt ut ved Sture og ved Hanøytangen.
  • Ressurser under IL Land (IUA Bergen). Totalt ca 87 fartøysdøgn (mindre båter).
  • Flere lensebarrierer på østsiden av Askøy og i bukter rundt Hanøytangen

I tillegg kommer flere tusen dagsverk. Totalt har oljevernaksjonen kostet mellom 55 og 60 millioner kroner.

 

Kilde: Pressemelding fra Kystverket
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Satser på Fjord Hybrid

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Nyhetsbrev

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Metallco-avklaring etter påske?

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Glenn fikk drømmejobben offshore

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

1

Fikk kran-oppdrag

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.14