23948sdkhjf

Oljevernaksjonen etter havariet av KNM Ingstad er avsluttet

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

– Dette har vært en lang og utfordrende operasjon som nå er avsluttet uten uhell eller miljøskader av betydning, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

Med KNM Helge Ingstad på plass ved Haakonsvern i Bergen avsluttes den statlige oljevernaksjonen som har pågått i nesten fire måneder.

Les også: Stad-tunnel kan være klar i 2025

Den norske fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte i Hjeltefjorden, nord for Stureterminalen i Øygarden kommune i Hordaland klokken 04.02, torsdag 8. november. KNM Helge Ingstad grunnstøtte i fjæresteinene samme morgen.

Samme dag etablerte Kystverket en statlig oljevernaksjon for å begrense miljøskadene etter grunnstøtingen av KNM Helge Ingstad. Kystverket ga også pålegg til Forsvaret om å iverksette tiltak for å sikre og berge havaristen på en slik måte at faren for utslipp ble redusert så mye som mulig. Den statlige oljevernaksjonen ble avsluttet søndag 3. mars da havaristen var slept til Haakonsvern.

Mens Forsvaret har hatt ansvaret for å berge fregatten, har Kystverket i snart fire måneder hatt beredskapsressurser på plass for å begrense miljøskadene av havariet.

– Vi har oppretthold en beredskap fra grunnstøtingen og frem til i dag med overvåkingskapasiteter, fartøyer og mannskaper fra Kystverket, Kystvakten, IUA Bergen, Statens naturoppsyn og en rekke andre bidragsytere. Jeg vil rette en stor takk til alle som har vært del av oljevernaksjonen på sjø og på land – i felt og i stab. Det er krevende å opprettholde en oljevernberedskap over så lang tid, sier beredskapsdirektør Ly.

Les også: KNM «Helge Ingstad» slepes til Ågotnes

Tirsdag 26. februar startet siste fase av bergingsoperasjonen, ledet av Boa Management. Da ble KNM Helge Ingstad løftet av havbunnen og slept til Hanøytangen. På Hanøytangen ble fregatten så løftet opp på en lekter og fraktet videre til Haakonsvern utenfor Bergen.

Den omfattende bergingsoperasjonen skapte utfordringer også for Kystverkets oljevernaksjon, men stort sett har den foregått uten større oljeutslipp. De endelige miljøkonsekvensene av havariet er uansett ikke ferdig kartlagt.

– Under slepet til Hanøytangen ble det ikke oppdaget utslipp av betydning, ingen landpåslag og ingen rapport om oljeskadet vilt eller sjøfugl. Men i forbindelse med hevingsoperasjonene på Hanøytangen kom det et utslipp som spredte seg ut av lensebarrierene rundt havaristen. Dette skyldes trolig manøvrering innenfor barrierene, sier beredskapsdirektør Ly.

Forurensningen medførte at det ble observert sjøfugl med indikasjoner på olje i fjærdrakten. Kystverket har derfor engasjert Statens naturoppsyn til å gjennomføre undersøkelser og registrere eventuelle funn.

Les også: Lekket nær 300.000 liter olje

– Samtidig har vi engasjert Havforskningsinstituttet til å undersøke oppdrettsfisk og blåskjell og Sintef Ocean til å undersøke giftigheten til dieselen i det marine miljøet. Når disse undersøkelsene er ferdige, har vi grunnlag for å si noe om miljøkonsekvensene som følge av utslippene fra KNM Helge Ingstad, fra grunnstøtingen 8. november og fram til i dag, sier Johan Marius Ly.

Når KNM Helge Ingstad grunnstøtte var det cirka 460 kubikkmeter marin diesel om bord. Forsvaret nødlosset 143 kubikkmeter marin diesel før hevingen startet. I forbindelse med de sjøgående og landbaserte oljeverntiltakene før slep til Hanøytangen har Kystverket tatt opp cirka 55 kubikkmeter. Det er samlet opp en ukjent mengde oljeholdig vann i forbindelse med slep og utpumping av vann fra havaristen under operasjonene ved Hanøytangen.

– Et fullstendig oljeregnskap vil foreligge så snart vi har oppdaterte og fullstendige tall, samt når det er avklart hvor mye olje som er igjen i havaristen når den tømmes ved Haakonsvern, sier Ly, som er glad for at bergingen av fregatten og oljevernaksjonen nå er over.

– Dette har vært en lang og utfordrende operasjon som nå er avsluttet uten uhell eller miljøskader av betydning, ut over et begrenset antall sjøfugl som kan være påvirket av oljeforurensning. Kystverket går nå videre i en ressurskrevende fase med demobilisering, vask og kassasjon av det oljevernmateriellet som har vært benyttet. Underveis har vi hatt god dialog og samarbeid med Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell, både i vår tilsynsrolle og med ansvar for statens oljevernberedskap, avslutter beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

Les også: Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

FAKTA:

Oljevernressurser som har bidratt i aksjonen

  • KYV overvåkningsfly (2 stk), med samlet flytid på 47 t 37 min
  • Droner fra KV Tor (fra KV og landbasert) med samlet flytid ca 34 t
  • Fartøy under IL Sjø med lenser og oljeopptagere. Totalt ca 250 fartøysdøgn fordelt på Kystverket (3 fartøyer), Kystvakten (3 fartøyer), FKB (7 innleide fartøyer), Statens slepeberedskapsfarøy og ytterligere to innleide fartøyer.
  • Lensebarrierer lagt ut ved Sture og ved Hanøytangen.
  • Ressurser under IL Land (IUA Bergen). Totalt ca 87 fartøysdøgn (mindre båter).
  • Flere lensebarrierer på østsiden av Askøy og i bukter rundt Hanøytangen

I tillegg kommer flere tusen dagsverk. Totalt har oljevernaksjonen kostet mellom 55 og 60 millioner kroner.

 

Kilde: Pressemelding fra Kystverket
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Første HUGIN Superior-kontrakt

Rogalandsverksted konkurs

Vant sikkerhetspris

India svarer på Trumps stål-toll

Ukens vits: Kollegaen

Nyhetsbrev

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Mangel på 60.000 arbeidstakere

En brønn - to funn i Norskehavet

Notvaske-firma gikk konk

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Sikret seg enda en kontrakt

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Bergen havn først i Norge med eget bunkringsskip for LNG

Enda en båt for Grieg Seafood

Besøksrekord på Nor-Shipping

Avhørte mannskapet på uhellsskipet

Norsk skip står i brann

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networks

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Kompakt vakuumenhet fra SIHI

RS Components lanserer USB- og AV-kabler fra RS PRO

Send til en kollega

0.164